Restskatt

Tråd i 'Bonushjelp' startet av TMan, 15. juni 2019.

  1. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Vi følger med :)
     
    Shyneno liker dette
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant, og sannsynligvis nyttig ;) Da har jeg et (par) spørsmål: Jeg har forstått det slik at kick-backs (konkret Eurobonus) opptjent i jobben skal regnes som inntekt og skattes. 1) Jeg jobber i det offentlige, og ønsker selvfølgelig å holde meg innenfor reglene. I år har jeg betalt en jobbreise med EB (30 ' poeng), og har etter alle solemerker overskredet det jeg vil "tjene" i EB på jobb-reiser i år. Vil et eventuelt "overskytende" forbruk kunne avregnes mot evt "inntjening" neste år?
    2) Jeg har også en del utgifter i andre jobb-sammenhenger (altså ikke reiseaktivitet) hvorav noen dekkes vha mitt private EB-givende kredittkort. Jeg vil tro at også dette skal "inntektsføres" og skattelegges, men hva da med årsavgifter til disse kortene ( AmEx og SAS MC). Kan det da helt eller delvis regnes som "utgifter til inntekts erhvervelse" ?
     
  3. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Du kan be om en uttalelse fra skattekontoret:

    https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/uttalelser/bfu/sok/

    Se "Veiledende forhåndsuttalelser", da vil du få en uttalelse fra en jurist - helt gratis.
     
    Shyneno and Xflipper like this.
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    kom med tilbakemelding på hva svaret blir :)
     
  6. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble i grunnen ikke så mye klokere enn at hovedregelen : Det er privat bruk av "jobbinntjente" bonuspoeng som skal beskattes, som gjelder. Jeg var ikke i stand til å forklare (slik at juristen kunne svare) : Hva hvis jeg "tjener" 20' EB, men betaler/bruker 30' EB (for jobben) i løpet av et år: Kan jeg da avregne det "akkumulerte underskuddet" til neste år? -. Jeg synes spørsmålet er litt mer enn bare akademisk interessant fordi jeg har oppfattet det slik at tidligere års "inntjening" OGSÅ skal regnes med i 2019 "regnskapet".
     
    Last edited: 20. juni 2019
  7. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Såvidt jeg har forstått må man gi avkall på minstefradraget for å kunne skrive av utgifter som dette på skatten. Med andre ord ikke lønnsomt med mindre man kan samle opp over 100k i arbeidsrelaterte utgifter.

    https://www.skatteetaten.no/satser/minstefradrag/
     
    ArthurDent liker dette
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for bidraget :)
     
    matsjonas liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    I god bokføringspraksis skulle man da forvente at man får til fradrag bruk av private ressurser i jobbsammenheng?
    Meg f.eks, fikk min sjef og meg hjem tidligere da alt ble kansellert pga min status. Vi har også hatt lunch mm "gratis".
    Min status som har gitt oss disse godene er opparbeidet og erveret for egne surt opptjente midler, reiser nesten ikke i jobb. Da må det jo være rimelig at denne opparbeidelsen kommer til fradrag for de usle poengene man måtte ta inn via jobben.
     
    ArthurDent liker dette
  10. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tviler nok litt på om dette er et felt hvor "rimelighetshensyn" tillegges særlig vekt ;) Men jeg skal nå ta meg sammen og beregne ferdig hvor mange "jobbrelaterte" bonuspoeng for første halvår, -sende inn til "regnskap" og høre hva de tenker. Så får jeg ta det derfra. Jeg har for øvrig tidligere forsøkt å IKKE kreve kostgodtgjørelse for reiser, fordi jeg har tilgang lounch og dessuten hadde ( privatbetalt) oppgradert billett med mat. Det var tydeligvis ikke etter boken. Jeg har en mistanke om at dette er millimeter-forhandlede avtaler som er viet megen omtanke fra organisasjonene. .. og av og til føler jeg meg litt hensatt til "Fredriksons Fashion" :D
     
    RoadKing liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Keep us posted! :)
     
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
  13. Blueberries

    Blueberries Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Kanskje jeg skal begynne å lese slikt.

    Jeg har begynt i ny jobb så jeg kan vel sannsynliggjøre at jeg ikke har peiling på hva jeg kommer til å tjene. Og hvordan gjelden min utvikler seg i løpet av året kan jo slå begge veier.
     
  14. matsjonas

    matsjonas Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Den er skriftlig, men kun veiledende.

    Skal du ha en bindende må du betale rettsgebyr og den gjelder kun konsekvenser av planlagte handlinger. Feks. "Hva skjer om jeg får inn 50.000 EB i 2020 igjennom reiser som arbeidsgiver har betalt".
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Til dere som bare har fått litt restskatt, det er fullt mulig å bruke kidnummer etc for å betale inn ekstra restskatt ved hjelp av Payr. Det overskytende du betaler blir overført til din vanlige konto (testet i fjor). Synd skatteetaten ikke tar i mot skatt med kort.. da hadde vi vel alle betalt inn en million i restskatt :-D
     
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Det går jo å starte med dette allerede nå for 2019. Om det er smart kontra å investere pengene er jo en annen sak ;)
     
  17. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det den kjipe tiden av året igjen, hvor skatten beregnes og for min del det skal betales hundretusener i restskatt (flyttet om på verdier i et fond og det utløste en solid beskatning).

    Greit nok, man får restskatten på efaktura, men kan man få bonuspoeng?

    BillKill har begrensning som er altfor lav, men hva med Payr? Kommer det til vår unnsetning?
     
  18. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    706
    Bonuspoeng:
    93
    Payr virket en liten stund rundt årsskiftet, men så ble alle kort plutselig avvist.

    Er redd den er død.
     
  19. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Er fortsatt noen som rapporterer at de bruker Payr og betaler gebyret, og med det opptjener EB. Vet at det var trøbbel for å komme inn med nye kort en tid, men jeg har avinstallert den og ikke prøvd igjen...
     

Del denne siden