Når jeg ser på bildene fra det derre hotellslottet, så slår det meg at det virker nesten folketomt .. Er verten en greve? Er det skøyteløp i byen? Heter hotellet tilfeldigvis .... Blutenburg? #bedresentennblodigalvor
Neida, hotellet var ikke folketomt. Var til og med Nordmenn der. Og, glem ikke at det ble servert GT'er pr akvarium. En meget god egenskap, som det også viste seg at hadde en nærmest magisk tiltrekningskraft på trøndere. Det var stadig trøndere og svingte i bjella her. Men det var ikke det jeg skulle skrive om, egentlig. Det var den lange reisen hjem fra Syden. Den siste dagen tilbrakte jeg litt tid sammen med min nye kompis, Pedro. Det er deilig å treffe noen som man er litt mer på bølgelengde med enn den jevne sydenturist. Det ble lange og tårevåt farvel. Jeg spurte om han ville flytte til Norge, men han hadde jo lange tradisjoner i å vokte nødinngangen. Det ble en tidlig kveld, ettersom klokken skulle stilles på 04:03, med en back-up på 04:07. Nei, det var ikke en dato, men et klokkeslett. Det er ikke noe som passer meg spesielt bra på ferie. Særlig ikke når ferien er ca 3 dager lang. Jeg prøvde å finne andre flighter, men da hadde jeg misset connections i Madrid. Jeg kom meg opp og tasset til utsjekk. Der fikk jeg en banan og en klekkelig faktura. De hadde også kjørt fram bilen min så den stod klar. Det tar litt under en time å kjøre opp til Tenerife Norte (TFN) flyplassen, som Iberia skulle frakte meg til Madrid fra. De har virkelig koll på sakene her oppe. Morgenflyene går kl 07:00. Det er nøyaktig samtidig som Rental Car return åpner. I Norge ville man hatt ulike luker man stapper nøkler inn i. Ikke her. Stod det et skilt om hva som skulle gjøres? Neida. Men jeg fikk pakket nøkkelen inn i et papir med navn på og presset den inn hullet de snakker igjennom på leiekontoret. Så ramlet den ned på gulvet, og de oppdager den garantert når de snubler i den. Hadde sjekket inn på mobil, og ga meg mot gates. De har lounge på flyplassen, som "åpner" kl 06:00. Det hadde de tydligvis glemt, for både jeg og andre stod og ristet i døren. Kl 06:30 var det fortsatt ingen tegn til åpning. Heldigvis (dobbelt heldigvis) har de en kafeteria i terminalen som var åpen. Og 06:30 tasset jeg mot gate for boarding. Der skjedde det null og niks. Folk tittet på hverandre, og det ringte frenetisk i telefonene i gaten. Det bare var ingen til å svare på dem. Det kom en fyr dyttende på en i rullestol, og han fikk etterhvert fatt i noen gate folk. De kom løpende med sminken på halv 12. Det var tid for boarding. Flight: IB3945 - Tenerife - Madrid Sete: 3C Klasse: Business Flytype: Airbus A320-200 Jeg gikk strategisk raskt ombord, noe som var lurt. "Resten" av passasjenene bestod nemlig av et symfoniorkester med dyre instrumenter som selvfølgelig var håndbagasje. Jeg skjønner jo at du ikke vil sende kontrabassen din som cargo men når det er 20 stykker, så blir det jo litt kjipt for boarding group 5… Nødvendigvis, liksom. De fikk ikke plass til en 10-pakk sigaretter engang. Jeg hadde egentlig sete 1A, men der kan man jo ikke løfte armlenene. Det så også ut som om det kunne bli ledig 3C, så da byttet jeg. Jeg var in luck, og fikk 3-seteren alene. Servering kom fort i gang. Iberia har ingen proaktiv servering av drikke (utover et lite glass juice rett etter avgang). Om du er tørst og har lyst på vann eller annet gjør du lurt i å plinge og spør. De kommer ikke rundt med drikke til maten engang. De spør om du vil ha kaffe, og man tar jo for gitt at det tilbys vann eller noe i business. Ikke her. Frokosten så slik ut og smakte selvdød hyse. Det var ingenting i omeletten, utover masse salt, og den var hullete som en sveitserost i en Donald-film. Jeg smakte, gren på nesa og ga opp. Nøyde meg med frukten og var glad jeg hadde kjøpt en baguett i kioske. Ellers hadde jeg begynt å gråte tror jeg. Flytiden var på 2:20, og størsteparten av den ble tilbrakt omtrent slik: Helt horisontalt. Landet på terminal 4H med bussgata (så klart), og sjekket boarding pass videre. Der stod det Terminal 4S - non schengen. Det var ingen oversikter etter inngangen fra bussgate, så man måtte helst vite på forhånd. Terminal S kommer man til med tog og passkontroll. Det tar en drøy time å connecte fra Schengen til non-Schengen. Det kan være greit å vite. Jeg hadde ikke valgt kortere enn 2 timer connection. Så nå sitter jeg i Sala VIP på Terminal S og titter på skjermen, der de sier de har flyttet London flyet til Terminal H. Så da snakker vi vel en ny time kastet bort. Nevnte jeg at de hadde stålkontroll her nede?
- "Is it really true that you moved the London flight to Terminal H?" - "No no no no, it departs from S29" - "But it says Terminal H on the board?" - "Ooooh, you know. Sometimes it departs there, sometimes it departs here. Don't get hung up in what it says on the board" - "Thank you" Jaggu bra jeg ikke tok for gitt at tavlene her stemmer da. Da hadde jeg brukt 40 minutter tilbake til Terminal H og inn i Schengen igjen, før jeg måtte kastet meg rundt og gått igjennom hele prosessen igjen tilbake til Terminal S og ut av Schengen.
Loungepersonalet hadde altså rett. Det var gate S29 og jeg kom meg videre. Det ble ikke oppdatert med rett gate før jeg virkelig tror du skulle slite for å komme deg mellom terminalene. Non-Schengen loungen til Iberia er faktisk veldig bra og med stort utvalg mat og drikke. Det eneste som var litt masete var at man måtte få et skrapelodd for å få nettilgang. Og skrapeloddet ga deg en 30 minutters session. Når jeg hadde 4 timer lay-over og hadde planlagt en "kontordag" så var det ørlitegrann irriterende. Såpass at jeg heller kjøpte nettilgang for 8 Euro som varte hele tiden og gikk på kryss av devicer. Slik ser loungen ut fra det ene hjørnet. Det er strålende utsikt mot taxebaner og noe rullebane ting. Den strekker seg mye lenger enn på bildet og det var masse koselige steder å sette seg. Jeg likte den faktisk usedvanlig bra. Men flighten ja... Det var omsider klart, og denne var booket for Avios poeng. Det var en Saver Award, så jeg tror det kom på 15000 Avios og ca 200,- kroner. Flight: IB3166 - Madrid - London Sete: 3C Klasse: Business Fly: Airbus A340-300 Iberia har altså en flight daglig med A340 mellom Madrid og London. Så jeg føler jeg tok en for laget da jeg benyttet meg av denne hjem fra Tenerife. Det var på ingen måte smooth sailing denne ruta her. Men jeg får i det minste krysset det av i boka. Fra loungen kunne man se flyet, som så slik ut (jeg tror det er dette): Sett fra broa så det slik ut: En rimelig velbrukt kjærre dette her, så det ut som. Men var jeg redd? Ikke søren. Jeg ler i møte med fare. Iberia har noen fly med ny business class som er 1-2-1 seating. Jeg tipper dette gjelder A330'ene deres, og aner ikke om det foreligger planer om å bygge om A340'ene. På A340 er seatingen 2-2-2, og ligner ikke så rent lite på SAS. Samme produsent kanskje? Det er imidlertid betydelig større avstand mellom setene enn på SAS. Det synes når man ser skrått fra siden: Men ikke minst når du legger setet ned i liggende. Pedalene treffer fortsatt ikke ryggen foran, og setet kan derfor bli flatere. Tror også de har mer "padding" i setet, for det var mykt hele veien. SAS har litt harde "bjelker" og knekker i setet. Det er ikke helt flatt, men flatere enn mange. Det er skjermer i midtarmlenet og greit, men gammeldags betjening. Rødvinssølet på konsollen fikk man denne gangen på kjøpet. Det var ikke så mange andre folk på denne turen. Vi var vel 10 personer i business, fordelt på 32 seter. Men det er allikevel 10 pers i business på en rute som umulig kan skulle brukes til mange connections (pga tidene). De har ikke pre-departure drinks, men de delte ut noen kluter man kunne gni i ansiktet. Jeg satte meg godt til rette og ventet på take off. Ganske raskt etterpå kom de rundt med menyer. Jeg valgte selvfølgelig ikke fisk. Jeg valgte and, og det var skikkelig godt. Til dette valgte jeg GT, mens reisekompinsen valgte Cola. De blandet også her en helt ondskapsfull GT. Det er bare en isbit oppi og jeg har ikke begynt å helle på tonic. Altså, den var jo sabla god, men i himmelens navn - man blir jo full som en hyssing. Etter dette la jeg ned i liggeposisjon og sov helt til London. Jeg tror GT'en hjalp godt på søvnen. Det var skikkelig stor forskjell på domestic og internasjonal service på Iberia Business. Mens flighten fra Tenerife til Madrid var lenger, så var kvaliteten på ombord-produktet svært mye lavere. På alle vis, og selv om man korrigerer for de fjonge setene og wide-body. Dette var nemlig helt brillefint, og totalt sett en av de bedre Europeisk business class turene jeg har hatt. Fremme i London lander nå Iberia på Terminal 5, slik at det er veldig kurrant å reise videre med BA.
Jeg hadde et par timer i London før connection videre til Oslo, og turens siste flytur (takk og lov). Begge to, både jeg og elefanten, var grådig slitne. Men vi var tilbake på sjølveste Superkantina - Galleries First - På London Heathrow Terminal 5. Det er min favorittkantine altså. Uten tvil. De har hatt litt ups&downs på servering etter bytte av cateringleverandør. Men nå er det bare ups igjen. Veldig bra. Faktisk så bra at jeg ved en anledning i fjor hadde hjemmekontor her. Jeg satt i Stavanger en morgen og skulle hjem til Oslo. Hadde glemt å booke fly. Sjekket SAS. Det var dyrt. Sjekket så British Airways, og det var det samme. Sammenhengende Stavanger-London-Oslo. Jeg tenkte i ca 7 sekunder før... KAAAAAACHING!!! Tok morgenflyet til London, tilbrakte hele dagen i kantina, og tok så kveldsflyet hjem til Oslo. Perfekt. Etter litt mat og en kaffe var det boarding. Flight: BA770 - London - Oslo Sete: 7C Klasse: Economy Flytype: Airbus A320 Jeg var på første rad bak business, noe som blir gjort ekstra tydelig med gardina flaksende i fanget. Kunne de ikke heller tvunnet den rundt halsen på noen av kaksene der fremme? Det hadde i siste liten blitt byttet til en ny A320 uten konvertible seter. Men jeg beholdt ledig midtsete, selv om jeg ikke tror British Airways bedriver noe seat blocking for Gold. Servering var nok en gang såkalt flatbread med ost og skinke. Mistenker at gjengangere i BA economy kan få mareritt om denne. Den var god første gang. Ok andre gang. Kjip tredje gang og uspiselig den fjerde. Flighten var uneventful. Fri bar, så jeg tok en hvitvin og myste mot sidemannen. Han gjorde nemlig noe av det teiteste jeg vet - han leste konfidensielle dokumenter på fly, uten å ane hvem sidemannen er. Tilfeldigvis var sidemannen (meg) denne gangen knyttet til denne personens arbeidsgivers konkurrent, og de strategiske dokumentene var derfor meget interessante. Derfor en liten påminnelse til andre businessnisser: Bruk hue. Landet 5 minutter før rute fra sør. Bussgate, så klart, og OSL har gjort det kunsstykke å innsnevre ankomst slik at alle tvinges igjennom en bitteliten dør inn i vinavdelingen på tax-free ved landing. Noen på Gardermoen skulle hatt juling. Men etter litt knuffing for å komme meg vekk fra tax-free kaoset var jeg nesten hjemme. En lang uke på veien var over. Beste opplevelse: LAN 787 Business class. Ingen over, ingen ved siden. Største overraskelse: Biffen på Iberia mellom Madrid og Tenerife Største skuffelse: Wunderbaum hotellet i Madrid - Pullman "Airport" hotel Verd å nevne: At laks er skikkelig grevling Etter denne flighten skal jeg forøvrig også ha tjent opp min første GUF2! Det er fint. Takk for at du gadd å lese. Om du ikke leste får du heller aldri med deg dette: - din dimling!!!! - Fnatstadbråten -
Super rapport som vanlig fra Fnatstikkstuen! Synes den IB 340 biz kabinen så noe slitt ut? Bare de brune fargene som blir litt matte får jo ting til å virke urgammelt. Ikke verst at du også fikk tid til litt industrispionasje underveis, hehe Håper du snart skal ut på tur igjen!!
Takk, folkens!!! Den var jo ikke så rent lite slitt heller. Men den var allikevel bedre enn Lufthansa NEK-seter.
Den boka der leste jeg igjennom på en dag, og ble dermed hektet Leser nå om han, som i den der boka, slenger seg rundt i en ståltråd. Som normalt, en meget fin og morsom TR! Flere bestilles herved, så det er bare å fly
Tusen takk for et glimrandes reisebrev! Når kommer boka? "Fnates samlede verker - en historie om laks, grevling og wunderbaum"
Fantastisk tråd, jeg blir nesten sliten av all reisingen, men så kommer jeg meg igjen med en GT titt og ofte Ikke la direkteruter stå i veien for deg neste gang heller!