Road Trip med start i Munchen

Tråd i 'Reisemål' startet av Shyneno, 23. juli 2016.

  1. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser til Munchen på mandag med 3 kompiser, for en road trip nedover. Ble bestilt for et halvt år siden og vi lander selvfølgelig i Munchen og skal ned til Nice.

    Kjøreruten er som følger: Munchen - Merano - Lovere - Nice - Firenze - Pula - Salzburg - Munchen

    Noen tips på turen? Kjører man kanskje forbi noe som bør oppleves?

    Blir nok en tur innom Pisa mellom Nice og Firenze - og innom Venezia mellom Firenze og Pula.
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    google maps Untitled-1.jpg
     
  3. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Når du først er i området kan du jo muligens legge turen innom Firenzes lillebror og Italias vakreste by Siena? En knapp times kjøring om du har tung kjørefot, men regner ikke med at dere skal kjøre Fiat punto på turen ;)
     
    Shyneno liker dette
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Litt avhengig av historie- og kulturinteresse såklart, men jeg ville lagt veien fra Sterzing over Jaufenpasset og Passeiertal og stanset ved Andreas Hofer-museet (for det tyrolske opprøret i 1809). Det er i seg selv en flott kjøretur over et virkelig fjellpass og det er også fin og trivelig vei fra Passeiertal ned til Meran, og, synes i alle fall jeg, vesentlig hyggeligere enn å kjøre i 140 på Autobahn/Autostrada på pillarer fra Brennerpasset og sørover. Alternativt, hvis dere velger sistnevnte rute, kan dere stoppe ved flotte Castel Beseno, ved Trento/Rovereto. Det er også verdt et besøk. Det er også Bozen, som jeg synes er en riktig hyggelig by hvor man fint kan ta en lunsj. Tyrol er så fantastisk: Man har tysk orden og italiensk kaffe. Virkelig det beste av begge verdener.

    Jeg ville kanskje redusert oppholdet i Firenze til et minimum, i alle fall på denne tiden av året, og heller campet i Bologna, som er en fantastisk by og langt fra så turistifisert som den nevnte byen på den andre siden av Appeninnene. For å brenne av litt pizza og vin, ta gåturen opp fra sentrum til Madonna San Luca - under Bolognas berømte fortaustak hele veien.

    Andre steder og byer som er verdt stopp på turen: Berchtesgaden og Ørneredet (ved Salzburg), Innsbruck, Brescia (legg gjerne turen via småveier fra Trento til Brescia), Pietrasanta (ved marmorfjellene ved Massa-Carrarra langs Toscanas middelhavskyst etter Liguria), og i forrige post nevnte Siena (evt også Radda og Greve i Chianti, når eller hvis dere først er der).

    Jeg må faktisk tilstå at jeg sikler av misunnelse på denne roadtrip'en. God tur!
     
    Travellingalf and Shyneno like this.
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    det kan muligens passe inn! takk for tipset!
     
    Petter B-C liker dette
  6. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Da er ørneredet og siena lagt til reiseruten - må lese mer om alt det Scandipendler kom med ;)
     
    Scandipendler and Petter B-C like this.
  7. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Fritt etter egen hukommelse: Det kan være at det lønner seg å booke en organisert tur fra Berchtesgaden og opp til Ørneredet, hvor de kjører en type spesialbuss opp og gir en grei historisk innføring og guiding både på vei opp og på selve åstedet. Jeg husker imidlertid om man rent faktisk nødes til å gjøre dette, eller om man også kan ta seg opp dit for egen maskin (bratt er det i alle fall).

    Hvis dere er heldige, er det en fantastisk utsikt derfra. Sikkert klarest på høsten, men like fullt spektakulært når det er fint vær.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Mellom Firenze og Pula ville jeg kjørt ut til Grado i Italia ... en flott tur på en rett vei over sjøen ...
    Ville også kjørt innom Ljubliana ....
     
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært i Ljubljana før og der var det veldig lite å gjøre? Grado så kult ut
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Det er noen flotte "bakhage-restauranter" i Ljubliana ... deilig å spise lunsj .. ellers er Bled i Slovenia et fint sted ..
     
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Ørneredet er nevnt og er verdt å få med seg. Ville også kjørt Grossglokner-passet når dere først er i området. Det er en dal legre vest i forhold til reiseruten, men ikke mye ekstra km.
    Portovenere som ligger på sydspissen av Cinque Terre (ikke en del av de fem byene) er utrolig flott og har et nydelig hotell som heter Grand Hotel Portovenere.
    Dette er kanskje noe ambisiøst, men hva med en tur over til Korsika? Utrolig flott øy. Da kan dere ta ferge fra Livorno over fra Italia og så en nattferge til Nice fra Calvi for eks.
    Ellers ville jeg sjekket nøye opp med leiebilselskapet om de synes det er kult at dere tar med bilen(e) til Kroatia. Kjipt å havne i noe tull der og så blir det rabalder med leiebilselskapet.
    Uansett hva dere gjør på denne turen, dette blir veldig kult. God tur:)
     
  12. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Har kjørt til Kroatia flere ganger med leiebil og aldri hatt noe problemer med det.
    (må bare huske klistremerke der det trengs)

    Korsika ble nedstemt da flere av oss har vært der før og var lite å gjøre :-D
     
  13. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe.. Ja, var der med fruen og da passet tempoet veldig godt :)

    Det er ikke noe problem å kjøre i Krotia, men visse biltyper tillater ikke leiebilselskapene at man kjører der eller andre "øst-europeiske" land. Går selvsagt helt greit helt til det evt. skjer noe.
     
  14. AndersWE

    AndersWE Medlem

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    153
    Bonuspoeng:
    43
    Da jeg var på Ørneredet (Kehlsteinhaus) for fire år siden(tror jeg) var det ikke noe press om å kjøpe guidede turer.
    Du kommer opptil senteret, parkerer og går i luka for å kjøpe bussbillett siste stykket opp, man får ikke kjøre bil selv siste stykket.
    Det er også er museum nede ved parkeringen, der man kan komme litt inn i bunkeranlegget

    Husk nok cash, mynter, til parkering osv, kortautomater er/var lite utbrett selv på lokale bakerier, steder langs veien for å ta lunch osv.

    Litt sør for Salzburg har du Schloss Helbrunn tror jeg det heter, der lokale høvdingen, biskopen som seg hør og bør på den tiden, var en riktig skøyer, fikk bygget mange ulike fontener/vanngreier for å underholde gjestene. Artig for store og små.

    Ved Salzburg flyplass har Red Bull sin Hangar 7, et museum med div Formel 1, fly helikoptere, jetvingen til Felix Baumgarrtner osv.
     
    Last edited: 24. juli 2016
    Shyneno and watchaddicted like this.

Del denne siden