Roadking, kjerringa og de 8 ungene

Tråd i 'Reisebrev' startet av RoadKing, 08. juli 2019.

  1. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Pass på pengene der nede nå :), dem skrur opp prisene som om man var i St. Tropez eller Monaco nå i sommer månedene.
     
    Nemo liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, jeg tenkte på det når jeg betalte i dag. Det var ikke langt unna norske priser.
     
    Nemo liker dette
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Her trudde eg ei stund at herren igjen stod på ein flyplass utan sitt eige pass og måtte gjere vendereis... Heldigvis vart mistanken gjort til skamme! Artig stil :) Ser fram til neste akt!
     
    RoadKing liker dette
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,685
    Bonuspoeng:
    293
    Her hadde han med kjærringa og da hadde de hvert sitt pass og dersom det var en forveksling ville det ikke blitt katastrofe.

    Avsporing
    Sist jeg var i Split, var det sjøveien med den pensjonerte Larvikfergen "Marco Polo" ( https://no.wikipedia.org/wiki/MS_«Marko_Polo»), vi tok den fra Bari i Italia via Dubrovnik til Rieka.
    Fantastisk seilas langs hele Kroatia kysten.
    To spesielle hendelser:
    - Vi fikk oppgradert lugar med dusj ... dvs. lite toalett med vask og dusjhode midt i taket. Måtte tømme rommet for å dusje.
    - Vi gikk fra kai sør i Kroatia og satt og koste oss med en øl i solen, plutselig runget det ut over dekk "Halloen! Der har vi jo Eddien og!" En tidligere kollega kom på båten ...
     
    drsyk, EndreD, RoadKing and 5 others like this.
  5. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,652
    Likes mottatt:
    6,650
    Bonuspoeng:
    183
    Storbaba and RoadKing like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Har selvvalgt vært helt av nett denne uka, men jeg skal poste litt mer. Noen tanker, noen opplevelser og gud forby... Til og med noen bilder :eek:
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Vært på Ilseng eller ;)
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, neida. Skal komme bilder som beviser noe annet. Men må nullstille litt først. Reisemålet Sibenic, Kroatia var alt annet enn Ilseng :)
     
    jgroneng liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Lovte litt bilder. Her kommer de.
    43C171EB-5C25-4FEF-8D93-1D0E164364D1.jpeg
    Over har vi utsikten fra parkeringsplassen på taket av huset vi hadde (jeg ville nok brukt taket til noe annet...).

    1001712A-16E7-4E3C-8B95-18FDDAF72D4E.jpeg
    Eldste barnebarn var veldig nysjerrig på borgen, så hit måtte vi en tur, utsikten er tatt fra borgen og mot sentrum av old town. Guttungen ble nok litt skuffet, hadde vel forventet mer. Og farfar ble ikke imponert heller, for de tok grådig godt betalt. Vi slapp vel og merke unna med bare å betale for de voksne.

    729168DE-E68F-41B0-9D34-471FB152B67C.jpeg
    Tipper det er en del GOT fans her på forumet. Dette er Iron bank. Denne og en scene til ble tatt opp i Sibenik, utover det var det mye filming i Dubrovnik og Split. Vi var ikke inne fordi det var strenge krav til påkledning. Gud tåler ikke hud må vite...

    DEC72296-13B9-4509-947A-95740FF36AAC.jpeg
    Er veldig glad i solnedgang, og den i Sibenik var heller ikke å forakte :)

    CA62DFC0-1122-4F4E-9B29-C485B2DCC761.jpeg

    Enda et utsiktsbilde fra borgen, denne mot en borg nummer to. I hele tatt har byen vært sterk befestet i middelalderen. I tillegg til disse to var det også to befestninger ute i fjorden som beskyttet innseilingen.
     
    Last edited: 15. juli 2019
    drsyk, paron, Kristian and 13 others like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Noen betraktninger kommer senere.
     
    jgroneng liker dette
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Split flyplass, som nevnt på reisen ned, er liten, gammel og trang. Men det bygges ut, og det så ut til at det ikke var langt unna at de ville åpne en ny og moderne terminal.
    Dagens løsning er fullstendig sprengt når det er prime season, det myldret av folk. I innsjekkingen var det køer som man ofte opplever det ved Middelhavet, men innsjekkingen gikk faktisk greit. Det var 2 kiosker i avgangshallen, hver seg med rundt 40 meter kø. Når nøden ikke var som størst, valgte vi bort kioskkø og avventet til vi kom på flyet.
     
    paron, Liza, Kristian and 3 others like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    I Split fikk vi beholde barnevogn til boarding, mens på OSL måtte den inn på spesialbagasje. 1 poeng til SPU.
     
    jgroneng and Eddie47 like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    For transport til og fra mellom SPU og huset vi hadde leid i Sibenic, benyttet vi firmaet Croatia Shuttle (https://croatiashuttle.com/en/booking). De ventet da vi kom ut fra bagasjehallen, de hjalp oss med bagasjen til nye, fine biler. De kjørte pent og hensynsfullt, de snakket utmerket engelsk og de fikk oss fram til destinasjonen (en prøvelse i seg selv). De kom rett nok 10 minutter for sent når vi skulle hjem igjen, men ringte selv da det var et par minutter på overtid og sa ifra. Vi hadde uansett god tid.
    Vi betalte i snitt 600 NOK pr bil pr strekning (3 voksne og 3 barn i hver bil), kjøretid ca 45 minutter.
    Skal du til Split, vil jeg uforbeholdent anbefale firmaet.
     
    drsyk, paron, Liza and 9 others like this.
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    På reisen til Split, viste det seg at sjåføren av min bil var av det snakkesalige slaget. Så det ble en del meningsutveksling. Han var en ung mann som nettopp hadde avsluttet studiene, han hadde tatt en master i sosiologi. Han beklaget seg over at det i Šibenik/Split område var så og si umulig å få jobb for ham, alt slikt ble sentralisert til Zagreb. Langs kysten handlet alt om turisme. Det var der pengene lå. Han klaget ikke på det, for han syntes han hadde greit betalt, men var lei seg for at alle yrker som ikke var direkte turistrelatert var særdeles dårlig betalt. Å være almenlege var helt klart ikke noen gullgruve (dette er forøvrig en greie jeg kjenner igjen fra flere øst europeiske land, pussig, i vesten er det jo en godt betalt stilling.)

    Hans mildt negative innstilling til turismen minte meg på hva Mallorca har gjort, økte avgifter i et forsøk på å få ned turiststrømmen, slitasjen og få dekket kostnader. Det er litt interesssant i disse *skam* tider, også når man tar i betraktning negativiteten til innvandring i de rikere deler av europa. Mens vi selv gjerne reiser ut, og sogar i noen skala kjøper oss boliger i disse idylliske stedene med varme årstider for å bli klimaflyktninger. Samtidig trenger jo stedene inntekter og arbeidsplasser. Ingen enkel matematikk.
     
    drsyk, paron, Liza and 4 others like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det som slo oss som mest påfallende var at mange lokale framstod som direkte negative, altså sure. Det var mer enn en gang vi opplevde at vi ikke var ønsket. Om dette var fordi vi var en stor gruppe med mange barn eller om det var fordi vi var turister generelt er jeg sannelig ikke sikker på. Jeg har blitt fortalt at Kroatia er et billig reisemål. Greit nok, når vi var på Lidl kunne vi få en 3 liter kartongvin til 60ish NOK, men utenom alkoholen, transport (iallefall Über) (og sikkert tobakken) så kan jeg ikke si at jeg følte det var kjempebillig. Rimelig ja, men ikke kjempebillig som jeg har oppfattet det.
     
    paron, Liza, Kristian and 3 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det som jeg imidlertid likte veldig godt, var at det var godt om plass. Du følte ikke at du gikk i kø, at du måtte lete i evigheter for å finne en plass å sitte ned, ikke vanskelig å finne sitteplass, ei heller for en så stor gruppe som oss. Det er vel kanskje flyplassen som er flaskehalsen. Da varer det nok ikke lenge før det flommer over.
     
    paron, Liza, Kristian and 3 others like this.
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Šibenik er ikke stor, og den klynger seg fast i bergsiden, bor du midt i byen er det slitsomt med barnevogn. Bruker du rullestol er det bare å glemme. Det er trapper overalt, og de er ikke godt vedlikeholdt. Strendene er grus og det er mye kråkeboller i sjøen. Men behagelig temperatur :). Liker du gamle byer og et rolig liv, så vil jeg si at dette er et spennende reisemål, ikke bare for ferie, men også for en weekend, det er bare 2.5 time flyreise fra Oslo, noe som f.eks er mye kortere enn til f.eks Alicante for ikke å si Gran Canaria. Jeg kan f.eks tenke meg at i ytterkantene av sesongen, så kan man sikkert oppleve både hyggelige flypriser og fine rom for en rimelig penge.
     
    paron, Liza, Kristian and 6 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vel allerede antydet at Šibenik ikke er spesielt barnevennlig. Jeg tror det kanskje var årsaken til at vi opplevde noen steder som sure. Det er vanskelig å ta seg fram med barnevogn. Strendene er ikke spesielt barnevennlige og krever badesko. Men, utenfor Šibenik er det et badeland "Aquapark Dalmatia" som vi likte veldig godt. De hadde aktiviteter for barn i forskjellig alder, det var relativt rimelig og alt var rent og ordentlig, fungerte.
     
    paron, Liza, Kristian and 4 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Sist men ikke minst, det er jo en omfattende skjærgård, man kan leie båt å reise selv eller man kan henge seg på organiserte turer eller offentlige båtruter. Vi gjorde sistnevnte ut til en øy som heter Zlarin. Meget trivelig, hadde offisielt forbud mot kjøretøy, men i praksis var det nå litt trafikk likevel. Båtturen ut hit var på ca en halv time og behagelig, om enn skuta var av eldre dato :)
    Merk dog, at vi opplevde at de tok lett på rutetabellen...
     
    paron, Liza, Kristian and 4 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Mange flyselskaper som har Split som destinasjon. *A er representert av flere, bl.a. Aegan, SAS, Lufthansa. Oneworld sender BA. Lufthansa og Aegan har 3 part lounge her.
     
    paron, Liza, jgroneng and 3 others like this.

Del denne siden