Hvorfor enklere til Sør-Afrika? Det er da "like enkelt" (om ikke enklere, evt mer behagelig) å fly Oslo-Frankfurt/Munchen/Wien/London/Zurich etc-Johannesburg/Cape Town. Transfer i et vest-europeisk land med f.eks loungene i Frankfurt/Munchen/Zurich/Amsterdam/Wien må da ha gjevnt over meget høyere kvalitet enn de i Addis Ababa?
Swiss bruker 13 timer og 40 minutter Oslo-Zurich-Johannesburg. Med mellomlanding i Stockholm tviler jeg på at Oslo-Stockholm-Addis-Johannesburg er så fryktelig mye mer raskere?
Ja, jeg er fullt klar over dette. Etter at Ethiopian stoppet mellomlandingen i Wien (på Stockholmsruta) var spørsmålet hvor de så la turen. Jeg forstår framdeles ikke behovet for denne ruten.
Seychellene, Zanzibar etc er da også tilgjengelig via midtøsten, samt med direktechartere? OSL-DXB/DOH-SEZ er vel en godt brukt rute blandt mange? Ser Qatar har total reisetid på 12 timer og noe, med 1 t 20 min venting i Doha. Jeg tviler på at OSL-ARN-ADD-(mellomlanding?)-SEZ er veldig mye raskere
Altså, jeg er bare nysgjerrig. For jeg forstår virkelig ikke denne ruten, hvorfor det er så "HURRA" og "ENDELIG". Som frekventær reiser bringer ikke denne ruten oss noe spesielt nærmere noe som helst. Nevnte steder er godt dekket av både europeiske og asiatiske selskap, uten noe voldsomt unødvendig ekstra reisetid. Ruten har eksistert på Arlanda lenge, og jeg frekventerte et svensk frequent flyerforum i 3-4 år uten at noen av de benyttet seg av ruten. 5 stk brukte den kanskje som "tar en helgetur for å brenne av bonuspoeng og for å krysse av et nytt land", men det er jo ikke i seg selv grunnlag for en direkterute Afrika-Europa.
Etiopia er jo heller ikke et land i krig, eller et land hvor folk har grunnlag å søke asyl til Norge for? Eller er det det? Er det eventuelt så mange somaliere som vandrer gjennom ørkenen inn til Etopia bare for å innvandre til Norge, at det skaper kundegrunnlag for en direkterute? At disse deretter kjører familiegjenforening + utallige besøk til hjemlandet - at det bidrar til grunnlaget for direkterute?
Jeg er kjempenysgjerrig, for den gir ingen mening i hodet mitt. Det er ikke en turistdestinasjon (mye mindre enn Doha, til og med, etter min mening) - det er ikke en "fly in og kjør rundt i nærområdet" destinasjon. Den åpner ikke for nye reisemål i Afrika (med mindre man av en eller annen grunn skal reise med Etiopias svar på Widerøe til lokale små landsbygder kanskje, det må være ca 0,0005% av norges befolkning). Det eneste jeg ser for meg som gir et ekte pax-grunnlag er innvandrere i Skandinavia. Frakt - tror dere det er noe av det? Bruker Etiopia mye tørrfisk og fersk-laks? Bruker norge tørr-geit, eller hva de evt. eksporterer fra Addis? (Jeg spør oppriktig, selv om det høres flåsete ut).
Vis alt...