Straks takeoff. Ser ut som jeg slipper nabo - klager ikke. På den annen side er det minst ett spedbarn her fremme. Kommer til å kjøre hardt på med bobler og snus en periode, og så ta ny status. Tror dette blir et interessant første legg til ADD.
Trygt fremme i ADD, kulern med en cola zero i loungen. Fikk faktisk sove noen timer så er ikke helt ødelagt. Egentlig en veldig fin flight med god mat, drikke, film og søvn.
Endelig fremme på hostellet. 32 timer tok dette dør-til-dør. Litt forskjell på standard på flighten ADD - CPT. Men satt ved siden av en pensjonert kampflyger fra Nigeria. Skal utforske sentrum etter en dusj. Mulig det blir soloppgang på Lion's Head grytidlig i morgen. Var det forresten Kilimanjaro jeg så? Kunne virke slik på kartet.
God tur! Synes Cape Town var fantastisk, en av de absolutte høydepunktene i 2018. Jeg tror ikke det. I alle fall ikke i de turistvennlige områdene. Vi valset rundt i områedene fra Long street/Waterkant til Waterfront, både dag og natt. Tror det er her, som andre "utrygge" steder i verden. Bruk hue og hvis ting ser shady ut og du har en dårlig magefølelse, gå en annen vei eller ta en Uber. Uber koster ingenting i Cape Town, så det er lite å spare på å gå. Dette fikk oss også levende gjennom en uke i Rio hvor vi, i følge velmente reiseråd gitt før avreise, kom til å bli skutt straks vi forlot hotellet... Townships med guide tror jeg også er forholdsvis trygt. Kan du utdype? Synes både maten og servicen var et par hakk bedre på ADD-CPT enn på ARN-ADD. Hadde 777 og 2+3+2 på begge flygningene.
Township tur er absolutt must i mine øyne for å se hvordan det virkelige Sør Afrika er. Finns utallige selskaper som tilbyr dette men den beste i mine øyne var den organisert av 18 gangster museum i Khayelitsa, som er Sør Afrikas største township. Museet og de guidede turene er laget av tidligere gangstere/innsatte som nå prøver å gjøre noe positivt for samfunnet de bor i. Ville ha ringt de på forhånd og spørre de om å få en sikker sjåfør til møtestedet, da det ligger i Khayelitsa. http://www.18gm.co.za/
Lion’s Head er flott tur. Merk at de stenger stien på nyåret for å fikse den opp litt, men det er vel verdt turen. PS: Pass opp for lyktestolper når du går rundt i sentrum og titter på Lion’s Head. https://www.capetownetc.com/cape-town/city-increases-security-at-tourist-hotspots/
Opp 3.50 for å oppleve soloppgangen på Lion's Head 5.54. Flott tur og masse glade mennesker. Tror jeg skal gjøre litt turistgreier i sentrum på dagen og så gå opp Table Mountain om ettermiddagen.
Hadde 2+2+2 til ADD i halvfull kupe og god tid til å nyte bobler før takeoff. Til CPT var det 3+3+3 og helt fullt. Flyet var også litt forsinket noe som kanskje forklarer manglende rengjøring? Største forskjellen var nok underholdningssystemet. Uansett mer interessant å titte ned på Afrika i dagslys. Service har vært bra hele veien. Stas å teste etiopisk mat - skal gjenta det på returen.
Takk for innspillet. Tror jeg utsetter dette til neste gang. Ganske opplagt at ikke alle som bor her har villa og svømmebasseng.
Og de som har svømmebasseng bruker det sannsynligvis som lager nå. Så bare tomme basseng da vi var der...
Den akutte vannkrisen er visstnok avlyst. Har dokumentert et reservoar på Table Mountain. Håper de har mer, for det er ikke akkurat Maridalsvannet.
Litt av en dag egentlig. Soloppgang på Lion's Head. Sightseeing buss. Table Mountain. Gikk opp/ned, latterlige køer for å ta banen ned. For de som vil teste kondisen så gikk jeg fra nedre til øvre stasjon via Plattekip Gorge på 73 min (Strava approved). Det er forresten ikke bare på Trolltunga folk kommer i casual antrekk, men hadde ikke sett noen gå barbeint i fjellet før. Har også tatt 3 turer med Über i dag. Det funker dødsbra! Nå skal jeg lokalisere en asiatisk restaurant. Verdens ende i morgen....
Tips: Ikke smak vin etter vilkårlig thaisaus. Har fått anbefalt en lokal likør (sp). Om jeg ikke poster innen 12 timer - annse meg som robbet og død.
Organisert tur til Kapp det gode håp i dag. Kult og ha vært der, slapp innpåslitne bavianer. Kjørte forbi diverse idylliske landsbyer langs kysten. De har det fint her nede.
Nok en dag med masse gåing. Bo-Kaap, Castle, V&A, Sea Point. Deilig sommervær! Var ute en tur i går kveld - rart å tenke man er i Afrika - virker mer som en hvilken som helst moderne by.