Rutenyheter fra OSL - Ethiopian, LOT, Croatia Airlines, mm

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 25. nov 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Positive nyheter fra mars 2017 fra OSL i dag!
    • Ethiopian Airlines starter endelig opp ...
    • Croatia Airlines starter opp ...
    • LOT returnerer ...
    • Norwegian planlegger Singapore ...
    http://www.aftenposten.no/okonomi/D...nterkontinentale-rutene-fra-Oslo-609581b.html
     
  2. Hvorfor er det endelig med Ethiopian? Hvorfor har Oslo behov for en rute til Etiopia? På hvilken måte gagner denne ruten den gjengse nordmann?
     
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei @Ida

    Vi kommer vel aldri til å kunne besøke Sør-Afrika, lettere enn dette?
    Jeg synes at dette er en fantastisk måte å bruke CT til det Afrikanske kontinentet,

    Husk at mange av våre nye landsmenn kommer fra nabo-landet, Somalia.

    Da jeg jobbet som Red-cap for BA, i CPH var nærmest halve bussen pakket med folk som skulle til ADD.

    FOX
     
  4. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Det har vel vært snakk om Ethiopian på OSL ganske lenge.... Derfor endelig.
    Og, dette gagner kanskje ikke den "jevne nordmann". Men Ethiopian har et stort nettverk i Afrika, og mange nordmenn vil nok benytte seg av en slik rute. Sør Afrika, Zanzibar, Seychellene o.s.v. Uansett er alle nye ruter fra OSL en positiv utvikling for reiselystne nordmenn.
     
  5. Hvorfor enklere til Sør-Afrika? Det er da "like enkelt" (om ikke enklere, evt mer behagelig) å fly Oslo-Frankfurt/Munchen/Wien/London/Zurich etc-Johannesburg/Cape Town. Transfer i et vest-europeisk land med f.eks loungene i Frankfurt/Munchen/Zurich/Amsterdam/Wien må da ha gjevnt over meget høyere kvalitet enn de i Addis Ababa?

    Swiss bruker 13 timer og 40 minutter Oslo-Zurich-Johannesburg. Med mellomlanding i Stockholm tviler jeg på at Oslo-Stockholm-Addis-Johannesburg er så fryktelig mye mer raskere? :)

    Ja, jeg er fullt klar over dette. Etter at Ethiopian stoppet mellomlandingen i Wien (på Stockholmsruta) var spørsmålet hvor de så la turen. Jeg forstår framdeles ikke behovet for denne ruten.

    Seychellene, Zanzibar etc er da også tilgjengelig via midtøsten, samt med direktechartere? OSL-DXB/DOH-SEZ er vel en godt brukt rute blandt mange? Ser Qatar har total reisetid på 12 timer og noe, med 1 t 20 min venting i Doha. Jeg tviler på at OSL-ARN-ADD-(mellomlanding?)-SEZ er veldig mye raskere :p

    Altså, jeg er bare nysgjerrig. For jeg forstår virkelig ikke denne ruten, hvorfor det er så "HURRA" og "ENDELIG". Som frekventær reiser bringer ikke denne ruten oss noe spesielt nærmere noe som helst. Nevnte steder er godt dekket av både europeiske og asiatiske selskap, uten noe voldsomt unødvendig ekstra reisetid. Ruten har eksistert på Arlanda lenge, og jeg frekventerte et svensk frequent flyerforum i 3-4 år uten at noen av de benyttet seg av ruten. 5 stk brukte den kanskje som "tar en helgetur for å brenne av bonuspoeng og for å krysse av et nytt land", men det er jo ikke i seg selv grunnlag for en direkterute Afrika-Europa.

    Etiopia er jo heller ikke et land i krig, eller et land hvor folk har grunnlag å søke asyl til Norge for? Eller er det det? Er det eventuelt så mange somaliere som vandrer gjennom ørkenen inn til Etopia bare for å innvandre til Norge, at det skaper kundegrunnlag for en direkterute? At disse deretter kjører familiegjenforening + utallige besøk til hjemlandet - at det bidrar til grunnlaget for direkterute?

    Jeg er kjempenysgjerrig, for den gir ingen mening i hodet mitt. Det er ikke en turistdestinasjon (mye mindre enn Doha, til og med, etter min mening) - det er ikke en "fly in og kjør rundt i nærområdet" destinasjon. Den åpner ikke for nye reisemål i Afrika (med mindre man av en eller annen grunn skal reise med Etiopias svar på Widerøe til lokale små landsbygder kanskje, det må være ca 0,0005% av norges befolkning). Det eneste jeg ser for meg som gir et ekte pax-grunnlag er innvandrere i Skandinavia. Frakt - tror dere det er noe av det? Bruker Etiopia mye tørrfisk og fersk-laks? Bruker norge tørr-geit, eller hva de evt. eksporterer fra Addis? (Jeg spør oppriktig, selv om det høres flåsete ut).
     
    Bjoern In America liker dette
  6. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Vel, for min del så er en av de positive faktorene at jeg misliker narrow body til Europa når jeg skal på langtur. En annen grunn er at det er god tilgjengelighet på ET for award reiser sammenlignet med europeiske selskaper, tenker da i hovedsak på *A. Afrika er et spennende kontinent og ET har et stort nettverk der, større enn alle de du nevner. Angående frakt er jeg vel ganske enig med deg, ser ikke det helt store potensialet der.
    Men, jeg gleder meg over ruten av egoistiske grunner. Hvis det ikke er marked for den vil den bli borte uansett. Vi får se hvordan det går.
     
  7. Forstår jeg deg rett, så er altså kjipheten av å fly 1,5-2 timer i en A320 verdt å fly OSL-ARN-ADD-JNB iso OSL-FRA-JNB? :p
    Forøvrig flyr Ethiopian B737-800 fra ADD til SEZ (flytid 3t 30 minutter), så da er du like langt :p

    Ja, det er helt klart at det afrikanske kontinent er større enn sør afrika og seychellende (for å nevne to), jeg ser framdeles ikke helt hvorfor akkurat ADD åpner for noe nytt da svært mange odde afrikanske byer dekkes av KLM, BA, Swiss, Lufthansa etc fra før av. Gjerne pga offshorevirksomhet og liknende. Kjøper absolutt det positive i awardplass-tilgjengelighet for star alliance, selv om jeg ikke ser hvordan det bygger økonomisk grunnlag for en direkterute i seg selv.

    Dette er veldig interessant, håper noen andre har tanker på hva det er som skaper økonomisk grunnlag for ruten :)
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jo være at det er mange som flyr ethiopian fra Stockholm som sjekker inn i Norge og at de således ser det som et godt sted å starte en rute.

    Som nevnt er også ethiopian det selskapet med best nettverk i Afrika så ved å utvikle nettverk i Europa vil de kunne dra mer trafikk til hubben sin også.

    Ikke at det har noe å si men du sier at landet ikke et i krig @Ida , men det er vel på randen med nåværende situasjon. Unntakstilstand i landet nå pga opptøyer og mange hundre drept siste månedene.

    Og helt klart, loungen i Addis Ababa er dårlig, men de fleste som reiser tenker nok lite på kvaliteten der.. at det nevnes CPT og SEZ viser mest hvor interessen av gjengen her inne er. Afrika et stort og det er mange interessante steder som ikke nødvendigvis har Lufthansa på døra.

    Jeg ønsker de i alle fall velkommen. Redd for at ruta mellomlander på veien men....
     
    SASlovah4evah liker dette
  9. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Mange her som glemmer LOT. De har et meget bra nettverk til Øst-Europa og Caucasus (Tbilisi, Baku) og Tokyo, Seoul (Dreamliner). Enda flere valgmuligheter med CT.
     
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Mildt sagt underlig analyse. Etiopia er da et reisemål seg selv nok og trenger ikke rettferdiggjøre seg, med en mye rikere og interessant kultur og historie enn Qatar – et land jeg har tilbragt noen år i. Hvis det i tillegg gjør reisen enklere for norsk-somaliere som vil besøke slekt er det jo bare enda bedre.

    More is more når det kommer til flyruter. Det kan ikke være mange som savner tiden da man alltid måtte innom Stockholm eller København om man skulle langt i verden.
     
    milehigh liker dette
  11. Jeg har ikke sagt jeg sitter på fasit, jeg sier at jeg lurer... Så det er ikke noe analyse jeg forsøker å selge som noe annet enn "dette lurer jeg på".

    Det kan godt hende at du føler at Etiopia er et reisemål i seg selv, har du tallmateriale på at denne ruten er "underrepresentert" ifht end-destination for mennesker reisende fra Oslo=>verden? Eller er det bare din personlige mening? Igjen, det hjelper jo ikke at du liker Addis bedre enn Doha, hvis resten av verden ikke legger penger i det.

    Jeg lurer på hvor grunnlaget for en direkterute er, økonomisk :)
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Interessant nok har lot også rute til og fra TLL fremover.
    Dette er vel ruten Estonian røyk når de gikk konkurs.
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer ofte på hvorfor du ikke tar slike diskusjoner (og om SAS) på Flyprat Ida?
    Der er det flere fagfolk som kan svare deg bedre.

    Ruta går via ARN begge veier.

    ET setter ikke inn noe mer kapasitet for å dekke Oslo, det blir fortsatt én 787 daglig mellom Skandinavia og Etiopia. Maskinen står på dagens routing over 11 timer og venter i Stockholm.

    forum.flyprat.no/showthread.php?t=129263
    forum.flyprat.no/showthread.php?t=126955
    forum.flyprat.no/showthread.php?t=126022
    centreforaviation.com/analysis/oslo-gardermoen-airport-seeks-asian-flights

    Gleder meg til de starter opp mot Sør-Amerika, det vil forhåpentlig åpne for større konkurranse og tilbud fra Nord-Europa til denne verdensdelen. Mange Nordmenn har aldri vore i Sør-Amerika eller Afrika.
     
    Last edited: 26. nov 2016
  14. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal i allefall bruke denne ruten neste år. Og var i ADD i år også...

    Og bruken av ordet endelig kommer kanskje av at ruten skulle hatt oppstart i mars og således er forsinket. Så nå... endelig kommer den.

    I tillegg bør jo enhver rute som starter opp være noe positivt? Flere muligheter/mer fleksibilitet og større konkurranse. Med muligheter for billigere flyreise...

    Ellers kan man jo sitte å rynke på nesa hver gang noen andre enn SAS legger ut en ny rute.

    Begge deler er mulig :D

    Og om du leser første ditt første innlegg på nytt Ida, bør du med minimal selvinnsikt klare å forstå hvorfor folk reagerer...

    I de neste postene dine vrir du diskusjonen over på hvordan det økonomiske grunnlaget for en direkterute er... Dette er selvfølgelig er helt fair duskusjon. Men da er det bedre å være saklig med en gang, enn å slenge ut noe.... og bli overrasket hver gang noen kommer med kritiske kommentarer ;)
     
    Last edited: 26. nov 2016
    geddi, mhsalv, milehigh and 3 others like this.
  15. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Sååååå.. Betyr det at man, i det minste i teorien, nå kan fly fullverdig biz til Stockholm? :cool:
     
  16. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg brukte denne formuleringen fordi det har vært pratet om denne ruta i flere år, ikke fordi jeg mener Ethiopian er et fantastisk selskap eller Addis er et fantastisk sted. Dog mener jeg det er et positivt bidrag til utviklingen av vår hovedflyplass.

    Ellers er jeg enig i hva folk skriver om passasjergrunnlag, valgfrihet, konkurranse, mm.
     
    Last edited: 26. nov 2016
    milehigh and Anton80 like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Skulle tro det ja, men feks VIE-ARN med ET er dyrt, så ikke forvent noe billig :D
     
  18. Fordi jeg ikke har noen interesse av å diskutere på flyprat, hvor det ikke er noe fagfolk igjen etter at *sensurerte brukernavn fra min side så det ikke blir baluba på bakrommet* har ødelagt hele nettsiden. Usikker på hva SAS har med denne diskusjonen å gjøre.

    Nei, nå skjønner jeg faktisk ingen ting - har jeg sagt noe galt? wtf? Får jeg ikke lov å lure på hvorfor det er grunnlag for en rute? Kan du være så snill og quote nøyaktig hva jeg har sagt som får folk "til å reagere" - og hvorfor i alle dager noen skulle få krenkefjes (aka reagere) på noe jeg har sagt her? Skjønner det er hardt å være mann om vi damer oppfører oss sånn her "DU SA NOE JEG REAGERER PÅ" .... "hæ? what? hadde ikke vi nettopp en vanlig samtale?". Jiiises kraist :p

    Okei, ser du, jeg lurte jo faktisk på hvorfor det var "endelig", men nå forstår jeg at det er "endelig" fordi det har tatt tid og folk er positive til alt som kommer av nye ruter til Oslo uansett hvor det er, Pyongyang eller Yekaterinburg (eller Addis). Det er jo fair enough. Man gleder seg altså over prinsippet, og isolerer det vekk fra selve rutegrunnlaget.

    Deretter lurer jeg framdeles på grunnlaget - jeg ser du sier du er enig i hva folk skriver om passasjergrunnlag og konkurranse... Hvor står det noe som bekrefter grunnlaget for ruten i passasjergrunnlag og konkurranse? Jeg så nettopp gjennom tråden en gang til, men jeg finner ikke noe :( I want to know how! :)
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Who cares? Vi er en gjeng som gleder oss over at et nytt flyselskap vil fly fra Oslo til en spennende destinasjon i Afrika. Star Alliance, B787 wide-body og god kaffe. Hakuna matata.

    [​IMG]
     
    geddi, OttoL, Chrisbgg and 9 others like this.
  20. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    @Ida, du er unik! :)

    Passasjergrunnlag: Siden du har befunnet deg i Sverige de siste årene og nå er i Tyskland, kan jeg informere deg om at det bor relativt mange av afrikansk avstamning i Norge. For eksempel er somaliere fjerde største innvandrergruppe i Norge etter polakker, litauere og svensker. Disse afrikanske innvandrerne reiser i mange tilfeller til/fra hjemlandet i ulike ærender. Ethiopian har en god dekning av potensielle destinasjoner. Til sammenligning er somaliere en vesentlig større innvandrergruppe enn pakistanere. (kilde: SSB, 2016) PIA har betjent Oslo i en årrekke. I tillegg kommer selvsagt annen trafikk.

    Du etterlyser dokumentasjon på min kommentar om at var "enig i hva folk skriver om passasjergrunnlag". Jo, det skal jeg fortelle deg. Brukeren @peterfox nevner i sin post somaliske innvandrere og egne erfaringer med at disse utgjorde en betydelig gruppe i hans dager som ansatt på flyplass.

    Konkurranse: Jeg er ingen økonom, og det vet jeg heller ikke du er, men vi kjenner antagelig begge til de aller mest grunnleggende prinsippene om marked, tilbud og etterspørsel. Ytterligere én interkontinental aktør i Oslo vil gi større konkurranse og bidra til fortsatt attraktive priser.

    Du etterlyser dokumentasjon på min kommentar om at var "enig i hva folk skriver om konkurranse". Jo, det skal jeg fortelle deg. Brukeren @Anton80 nevner i sin post at dette etableringen vil bidra til økt konkurranse.

    :)

    Jeg tror nesten du må leve med at enkelte på et lettbent reiselivsforum faktisk anser det som positivt med etablering av en ny flyrute, uten at det i forkant av posten er gjennomført en omfattende analyse. ;) Det må forutsettes at profesjonelle flyselskaper i de aller fleste tilfeller har gjort markedsanalyser før en etablering.
     
    Last edited: 26. nov 2016
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden