ROMA

Tråd i 'Reisemål' startet av Baldrick, 08. nov 2019.

Tags:
  1. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Søkte, men fant ikke en dedikert Roma-tråd, så tok meg friheten til å opprette en.

    Dog finnes dette inspirerende reisebrevet:
    https://insideflyer.no/forums/threads/roma-et-minibrev-over-3-dager.13606/

    ..samt denne om hotellanbefalinger
    https://insideflyer.no/forums/threads/hotell-i-roma-anbefalinger.7117/

    Det finnes mange lister over hva man MÅ få med seg i Roma, men vi kan jo gjerne ha vår egen her inne også.
    Ytterligere spørsmål, eventuelle supplerende innspill/anbefalinger kan postes i denne tråden..
     
    drsyk and Sonictravel like this.
  2. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg begynner selv..

    Jeg og mine to barn på 8 og 13 drar til Den evige stad i morgen, og har 46 timer i byen.
    Noen kjappe innspill på hvordan vi bør prioritere timene der?

    Forresten noen innspill om et Roma Pass eller lignende er lurt å kjøpe..?
    Har lest litt om det her, men artikkelen er fra 2017, så fint om noen her har nyere erfaringer, i tilfelle endringer..
     
    Sonictravel liker dette
  3. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Da vi var i Roma for noen år siden var det i hvert fall et triks i Ludo og kjøpe billetter til Colosseum, vatikanmuseet og forum Romanum på forhånd. Da gikk vi foran endeløse køer og slapp rett inn.
    Nå er det vel mindre køer på denne tiden av året uansett...
     
    Sonictravel and Baldrick like this.
  4. kristiaan

    kristiaan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke mye som kan slå en forestilling på Teatro dell'Opera di Roma
     
    Baldrick liker dette
  5. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Kjenner jeg mine barn rett, så får jeg nok heller spare den opplevelsen til en gang jeg har med en date på tur.. :cool:
     
    Sonictravel and Rscott like this.
  6. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Det er svindel overalt, først og fremst rettet mot damer, og kanskje mindre nå enn om sommeren. Ikke ta imot noe, særlig ikke fra lurendreierne på Spansketrappen og Termini.
     
    Baldrick liker dette
  7. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Kjøp skip the line biletter til alt du vil ha med deg. Men kjøp via anerkjente kanaler (eks. Expedia), kjøp for all del ikke fra de utallige som tilbyr slike billetter rundt de forskjellige attraksjonene...
     
    Baldrick liker dette
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh, Baldrick and holmen like this.
  9. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Kan bidra med et hotelltips jeg da (for å komme @Eddie47 i forkjøpet), for de som ikke er opptatt av å bo på kjedehotellene... Deko Rome, et knøttlite (6 rom) familiedrevet hotell, relativt sentralt i Roma. De står på og fikser alt av billetter, restaurantbookinger osv. for deg.

    Enig i tipset om å sørge for å ha billetter på forhånd til det meste. Kan fort bli lange køer.

    Som litt historieinteressert så synes jeg at Colosseum er noe av det mest fantastiske jeg har sett
     
    milehigh and Baldrick like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hilton Waldorf Astoria med restauranten La Pergola, verdt en romantisk utflukt. Har booket for surprise bursdag til madammen. Dette er anbefalt ifra en god venn, som har utførte samme konsept nevnt ovenfor, mente han og fruen, hadde en unik og fantastisk, uforglemmelig opplevelse. Han pratet varmt om stedet, dog baksiden er meget stiv prisklasse.
     
    Baldrick liker dette
  11. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    612
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Fant ikke andre steder å legge inn dette, så prøver meg her. Registrerer at NAS flyr OSL-FCO i morgen kl 05:15 (!) [https://avinor.no/flight/?flightLegId=dy1872-osl-fco-20211112&airport=OSL] - trodde standard tidligste ruteavganger var kl 06.

    Noen som vet årsaken til et slikt fakirfly? Litt i tidligste laget for å være en god start på en helgetur til den evige stad. :cool:
     
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke akkurat Roma, men vi snakker Italia så det er nært nok
    Jeg får et døgn i Napoli på vei til Norge i sommer, men har aldri vært der
    Hvor bor man og hva MÅ jeg spise? Pizza er et must, men er det andre ting jeg rekker på en ettermiddag/kveld? Funnet litt diverse på reiseblogger, så det kritiske er område å bo i
    Etter hva ryktene sier så er det mange ganske dårlige strøk der...
     
    tobeornot999 and Trent600 like this.
  13. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    612
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Bo: Vomero / Posillipo
    Spise: L'Antica Pizzeria da Michele
     
    tobeornot999 and anders82 like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Supert. Takk :)
     
  15. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    612
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Ser det ble litt i overkant kort i går, men skrev på telefonen da jeg satt på bussen, så kan utdype litt!

    Hva angår mat er L'antica Pizzeria da Michele fantastisk. Det er fire år siden jeg var der sist, men da hadde de (kun) to typer pizzaer (Margherita og Marinara) - som var himmelske - og Peroni. Pizzaene kostet 5 euro (en fugl hvisket meg i øret at det er økt til 7 nå, men fortsatt et hakk eller to opp til de 239,- norske jeg måtte ut med på Bien Centro i Bergen sentrum i går), og det er svært populært blant de innfødte, så vil anbefale å stå klar når det åpner. De er heller ikke flaue over at Eat, pray, love med Julia Roberts ble spilt inn der, så det henger flere postere fra den filmen inne der. :p

    Det er en del "røffe" strøk i Napoli som "alle" blir frarådet mot, og da især Scampi og Forcella. Men holder man seg unna disse to er man ganske safe. Jeg ble anbefalt Vomero-strøket og det svarte til forventningene. Det er også nære Napolis fotballstadion som du kanskje også skal besøke (arrester meg gjerne, men har vel registrert fotballinteressen din.) Kan bekrefte at Maradona fortsatt er stor der. ;)

    God tur!
     
    anders82 liker dette
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen fare. Dette var bra :)
    Ja interessen for fotball er stor, litt mer usikker på reisefølget :)
    Da har jeg litt å gjøre. Blir jo bare en natt, men pizzeria skal definitivt sjekkes ut
     
    Mysterio liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Siden tråden heter Roma, sporer jeg tilbake… :)

    Noen som reiser ut fra FCO de nærmeste ukene? Vært interessant å høre om forholdene på flyplassen.
     
    Mysterio and anders82 like this.
  18. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    612
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet hvorfor SAS har lagt ned alle direkterutene fra Oslo til Roma og Milano? Og ev. vet om de kommer tilbake? Det er like lett å hoppe til CPH som til OSL fra BGO for så vidt, men er litt nysgjerrig over at det kun er Norwegian (og Flyr) som står for direkterutene om dagen.
     
    OttoL liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    SAS mener at nordmenn ikke skal fly direkte om vinteren, men både FCO og MXP går med SAS om sommeren. MXP kommer tilbake i vinter fra OSL, men bare på lørdager....

    Fløy DY fra MXP for 6 dager siden og det var heilt stappet, og i januar tyr jeg til Ryanair til TRF fra BGY. Setekartet viser at også der blir det trangt om plassen.
     
    Mysterio liker dette
  20. Dusk

    Dusk Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Litt relatert. SAS pleier å ha direkterute Oslo-Roma på vårhalvåret rundt påske. Enn så lenge ligger det bare ute billetter med mellomlanding i 2024. Noen som vet når de pleier å legge ut direkterutene fra Oslo for salg?
     

Del denne siden