Rundt omkring i Europa - både foran og bak

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 21. jan 2014.

1. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Det var bare akkurat at jeg rakk å:

A: Spise
    B: Tisse og
    C: Drikke Champis

Før det var tid for å gå mot neste flight til Frankfurt. Fortsatt innenfor de samme EUR150.

Flight: BA0908
    Sete: 4C (Johooooo)
    Klasse: Economy
    Fly: Airbus A319

Altså, det skilte ikke mye mellom disse to flightene. Vi snakker ren ønskereprise, utover et enda bedre crew, og det faktum at jeg nå visste at jeg hadde ledig B-sete. Det var nemlig dem gamle typen seter, og jeg var fremst i economy. Jeg utvekslet megetsigende blikk med hun i 4A, og hun sølte ingen tomatjuice på meg. Nice woman!!!

Serveringen skilte seg faktisk ikke i det hele tatt, bak i kjerra, så valget fallt nok en gang på dette
    Reisekompis Fnate var på dette tidspunktet svært oppskjørtet.

- "Det er en historisk flight, Pappa. Historisk!!!"

Pappa skjønner ingenting.

- "Pappa daaaaa. Britene har flydd denne ruta siden grytidlig på 40-tallet. Det tok flere år før de lærte å lande. I starten måtte folk hoppe ut i fallskjerm. Det er fryktelig vanskelig å lande i Tyskland… I begynnelsen var det bare fraktefly og de måtte slippe pakkene sine rett ut i lufta. De fleste knuste"

- "Men BA fiksa det til slutt. Da fikk alla barna sjokolade. Særlig i Berlin, for der var det enda gøyere å lande."

Elefanten kjenner virkelig hvordan historiens sus virvler i kroppen når vi lander i Frankfurt.

Neste stopp, Madrid

2. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,582
    Bonuspoeng:
    183
    Sallan så bra! Lurer på Korhenne du tar det fra ;)

no-backpacker and Fnate like this.
  3. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Glimmers. Men sølte hun tomatjuice på iPadn din??

Gleder meg til neste leg.

Fnate liker dette
  4. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,331
    Bonuspoeng:
    183
    Ja dette var riktig så fornøyelig lesing.... :) Hva skal man si.....du har en skrivegave få er forunt.....
    Her i bartelandet sier vi "schteikkbra"!!!!!

Fnate liker dette
  5. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Her sitter jeg i Twilight Zone. Har sjekket inn på noe som kaller seg Airport hotell, men som var like langt som til sentrum, like dyrt som i sentrum og som lukter så INTENST parfyme over alt at det er helt forferdelig. Øynene renner og hodet verker. Jeg prøver å spørre folkene om det virkelig er så sinnsyk parfymelukt her alltid? Det er som å bade i farfars 4711. Virkelig, altså. Sinnsykt. Las Vegas er nothing.

Alle bare ser tomt på meg og sier at - "åååh, nei, det har de aldri hørt før. Neeeeei, her lukter det friskt og fint"

Det gjør ikke det. Det lukter som om man har fått operert inn en Wunderbaum i hvert nesebor. Har skrevet min første Trip Advisor report på et år allerede. Jeeeeez.

Jauda… Takk skarru ha kall'

Takk ja

Jauda. Takk skarru ha

Takk. You ain't half bad yourself.

Es kommt. Takk.

Jepp. Det bare tar så sinnsykt lang tid å servere den ;)
    Tenerif er fjongt - uansett hva oss besserwissere mener.

6. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Ha ha ha ha…. Da lander det et airline crew her, som røsker av seg striper og insignia og hiver seg i baren.

Islending and Bizflyer like this.
  7. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,058
    Bonuspoeng:
    113
    Å hvilket av de hundrevis av airporthotels i Madrid snakker vi om? Har bodd på et par av dem selv. Hilton var ganske så bra.

8. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Pullman… Der er så dårlig at det er pinlig å innrømme at man har blitt lurt så grundig. Hotellet er bare tullball. Litt som Intercontinental Papeete.

tommy777 liker dette
  9. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,058
    Bonuspoeng:
    113
    Haha! Jeg bodde på nabohotellet, Novotell. Akkurat samme blokka, ulik inngang og de deler svømmebasseng og uteområde. Tipper rommene er klin like også. Pullman kostet 100 euro mer enn Novotell da jeg bodde der. Var sjeleglad for at jeg valgte Novotel. Same shit, different price.

Var ikke mye å skryte av. Pen restaurant hadde de, og ok bar. Husker det var en del flycrew i baren der også. Som Accor Platinum var det ikke en eneste fordel å oppnå. Greit med shuttelbus, er eneste pluss i min bok.

10. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    God morgen… Da har man omsider fått sjekket ut av Wunderbaumhotellet og kommet seg med shuttle til Madrid Airport.

Men, det var jo altså en flight til i går. Og om det ble litt "posting under the influence" i går kveld, så skyldtes det en Pan Galactic Gargle Blaster som purseren på LAN lagde. Jeg fulgte ikke helt med i timen når han blandet, men den må ha vært sinnsykt stram. Følte meg kjekk som ei lerke, men bare vås kom ut av gapet etterpå.

British Airways lander på Terminal 1D, og LAN reiser fra Terminal 2B. Siden begge flightene er utenfor Schengen beveger man seg hele tiden utenfor Schengen. Tyskerne har et riktig så sinnrikt system for å organisere dette. Tog der enkelte vogner kun åpner døren på non-schengen siden også videre.

Flight: LAN Chile LA705 - Frankfurt - Madrid (Santiago)
    Sete: 1A
    Klasse: Business
    Fly: Boeing 787-800

Boarding var svært organisert der de ulike klassene og slikt ble behørig ropt opp. Fikk ikke tatt noen bilder av flyet på utsiden ettersom det var stupmørkt. Men elefanten har lovet at han skal forsøke å tegne det senere.

Kabinen var utrolig åpen og fresh. Jeg har aldri fløyet Dreamliner før, men dette var skikkelig WOW - følelse. Business kabinen tror jeg er det fjongeste jeg har sett i mitt liv.
    Man sitter 2+2+2, men det føltes allikevel svært privat, og det er en liten ivider man kan ta opp mellom setene. Nå var det bare 4 passasjerer i business mellom Frankfurt og Madrid, men det fylles alltid opp videre, fortalte purser. Her er "bingen" min.
    Tror det kan bli bra krangel om overhead bins på noen flighter. De er ikke store og forrerst var det ikke bins i midten i det hele tatt. Heldigvis var det ikke andre der, for jeg tok all plassen som fantes. Jeg har tross alt med elefant på tur.

Reisekompisen spant rundt og utforsket hver krok helt til han satte seg fast. Han hadde funnet et lite lukkbart skap som han kravlet inn i, men det var så trangt at han ikke kom ut.

ELEFANT KJOS-FAST PÅ LAN

Før take off kom de rundt med pre-departure drinks og nøtter. Jeg valgte champagne og vann.

Det kule her var at de fulgte med når det var tomt og kom bort og spurte om jeg ville ha mer. Jeg takket pent nei, men da stirret de bare på meg

- "You look like a lively boy. I'm sure you didn't mean what you just said?!
    - "Aaaaah…. probably not"

Så da ble det en æresrunde med bobler, vann og nøtter.
    Etter take off var det raskt severing av kaldt måltid og mer drikke. Jeg rakk bare så vidt å kjøre setet opp og ned et par ganger først. Det blir helt flatt og var mykt og fresht. Det hjalp sikkert at flyet var helt nytt. I flg personalet var det kun en drøy måned gammelt.

Serveringen var selvfølgelig laks
    Til dette anbefalte de vin, men jeg ville ha GT, og det var da purser smilte og gikk inn i skapet og hentet flasker og blandet en helt sinnsykt god GT. Med skikkelige isbiter, som fremdeles var store og fjonge etter 30 minutter i glasset.

Denne GT'en var nok også noe av det strammere jeg har smakt, så etter denne hadde jeg ikke så mye fornuftig å melde.
    Men det er bare å melde at LAN var et veldig god bekjentskap, og jeg var skikkelig deppa over å skulle av i Madrid.

Faktisk så deppa at jeg har bestemt meg for å dra til Chile.

Men nå - videre til Tenerife

Islending, AndersB, Henning and 2 others like this.
  11. Martin F

Martin F Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Var den kalde laksen alt du fikk? Ingen varmmat? Skikkelig Nørde-tonic i det minste :p

Ellers. med fare for å gjenta de andre, strålende lesing :)

Fnate liker dette
  12. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Kald laks, oster og kake. Greit for 2 timer.

13. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    … Jau… Akkurat nå er livet "forferdelig", her jeg sitter og skriver på verandaen min i Playa de Fnat Americas. Dette hotellet jeg bor på er nøyaktig det du ikke forventer å finne her. Det ser nokså (men ikke helt) uskyldig ut utenpå, det finnes ikke i noen av Ving eller Sun-Trip sine reisekataloger, og selv om jeg forventet at det skulle være bra… Så forventet jeg ikke så bra. Men mer om det i en egen post. Kanskje i morra? Her sitter jeg ihvertfall og planlegger ettermiddagens post

Det denne ettermiddagens post faktisk skal handle om er jo veien fra Madrid til Tenerife.

Det var jo ikke lenger siden enn igår morges, da jeg satt i Brussel og bablet frokost med en bråkete Harstadværing. - "Du e klar over at det går direkteflighta til Tenneriff fra Brussel? Hæh hæh hæh?"

Joa, jeg veit jo at det finnes slike. Men how much fun is that, liksom?

Så jeg valgte den kronglete veien. Siste del av denne var med Iberia fra Madrid til Tenerife Sür (charter-bonanza-flyplassen)

Flight: IB3910 - Madrid - Tenerife Sur La Reina
    Sete: 14C
    Klasse: Economy
    Fly: Airbus A320-200

Jeg sjekket inn online fra Wunderbaum hotellrommet. Jeg var i muggent humør, sulten som en tiger og vagt illeluktende. Årsaken til det siste var at jeg etter 10 minutter hadde måttet gi opp å få dusjen til å fungere. Den var så avansert at jeg ikke forstod hvordan man startet den. Ergo "nada shower".

Så satt jeg der da, med lavt blodsukker, og sjekket inn.

"Do you want to upgrade to Business Class for EUR70?":

A: Yes
    B: Hell Yes
    C: Why do you even ask?

Så da ble det alternativ 'B', og ergo intet reisebrev fra meg om Iberia economy. Noen andre får ta jobben. Så nå ble det isteden slik:

Flight: IB3910 - Madrid - Tenerife Sur La Reina
    Sete: 1A
    Klasse: Business
    Fly: Airbus A320-200

Iberia flighter går fra terminal 4 i Madrid, og de nærmeste gatene er for Schengen flighter. Det er gates HJK. Man skulle kunne tenke seg at det var ulike fløyer med buss imellom, men det er det ikke. Det er bare ulike hjørner av samme terminalbygg.

Jeg hadde mobilt boardingkort med QR kode, og slapp derfor unna alle betjente terminaler. Fint ettersom jeg, som vanlig, hadde med en busslast med bagasje. Det er fast track security, som gikk veldig fort, og rett på andre siden har du SALA VIP. Det er Iberia sin lounge. På dette tidspunktet var jeg høggsulten og trengte fór. Hva som helst. Så det ble litt som helst av alt.

Det smakte riktig godt, og humøret smøg seg tilbake. Nok til at jeg fikk publisert litt LAN skriblerier, og deretter var det tid for boarding.

Flyet gikk fra K79, hvilket var en bra lang marsj. Her skimter man hoveddelen av terminalen i bakkant.

Og flyet… Ja. A320 fra Iberia Express. Jeg synes Iberia sitt livery er fjongt jeg. Klassisk retro.
    Det var Fast Track boarding også. Faktisk brukte de samme system som i USA, der man har en "boarding group" merket på boardingkortet. Dette kjørte de strengt på. Det var mye turister fra ymse land på denne turen, så jeg tror de hadde sitt å holde på med for å gjennomføre. Jeg ga seff beng og gikk først.

Iberia har samme seter som Lufthansa i sine A320, og meningene er delte. Men i business er det i det minste ledig midtsete.
    Det som imidlertid ødela all min konsentrasjon var flyvertinnene. Det var to jenter foran gardina. De samme to jeg tok shuttle sammen med fra Wunderbaumhotellet til flyplassen. Og de var så ufattelig vakre. Så vakre at jeg fikk lyst til å sage av en finger, for å få noe annet å tenke på. Men det hadde så klart blitt en hel masse søl og forklaringer.

Derimot hostet de opp en mengde Cava rett etter avgang. Jeg takket nei, etter gårsdagens PGGL, og gikk for vann. Først 1,5 time ut i flighten startet matservering. Jeg hadde faktisk begynt å lure på om de hadde kuttet mat, og skulle til å spørre om å få kjøpe noe fra economy, da de kom. Men maten var glimrende.
    Det var en salat, som jeg selvfølgelig ikke smakte på. Så var det nydelig mør biff (rosa inni) med potetgrafs, og en fin kake til dessert. Til dette valgte jeg mer vann med bobler og isbiter.

Etter hovedretten kom det kaffe og avec. Jeg valgte kaffe og ytterligere vann med bobler. Hun syntes nok jeg drakk usedvanlig mye vann.
    De hadde også lagt ved en liten Toblerone til elefanten.

Det var betydelig med vind og en skikkelig ruskete innflygning. Ikke noe for lettskremte, og det var flere som ga uttrykk for dette. Kombinert med at de spilte heismusikk i høyttalerne begynte jeg å tenke på Titanic.

Men vi landet og det er stor applaus fra economy. Sidemannen ble så satt ut at han satte igang å klappe han også. Jauda.

Alt i alt var det en fin flight med Iberia. Ligner litt på en miks mellom Lufthansa og BA. Mest BA, kanskje. Noe som ikke ville vært så rart, ettersom det er samme sjappa.

Og oppsummert er jeg svært fornøyd med turen min ned fra Brussel til Tenerife. Jeg fatter ikke hvordan jeg kunne organisert det på greiere vis. Uavhengig om det går direkteflighter eller ikke. Nøkkelen til ha det gøy i livet er å stadig forandre på ting, gjøre ting på nye måter og å overraske seg selv og andre. Mener nå jeg da.

I morgen blir det nok en liten hotellrapport, før det begynner en (nesten) like omstendelig hjemtur på tirsdag.

Last edited: 25. jan 2014
    Cecilie, Islending, LN-FHU and 2 others like this.
  14. Martin F

Martin F Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Syns det var en passe fin måte å komme seg fra Brussel til Tenerife på, jeg :p

Jeg hadde dog kanskje heller gått for Hilton ved flyplassen i Madrid.

Fnate liker dette
  15. Twin Otter

Twin Otter Airport Collector

Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for en flott rapport. Har begynt å fundere på en tur til Kanariholmene ut på vårparten. Har ihvertfall ikke tenkt å fly DY direkte...

Fnate liker dette
  16. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hva?? Klappet du ikke ved landing?

17. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Så var det den lille "by the way'en" da. En liten hemmelighet.

Jeg er nede og besøker oppghavet i Tenerife hvert år. Stort sett en langhelg eller noe. De tilbringer minst 5 uker her nede under den værste vinteren.

Playa de Las Americas er jo ikke akkurat dynget ned i kvalitetshoteller. Det er kvantitet som gjelder, og bare noen få steder som egentlig kan kalles koselige. Har bodd på opphavets stamhotell, Parque Santiago 3, og det er faktisk helt koselig og fint. Har også bodd på andre, som har fått skikkelig god omtale og som "alle liker", men det er virkelig ikke så bra altså.

Så i år skulle jeg prøve det mystiske hotellet som ser ut som en borg, som ikke står i noen reisekataloger og som knapt noen har vært inne i. Alle lurer fælt på hvordan det ser ut inni. Man skjønner jo at det er noe inni der, for det er så sabla stort. Men man finner faktisk ikke veien inn, uten videre.

En diskrét nabogutt, blant hvite Sydenhus, har det aldri vært.
    Svært få hoteller i Playa de Fnat Americas har valet parking. Ei heller pleier fotografer å ta så til de grader utydelige bilder.
    Jeg møtte opp med bilen og kastet nøkkelen nonchalant til valetgutta og tasset inn. Jeg hadde fått en skikkelig leiebil også, vøtt. En sånn hvit Fransk dings. Med manuell giring, nada aircon, triple koppholdere og vaskeekte dieselmotor. De skjønte med det samme at det ikke var hvermansen som kom.

- "Hola Senor Fnatstadbråten" - sa de så, og tok kofferten min. Slepte meg inn en gang, ned en heis, ut en annen gang, og båink - åpnet det seg et digert kompleks. Fullstendig skjult fra gata. Med underjordiske ganger ut til strender og forskjellige greier. Ikke på en måte som virker provoserende, de bare er der, og du har ingen anelse om at de finnes før du blir vist dem.

Det var en nokså omstendelig ferd å komme til rommet mitt, men det skuffet ikke en centimeter.
    Deilig seng… og fin sittegruppe med storskjerm, minibar og velkomstdrikke/frukt
    Det er stort bad, som er overstrødd med roseblader. Moren min var med på omvisningen og skulle låne badet etterpå, men fikk angst da det lå fullt av roseblader i toalettskålen, og måtte gi opp.

Men rosen i pølsa er verandaen. Her er det sååååå kos. Du hører ingenting fra byen rundt deg. Bare palmesus, litt fugler og vann. Det er helt fantastisk bra og jeg har brukt timer på å bare sitte her og kope og kose meg.
    Jeg elsker sånne plasser.

Så er det jo et stort uteområde med 6 restauranter og en pianobar som de garanterer er uten piano. Hva nå tanken bak det skulle måtte være. Over alt er det små sittegrupper, bassenger og greier.
    Eller bare flott arkitektur
    Eller lounge rom, der man kan sitte og lese mens det tasser kelnere rundt med ting til deg.
    Blir du lei kan du stinke ut på byen. Bare pass på å svinge innom lobbybaren på vei ut. Der lager de GT i akvariumsglass og har skikkelig lobbypianist
    Alt dette - midt mellom alle Vingresorts. Skikkelig kule greier.

Så nå tenker du sikkert at - "Ååååhhhh, enda en skrytepost av Fnatstadbråten" - men det ekke det vøtt. Dette var nemlig bare en digresjon.

Det jeg egentlig ville fortelle var at jeg møtte han her utenfor hotellet. Han passet på nødinngangen og het Pedro:
    Bestefaren hans hadde jobba der. Faren hans hadde jobba der. Nå jobba han der.

18. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,058
    Bonuspoeng:
    113
    Kjempegøy å følge dine reisebravader! Keep it ut!

Ang Gin Tonic skal den nu serveres i "akvariumsglass" ifølge de beste gin-bartenderne i Barcelona. Gin er in der borte i det Barcelonske. En av barene som omtales i artikkelen i linken, selger 80-90% gin av deres omsetning. Gin Tonic er tydeligvis ikke bare gin tonic lenger. Det er rene vitenskapen må vite.
    Veldig interessant artikkel jeg anbefaler på det sterkeste til Gin tonic elskere:
    http://www.dn.no/d2/article2753336.ece

Fnate liker dette
  19. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra artikkel, kall'. Jeg har ofte lurt på hvordan noen klarer å hoste opp episke GT'er når ingrediensene i stor grad er like. F.eks på LAN Chile her om dagen. Den var fantastisk god, og isbitene var omtrent like store når jeg var ferdig med den. Takk skarru ha.

20. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Bare en liten oppdatering idag. Reisefølget, elefanten, bor ikke på samme hotell som meg. Han bor sammen med kompisen Tellef (som er langtidsbesøkende), på hotellet Parque Santiago III. Jeg synes helt klart at det er det neste beste hotellet her nede. Delvis pga kanon plassering og veldig god utsikt fra enkelte rom. Men også fordi det faktisk er et skikkelig velholdt hotell. Det er rent og pent, og selv om ting er gammelt, så virker det ikke nedslitt.

Elefanten valgte imidlertid dette fordi kompisen og Bestemorra hans bor der.

Fra verandaen i tårnet har man riktig god utsikt, og det er vendt vekk fra alt bråk i gatene.
    Alle rommene er leiligheter med kokemuligheter, vask og kjøleskap. Det er gratis internet i første etasje og Svensk TV tilgjengelig.

Det er bare til stoooore protester at reisefølget aksepterer å måtte hjem herfra.
    Men sånn er altså livet på veien. Man kan ha noen late dager innimellom, men så er det tilbake til hverdagen.

Men altså - hotellet. Om du vil bo bittelitt mer typisk i Tenerife er dette plassen å bo. Bare husk på å bestill "med utsikt mot hage".

Terningkast 5 av 6.

Cecilie liker dette

Del denne siden