Road trip USA, julen 2018

Tråd i 'Reisemål' startet av holmen, 04. nov 2018.

Tags:
  1. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Vet ikke hvor mye du har kjørt i USA tidligere, men på korte etapper så er det veldig befriende å be GPS-en om å finne ei rute uten interstates. Da får man sett veldig mye mer og kjøreturen blir en opplevelse, ikke bare transport :)
     
    holmen liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Har kjørt mye i USA. Har bodd i LA, og har familie i Florida, Pittsburgh og New Jersey. :)

    Og jeg elsker å kjøre bakveiene. De etappene som er lange blir nok kun på interstate, ellers tar det fort dobbelt så lang tid. Men det er på gamleveien man finner noe å se.

    Hvis man skal på road trip, så kan jeg anbefale appen/nettsiden Roadtrippers. Der finner man masse rare ting å se på veien dit man skal.
     
    ArthurDent, Eddie47 and olekvi like this.
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    La meg ta det enkle og "hverdagslige" først. Det kan komme dager hvor det passer best med noe i retning av "junk-food". Da kan jeg anbefale "Popeyes fried chicken". De har en "spicy" variant som smaker farlig godt. Ellers i NO området bør dere få med dere noe "Cajun cooking": Shrimp eller Chicken Jambalaya kan anbefales. På vei nordover vil dere sikkert passere vei-utsalg med bl.a. cantaloupe. Jeg har aldri funnet noe sted i Europa som selger tilnærmelsesvis så søte og velsmakende meloner som dere kan finne der. Inne i NO ville jeg fått huket av "Preservation Hall" på Bucket-listen ( hvis du/dere ikke allerede har det).For øvrig er det trivelig å surre rundt i de sentrale delene av French Quarter minst en kveld/tidlig natt. Det er forskjellige klubber /barer som har både jazz og rock. Tror nok det er lurest å holde seg i de mest sentrale delene av FQ. Baren "Pat O'Brien's" var i sin tid ( og muligens fortsatt?) den enkeltbaren i USA (verden?) med høyest mengde alkoholenheter omsatt /døgn. De har sin lokale signaturdrink "Hurricane" som serveres i noen digre glass en evt kan ta med seg (en får emballasje i utgangen). Hvis dere vil prøve "high class" dining er "Brennan's" stedet hvor "the rich and famous" går. Ellers ser jeg at Orleans Grapevine Wine Bar and Bistro scorer høyt, Det samme gjør Muriel's Jackson Square. En tur med en av de tradisjonelle Trikk/Streetcar -rutene synes jeg hører med Da kan en dessuten komme seg litt rundt i byen (uten å måtte være kjørbar) :) Når dere krysser "Canal Street" er dere tilbake i "nye New Orleans". Det finnes sikkert haugevis med steder å besøke der også, men har egentlig ikke noe sted å anbefale basert på egen erfaring.
     
    Last edited: 06. nov 2018
    Neonex, Sonictravel and holmen like this.
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Nydelig! Takker og bukker!
     
    ArthurDent liker dette
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Chattanooga har Rock City, en fløybane og en foss inne i en gruve. Veldig kult. :)
     
    holmen liker dette
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Rock som i stein, eller som i rockemusikk? :cool:

    Det kan hende Chattanooga har falt ut av planen for øyeblikket, og blir erstattet med Knoxville..
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Reiseruten har endret seg noe, av hensyn til hvor vi skal/vil/ønsker/bør overnatte for å få turen til å gå opp. Vi har lagt til en overnatting på slutten som er nærme MIA, så vi ikke ender med å sitte fast i trafikken et eller annet sted i Florida.

    Akkurat nå ser ruten slik ut:
    IMG_20181108_173743_420.jpg

    NOLA, Royal Sonesta New Orleans
    Memphis, The Peabody
    Knoxville, The Tennessean
    Savannah, Perry Lane
    St. Augustine, Cedar House Inn eller Grand Gables Inn
    Hollywood (random by i nærheten av MIA), noe billig som jeg ikke har funnet ennå.

    Skal benytte doble poeng på SAS MC på å booke hotell i morgen.
     
    Ombo, Thomas123, Kalsnes and 2 others like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Som i stein
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Er det noe gøy da? Er det der Flintstones bor? :D
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Tidligere spørsmål: Knoxville er et veldig kort besøk. Ikke noe spesielt å bruke mye tid på hvis man ikke er interessert i Universitetet. Chattanooga er mer by
     
    holmen liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    OK, da justeres ruten. Nå stoler jeg på deg, @Eddie47 ! :)

    Har du noe erfaring fra Charlotte, NC?

    Skal ha 4 netter fordelt på (foreløpig) disse stedene:
    Chattanooga
    Charlotte (Eller noe annet i nærheten)
    Savannah

    I hvilken av disse byene bør jeg legge inn 2 netter?
    Jeg kan droppe Charlotte og kjøre direkte til Savannah, men tenkte å dra innom N og S Carolina for å krysse de av på listen over besøkte stater..
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært Charlotte en gang, den gangen oppfattet jeg det bare som et "svært veikryss". Kjenner ikke byen, men hvis jeg skulle velge så ville jeg valgt Charleston i SC som sted å overnatte i stedet for Charlotte.
    Her var det store slavemottak og rester etter dette, i tillegg har byen blitt rammet av store orkaner som beskrives ned i havnen. Dette er en by jeg gjerne reiser tilbake til.
    Savannah er også et godt valg.

    Jeg har i flere år brukt t-skjorter fra Tommy Condon’s Irsk Pub midt i sentrum ...
     
    Last edited: 09. nov 2018
    Ombo and holmen like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for input!
    Vi må veie opp lengden på etappene mot hva vi ønsker å se.
    for 6 år siden var vi i Senegal og så på hvor slavene ble fraktet ut mot "den nye verden", her kan vi da se hvor de ble tatt i mot.. Interessant!

    Ruten begynner å sette seg, har nå to alternativer som sjefen må godkjenne. :)
     
  14. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Dette andre er terra incognito for meg, men kan bidra med litt inspirasjon/bifall for Chattanooga: Chattanooga har sikkert en del minnesmerker fra den am. borgerkrigen. Det var tre trefninger her, to bombardementer og ett slag. Og så er det ikke veldig langt opp til Chickamauga hvor det frivillige skandinaviske regimentet (opp til 90% norske) 15. Wisconsin under oberst Heg led store tap. Erik Bye har laget en gripende vise (basert på et gammelt gulnende fotografi av en soldat).
     
    holmen and Eddie47 like this.
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    OK, da har vi kanskje endret ruten for siste gang.
    Trodde vi var klare i går, men etter å ha booket alle hoteller på veien, så fant vi ut at Dollywood er stengt den dagen vi skulle dit. 25. Desember. Burde jo ha tenkt ut det på forhånd..

    La inn en stopp tidligere på turen, så ordnet det seg.
    Skjermbilde.JPG

    NOLA, Royal Sonesta New Orleans
    Vicksburg, Duff Green Mansion
    Memphis, The Peabody (der endene bor!)
    - Kjapp tur over broen til West Memphis, så kona har vært i Arkansas også.
    - Via Alabama til Knoxville, så har kona vært i Alabama også.
    Knoxville, The Tennessean
    - Dagstur til Dollywood herfra.
    - Via N og S Carolina på vei til Savannah, så kan vi begge krysse av disse statene på kartet.
    Savannah, Perry Lane
    Palm Beach Gardens, Hilton Garden Inn. (grei pris, ikke så langt igjen til MIA. (Og min onkel Donald bor i Palm Beach Gardens. Ja, faktisk!)

    Jeg får 3 nye stater på denne turen, kona kan krysse av 8(!) nye stater.

    Nå satser jeg på at det ikke er noe jeg har glemt, eller booket feil dato på hotellene eller noe annet jeg har klart å tulle med.

    Alle hotellene er booket på ViaTrumf/Expedia, bortsett fra The Peabody som ikke var på Expedia. Da ble det Agoda, som bare gir 4,5% Trumf.
     
    Ombo, jgroneng, Kristian and 2 others like this.

Del denne siden