De store Amerikanske selskapene har alle gått over til en revenue basert opptjening av poeng/miles. Det er vel bare spørsmål om tid før de europeiske selskapene følger etter. Hvilket Europeisk bounusprogram blir første til å innføre revenue based opptjening? (ja vet DY har det, men snakker om de store) Og hva synes folket her inne om dette, blir det bedre eller værre? Jeg tipper at Tyskerene i Miles & More blir første ut. Kan ikke begrunne det med så mye mer enn at de allerede er kjipe på opptjening, og jeg ser for meg at revenue based opptjening passer i deres modell, de som betaler mest skal få mest miles.
Det overrasker meg ikke om vi kommer til å se mer av det i fremtiden. SAS (og de fleste andre) har jo allerede dette ved at man får forskjellige opptjening avhengig av bookingklasse. Personlig syns jeg ikke noe om det da jeg omtrent bare reiser på billige billetter.
Ja men SAS gir jo feks veldig lite poeng på forholdsvis dyre innenlandsbilletter. Man får jo kun 1000 poeng på en E klasse tur retur, på Oslo-Alta koster en E klasse ca 5000kr. Mens en kampanje pris til 2500kr NYC gir deg 6000 EB poeng.
Personlig håper jeg på revenue based slik jeg reiser nå(kan jo fort forandre seg). Men for de fleste bonus jegere er det vel negativt? Tror bok det går over til det etterhvert også
Jeg reiser utelukkende på "billigste tilgjengelig", så for meg personlig er det også kjipt. Men den dag i dag får jeg jo heller ikke status på de småsummene jeg får av innenlandsflights på billigste klasser, og drar inn status utelukkende på flights, så om de beholder det er jeg vel good.
Nå ble AFKL og Flying Blue første mann ut for 1 måned siden med Revenue opptjening. Nå følger Lufthansa etter som det andre store lojalitetsprogrammet i Europa, da gjenstår bare BA Executive Club så har alle de store fulgt etter de Amerikanske selskapene og gått over til Revnue based opptjening. Spent hva nisjeprogrammer som Eurobonus og Finnair kommer til å gjøre. Vil de differenisere seg fra de store europeiske eller fulge hakk i hel. https://www.miles-and-more.com/onli...2&mamid=web_mam_1217_earnkvfl__mmp&NOSSO=true
Det eneste som er sikkert er at EuroBonus vil differensiere seg tydelig mht. (mangel på) varsling av (negative) endringer. Vêr snakker vi tre dagers varsel - etter at endringen er trådt i kraft. Positive endringer er de derimot flinke til å varsle om. Faktisk best i klassen. Nærmer seg bl.a. to års forhåndsvarsling for innføring av lifetime EBG.
Det største problemet er vel at typiske errorfares i business gir poeng for det man har betalt og ikke den klassen man flyr.. Da blir det vanskelig å komme i mål gitt..
Den bør kåres til "Beste I-landsproblem 2017" Disclaimer: Jeg anerkjenner at i-landsproblem også er et problem.