Roadtrip i USA (Tips ønskes)

Tråd i 'Reisemål' startet av Satyv, 16. aug 2015.

  1. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Hei alle sammen, jeg skal til USA for første gang i september. Vi er 3 stk som flyr til LA å leier bil der. Varighet på turen er 3 uker. Vi har en reiserute sånn noenlunde planlagt, men hvis det er noe vi "må" se/gjøre underveis er det flott med noen tips!

    Ruten blir omtrent som følger: LA - Albuquerque - Santa Fe - Denver - Rapid City og området i nærheten der (bl. annet Mt Rushmore, Deadwood, Little Big Horn) - Salt Lake City - Las Vegas - Lake Tahoe - San Francisco - Kystveien ned til LA.

    Hvor vi overnatter underveis er ganske åpent, byene jeg skrev var bare for å gi en indikasjon på reiseruten. Det eneste vi har booket så langt er hotell i Vegas. (Palazzo) Vi er åpne for overnatting stort sett over alt langs ruten.

    Alle tips er kjærkomne, ingen av oss har vært i USA før :)
     
  2. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.
    Mellom LA og Albuquerque er dere ikke så langt fra Grand Canyon. Et imponerende skue.
    Dere legger opp til ca 300 km pr dag i snitt, som jeg personlig synes er mye, men kanskje jeg er gammel og lat og vil se mye og spise mye.
    Las Vegas blir fint. Har bodd på Palazzo. Er det behov for oppgradering av garderoben er Las Vegas Fashion Show Mall stedet.
    I San Francisco vil jeg anbefale Intercontinental på 888 Howard Street. NB det er to Intercontinental i SF. Det er nokså dyrt, så det passer jo ikke for alle.
    Håper dere får en fin tur.
     
    Larata, Satyv and nickilolk like this.
  3. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,969
    Likes mottatt:
    3,925
    Bonuspoeng:
    113
    SF er jo en helt fantastisk by! Sausalito på andre siden av Golden Gate er en fin liten by med nydelig utsikt over Downtown og bukten. Ville også tatt en tur til Napa Valey, mye bra mat og vin der! Vedrørende sikkerhet i SF bør dere holde dere unna Tenderloindistriktet, det er her det skjer med tanke på drugs og våpen. Det spesielle er at dette området kun er noen få kvartaler fra Union Square. Oakland (der Norwegian lander) er også et sted dere bør skygge unna.
    Kan anbefale Santa Barbara på vei ned fra SF. Nydelig liten by med fet strand og gode restauranter.
    Kjør opp i fjellene en tur og nyt den fantastiske utsikten over Santa Barbara og innover i landet. Legg inn Gibraltar Rd og følg denne oppover (dette er en relativt dårlig vedlikeholdt vei og det faller til stadighet stein ned på veien så en tur opp der er på egen risiko;)
    LA er ikke min type by, men er det gutta på tur er mulighetene for party her store!
    Siden dere skal kjøre langt vil jeg bare si at å oppføre seg på veien er viktig. Politiet er ikke glad i høy fart og raske biler.. Er overtredelsen stor er risikoen høy for å havne på den lokale politistasjonen og det er ikke spesielt kult, just saying;)
    Når det er sagt, enjoy!! Road trip over dammen er ganske fett i grunn:)
     
    Satyv liker dette
  4. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Grand Canyon må dere ta. Hvis dere er glad i natur så er det utrolig mange flotte områder. Spesielt Zion National Park og Bryce Canyon er fantastiske steder. De ligger litt sør for Salt Lake City.

    Det er også veldig fint i området rundt Rapid City (Black Hills) og finnes en del aktiviteter. Har dere litt lite tid så vet jeg ikke hvor mye jeg hadde prioritert Little Big Horn. Jeg regner med det er monumentet og der slaget sto dere vil se. Det ligger litt sånn i ingenmannsland i Montana. Har dere tid, for all del. Hvis ikke, så kan dere spare en del timer på å kjøre rett inn i Wyoming og mot Salt Lake City. Deadwood synes jeg var bortkastet, men dere som er 3 stykker finner dere det kanskje litt kjekkere.

    Jeg har blogget litt fra New Mexico, Wyoming, South Dakota og Colorado. New Mexico var jeg i vår og de andre i fjor høst. Så hvis du vil lese lett, så finner du litt her: http://kosvines.blogspot.com
    Det er siste innlegg først, så du får bla deg litt bakover etter hva som er interessant for din del.

    Overnatting tar dere som det kommer. Jeg anbefaler ikke å planlegge dette noe mer enn 1 døgn i forveien (med noen unntak). Turen blir så mye bedre når en ikke har låst seg for mye. Jeg pleier å booke via internett (mobil-app) når det nærmer seg. Enten kvelden før eller samme dag. Er det mindre uavhengige moteller, så kan dere bare stoppe og høre. Erfaringsmessig så er prisene minst like bra (som oftest bedre) kontra å booke disse via booking.com eller lignende. Ellers er road trip i USA noe av det kjekkeste jeg gjør, så jeg er sikker på dere kommer til å ha det helt fantastisk.
     
    Satyv liker dette
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Siden ingen andre kommer til å anbefale dette: Chimney Rock langs Oregon Trail i Nebraska. Også kjent som Elk Penis, uten at det ser ut til å øke populariteten.

    Kan svippes innom på vei fra Denver til Rapid City.
     
    Satyv liker dette
  6. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Hva gjør en egentlig der, Cecilie? Jeg kjørte forbi den saken. Og joda, det var en fin og spiss stein, men det ble bare å kjøre videre. :cool: Nå er jeg ingen stor ekspert på ulike peniser, så akkurat den får noen andre ta seg av. :p
     
    Satyv liker dette
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan løpe rundt og prøve å unngå klapperslanger.

    Eller så kan man gå inn på museumet og lære mer om utvandringen.
     
    Satyv and kosvines like this.
  8. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Nashville - Memphis - Tulsa - Oklahoma City - Amarillo- Albuquerque - Las Vegas

    SFO- Sacramento - Carson City -Virginia City - Yosemite Valley - Death Valley - las Vegas.
     
    Satyv liker dette
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe. Var ikke klar over det var et museum. Trodde det bare var en litt stilig steinformasjon som sto der jeg.
     
    Satyv liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @braathens safe, 300 km pr dag er ambisiøst. Har man ikke vært der før, så er nok LA et must, men personlig foretrekker jeg kystbyene mellom LA og San Diego. Spesielt Encinitas :).
     
    Satyv liker dette
  11. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    300 km pr dag er ikke noe problem, men det er vel individuelt hva man liker av dagsetapper. Om du skal ned fra SF til LA langs Hgwy 1 kan det lønne seg å booke rom I Morro bay om du tenker på overnatting der. Det har vært vanskelig å få rom på sparket der ved våre siste 2 besøk der..
     
    Last edited: 17. aug 2015
    Satyv liker dette
  12. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for alle gode tips!

    Grand Canyon er på planen, vi tenkte å kjøre opp rett ved Flagstaff og opp til "The Inner Canyon" Vi er godt vant med å kjøre bil og vi legger opp til noen dager med veldig lange etapper. (type 80-100 mil) så det blir ikke mye kjøring hver dag.

    Skal holde oss unna de skumle strøkene i SF ;)

    Ikke så viktig for meg med Big Horn, men han ene som er med på turen er uhyre historie interessert (og et snev av asperger) så han vil sette seg skikkelig på bakbeina hvis han ikke får sett stedet Custer og Bull var litt uenige. Deadwood er kun på grunn av Wild Bill.

    Klapperslanger er jeg ikke spesielt begeistret for, så det vil jeg holde meg langt unna!

    Tipper vi kommer til å slenge innom noen moteller underveis, men kommer til å bruke hotwire/booking/Hotels endel også, funker ganske bra det.
     
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,346
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    For naturopplevelser kan jeg anbefale området rundt Moab. Fantastiske fjellformasjoner i rød stein. Arches National Park i Moab er verdt et besøk. Det samme er Mesa Verde National park hvor det bl.a finnes steinhus oppunder fjellformasjonene som folk bodde i. Disse kan besøkes. Dette området ligger mellom nord, sør ruten dere har planlagt (Santa Fe og norover til Rapid City, SLC og sørover til LV).

    Også enig med @kosvines at Zion og Bryce national parks er verdt et besøk, og de ligger kanskje "mer i planlagt rute", så det holder vel kanskje. Uansett, tenkte å nevne de, slik at dere har valgmuligheter.

    Ellers syntes jeg det var en spesiell opplevelse å besøke Death Valley. Sikkert fordi det var 51 grader den dagen, men også fordi det er 86m under havnivå og er på 8.plass på denne rankeringen.
     
    Satyv liker dette
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Generelt: I storbyene er det greit å booke på forhånd, for der er det ofte håpløst (og dyrt) å ta noe på sparket. Ellers så ville jeg tatt det meste av overnatting på sparket. Halve moroa med road-trip er jo å ta ting på sparket og å overnatte der man plutselig får lyst til det fordi det er et fint sted eller fordi man plutselig ser et artig motell eller oppdager en småvei som går over et artig fjellpass man vil kikke på.

    Som alternativ til å kjøre via ABQ og Santa Fe til Denver etter Grand Canyon så kan dere jo vurdere å fortsette mot Monument Valley og så videre østover gjennom Rockies mot Denver. Veien fra Flagstaff til Santa Fe er ikke den mest spennende i USA (hvis det ikke er noe i Santa Fe eller på veien dere skal se, da)
     
    Satyv liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis dere reiser i September, har jeg et tips på en litt spesiell opplevelse. Det avhenger selvsagt av ruta, men kommer dere vestover på I40 fra Gran Canyon, så er ikke dette så ueffent (går forsåvidt også fint fra I8 og I10, men det er litt mer spektakulær rute på I40).
    Når dere passerer statsgrensen fra Arizona og inn i California ved Needles så kjører dere noen mil til og original Route 66 tar en avstikker fra I40, så følg denne. Dere kjører den til Amboy, hvor dere tar av på Amboy Rd og kjører over til Twentynine Palms, fortsetter gjennom Joshua Tree national park. Kommer ut på andre siden, kjører over I10 og fortsetter på en liten vei til Mecca som er på toppen av Salton Sea. Her tar dere State Hwy 86 sørover til krysset med Truckhaven hvor dere tar S22 vestover. Den tar dere helt til Borrego Springs.
    Her er det en liten Gem. Ørkenen i Anza Borrego er ganske varm og ugjestmild i sommer halvåret og det er som regel for varmt for Californiere. De kommer derfor ikke hit annet enn i vinterhalvåret. Det betyr at det er mye ledig, ikke betjening en gang :).
    Dette hotellet: http://www.thepalmsatindianhead.com/, er helt rått, det var i sin tid en getaway for rike og berømte folk i LA vinters tid, nå om dagen er det vel mer for folk som vil gå tur i ørkenen, på vinteren vel og merke. Kommer du i sommerhalvåret er det stor sannsynlighet for at du får hotellet aldeles for deg selv (det har vi opplevd flere ganger). Hotellet ligger øde til, litt utenfor tettstedet. Bortsett fra assosiasjoner til The Shining, så er det rimelig fett å ligge der ved bassengkanten med en kald øl, kanskje en skvett whiskey å dulle helt for seg selv. Når solen er gått ned er det et aldeles praktfullt skue av stjernehimmelen, så å si uberørt at kunstig belysning.

    Kjører dere I40 fra Grand Canyon vil jeg dessuten anbefale å ta Route 66 fra Kingman via Oatman tilbake til I40 ved Needles, det er litt turistfelle, men har sin sjarm, ihvertfall når alternativet er en kjedelig Interstate.
     
    Last edited: 18. aug 2015
    mhsalv, Scandipendler, Satyv and 3 others like this.
  16. phithor

    phithor Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det er meget langt med 300km per dag i tre uker. Jeg stemmer for at dere skrinlegger turen nordover til Mt. Rushmore osv, og holder dere til California, Arizona, New Mexico, Utah, Nevada og evt. Colorado. Det bør holde i massevis av opplevelser, og så kan dere ta resten på en senere tur:) Det er masse historie om Gold Rushet i områden Lake Tahoe - Sacramento, kan erstatte med det evt?
    Dere bør finne ut hva dere har mest lyst til. Hvis det å dekke så mange stater som mulig er en prioritet så kjør på, men ellers kan det fort bli mye.
    Hvis dere faktisk gjør det vil jeg anbefale at dere drar rett til Las Vegas fra LA, ettersom SLC-LV-Lake Tahoe er en laaang omvei.
    Tipser om Sedona i Arizona, klassisk westernfilm-omgivelser og mange bra bike trails. Prøv dere på hiking i Gran Canyon.
     
    Satyv liker dette
  17. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var på runden San Francisco - Los Angeles - Grand Canyon - Las Vegas - Yosemite - San Francisco nå i sommer. Vi kjørte en total distanse på 5100 km på rett under to uker, noe som ga ca 400km pr dag. Men vi hadde leid veldig bra biler og hele målet med turen var å kjøre mye :) Er du glad i bilkjøring så fikser du 300km daglig lett, de kilometerne forsvinner på under 2,5t der borte :)

    Liker du å kjøre, lei en bra bil og ta hele runden :D :D
     
    Travellingalf, Satyv and RoadKing like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,868
    Likes mottatt:
    32,946
    Bonuspoeng:
    293
    Det der er et veldig godt poeng. Er formålet å ha opplevelsen primært fra bilen er ikke 300 km/dag noe problem. Har selv kjørt på kryss og tvers med Harley og vært oppe i dagsetapper på 80 mil. Men noen ganger kan det være ålreit å ha mer enn en pit stop. Det er valget man må gjøre. Vil man kjøre, er ikke lange dagsetapper noe problem. Vil man henge litt på de forskjellige stedene, så skal man passe seg for for lange dagsetapper.

    En annen ting, spesielt hvis dere er flere enn 2-4 personer, er at det å basere seg på spontanovernatting (dvs ikke ha forhåndsbestilt) kan være risikabelt om man drøyer sent på kvelden før man stopper. Min erfaring er at dersom du ikke har forhåndsbooket så bør du ikke drøye lenge etter kl 15 før du stopper. Dette gjelder spesielt langs transittveier (dvs med mye gjennomgangstrafikk).

    Husk også at det kan bli litt tur/retur kjøring. Vil man f.eks til Bryce Canyon og / eller nordkanten av Grand Canyon så blir det litt frem og tilbake kjøring.
     
    Last edited: 18. aug 2015
  19. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Tilbake etter 3 uker på veien. Ble noen justeringer på den opprinnelige ruten underveis, men vi kjørte totalt 7600 km. Gikk forsåvidt greit med såpass mange km, vi fikk en Cadillac SRX. Veldig god å kjøre og akkurat nok plass til 3 voksne menn med endel bagasje.

    Vi overnattet ved Barstow første natta. Derfra gikk turen/overnatting i: Flagstaff, Santa Fe, Colorado Springs, Breckenridge, Hot Springs, Deadwood, Cody, Jackson, Salt Lake City, Las Vegas, San Fransisco, Monterey og Los Angeles.

    Kjørte en skikkelig turisttur å fikk sett blant annet Grand Canyon, Yellowstone, Pikes Peak (4301 moh), Yosemite Nasjonalpark, Death Valley, Mt Rushmore, Hollywood, Petrified Forrest, Devils Tower og Route 66 (Bagdad Cafe var en skikkelig skuffelse)

    Alt i alt en bra tur, men $ kursen var ikke spesielt fordelaktig og tips/tax systemet der borte skal jeg klare meg godt uten! Overraskende dyrt på dårlige moteller og hoteller. Faktisk latterlig dyrt endel steder! Utrolig mangfold i naturen, så sitter igjen proppfull av inntrykk og minner. Stoppet av Politiet 2 ganger for speeding. Slapp med advarsel begge ganger, og fikk spurt han ene (med glimt i øyet) de klassiske ordnene "Is there a problem officer?" til en politimann. (han tok det heldigvis med et smil)

    Vegas var skuffende, enorme hoteller trykket sammen og et veldig høyt prisnivå, særlig på mat og drikke ved pool barene. Vi tok en natt mer enn planlagt i Vegas å bodde på "Circus, circus" (slitent og stort, men billige rom), Palazzo (fantastisk hotell og kanskje den beste sengen jeg har sovet i, men veldig dyrt) og SLS (nyrenovert og fint, men litt usentralt, Fine rom og en god pris, bortsett fra ved poolbaren. De hadde blant annet en flaske champagne til 250 000$ pr flaske + tax og tips) Hadde også hørt på forhånd at det nesten bare var limo'er i Vegas, men det var bare unntaksvis man så det, de fleste taxi'er var vanlige biler og gjerne Toyota Prius. Var forresten dum nok til å prøve "Diablo's Death Wing Challenge" http://diabloslasvegas.com/ Det anbefales ikke! Jeg har en veldig høy terskel for sterk mat og spiser mye av det, men dette var beyond alt. De bruker en slags kunstig chili ekstrakt, det var rett og slett umulig å spise opp og jeg hadde store magesmerter i nesten et døgn etterpå. (prisen for å tøffe seg med dette var 35$ plus tax/tips, bilde på "wall of shame" og veldig vondt i magen) :D

    Universal Studios i LA var veldig kult, men der var det et must med "front of the line" billetter, eventuelt VIP Experience. Dyrt, men verdt det. Vi var der på tirsdag og vakten sa det var lite folk. (Da tør jeg ikke engang tenke på hvor mye folk det er innenfor portene en lørdag eller søndag i høysesongen!)
     
  20. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,807
    Likes mottatt:
    1,695
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor fort i hvilken sone?
     

Del denne siden