Rettigheter ved overbooket fly med ny avgang påfølgende natt

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ahogalmen, 26. april 2022.

1. ahogalmen

ahogalmen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Vi er fire stykker som skal på en langhelg OSL - LYR - OSL, i starten av mai.

Returen skulle gått fra LYR kl. 14.35, 8. mai. Nå har jeg fått beskjed om at flyet er overbooket og at vi er satt opp på ny avgang 9. mai kl. 02.30 (tolv timer senere). Reise midt på natten er mildt sagt ikke ideelt når neste dag er arbeidsdag og samboeren er gravid.

Jeg sliter med å bli klok på hvilke rettigheter vi har. Noen som kan hjelpe? Vil vi få refundert utgifter for hotellrom hvis vi booker hotellrom 8. mai, slik at vi har et sted å hvile før avreise på natten?

Får vi 250(?) EUR per pers i kompensasjon, når SAS har varslet om overbookingen lenge før avreise?

Setter pris på alt av råd og oppklaringer. Det ville vært veldig nyttig å få klarhet i hva rettighetene faktisk er, slik at vi kan ta stilling til hvordan vi skal agere.

For ordens skyld: Jeg har ringt SAS og sjekket mulighetene for å komme med på opprinnelig fly. Det gikk ikke, tross at jeg har EBG. Kundeveilederen hos SAS kunne ikke svare meg på om vi får hotell dekket eller hva vi eventuelt får i kompensasjon og måltider. Angivelig må jeg søke om det etterpå.

The_Dude liker dette
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,316
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker her, spesielt med tanke på når du ble varslet. Du må nesten bare lese vilkårene, men tror det går en linje på 14 dager her?

"Ved forsinkelser på 3 timer eller mer, kan du ha krav på standardkompensasjon i tillegg til forpleining og eventuell refusjon."

Jeg vil tro det er 400 euro per pax som gjelder, siden turen er over 1500km.

Tolker denne situasjonen som "forsinkelse". Mulig dere også kan ta fri fra jobb og kreve kompensasjon? Veldig rart om SAS mener at du skal opp midt på natta, sitte på fly (og neppe sove) og så mene at du kan gå rett på jobb.

3. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Denied boarding compensation på 400 EUR per passasjer, uavhengig av når overbooking varsles. Tilfellet omfattes av artikkel 4 i EC261. Og da blir også artikkel 9 gjeldende (right to care). Hotellrom er helt naturlig å kreve i en slik situasjon, i hvert fall med gravid samboer.
    Hvis du liker litt spenning så kan du takke nei til omrutingstilbudet, omrute deg selv med Norwegian 12:55 og kjøre kravet i etterkant. Du må da regne med å gå hele veien til Transportklagenemnda, der du trolig vil få et klart medhold. Det er åpenbart urimelig å omrutes midt på natten.

Tipset mitt er følgende: Be selskapet omrute deg med Norwegian, skaffe hotellrom og ordne med mat. Alt det de ikke gjør ordner du bare selv og krever refundert.

Del denne siden