Rutenyheter fra OSL - Ethiopian, LOT, Croatia Airlines, mm

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 25. nov 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ærlig talt, gutter. Nå synes jeg dere skal ta ett skritt bak fra pc-skjermen og stille dere selv spørsmålet: hvorfor tolker dere alt fra meg så innmari hostilt?

    Jeg er ikke I MOT denne ruten,
    jeg driter i om dere er positive eller negative til ruten.. Det slår meg som helt utrolig at noen tror jeg bryr meg negativt om denne ruten. Hvorfor skulle jeg det? Hvorfor i alle dager skulle jeg bry meg så mye?

    Jeg spør rett og slett bare HVORFOR det er grunnlag for den. Jeg argumenterer ikke i mot den, jeg har ikke noe i mot den, jeg bryr meg ikke noe om noe annet enn at jeg rett og slett er nysgjerrig på hvorfor Oslo-(ARN)-Addis er en rute som åpner før ... tja. Oslo-Toronto, for eksempel. Og da vil jeg ha en ordentlig forklaring, gjerne med tall, figurer og fakta. Likeledes som jeg ville vært en av de som lurer på hvorfor havet er blått, hvorfor jorden er rund, hvorfor fly faktisk flyr, hvorfor skyene ser ut som de gjør, hvorfor dyr oppfører seg som de gjør, hvorfor menneskehjernen er som den er. Jeg er en nysgjerrig sjel som stiller spørsmål til verden rundt meg, framfor å bare spise alt uten å lure på hvorfor det smaker som det gjør. Hvis dere ikke har svaret på det dere leser, er det ingen som tvinger dere å svare.
     
    bighc liker dette
  2. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Det første svaret som faller meg inn på dette spørsmålet er: Kan det være måten du ordlegger deg på i postene dine?

    Utover det, syns jeg det er udelt positivt med nye aktører som velger å fly til og fra OSL eller andre destinasjoner i Norge (f.eks Swiss til/fra Bergen). Og Afrika er faktisk et spennende kontinent jeg kunne tenke meg å besøke.
     
  3. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Det at det er vidt forskjellige flyselskaper som betjerner OSL-ADD/en eventuell OSL-YYZ kan jo ha noe med saken å gjøre. ET har valgt å åpne OSL-ADD, mens (foreløpig) har hverken AC, SK eller DY valgt å åpne OSL-YYZ.
     
  4. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Ida... jeg ba deg lese ditt eget innlegg på nytt:
    Hvorfor er det endelig med Ethiopian? Hvorfor har Oslo behov for en rute til Etiopia? På hvilken måte gagner denne ruten den gjengse nordmann?

    Måten du ordlegger deg her, samsvarer ikke med:
    Det slårmeg som helt utrolig at noen tror jeg bryr megnegativt om denne ruten. Hvorfor skulle jeg det?

    Grenser på grensen til det komiske:D
     
    geddi, milehigh and thecoldfish like this.
  5. Så nå forsøker du å kalle meg latterlig? Takk skal du ha...

    Jeg står 100% for det jeg skrev:
    *Hvorfor er det "endelig" med Ethiopian (til Oslo)? Jeg lurer. Punktum.
    (og fikk svar).
    *Hvorfor har Oslo behov for en rute til Etiopia? Jeg lurer. Punktum.
    *På hvilken måte gagner denne ruten den gjengse nordmann? Jeg lurer. Punktum. (Har tildels fått svar, endog kun for spesielt interesserte bonusjegere med interesse for reise utover den gjengse nordmann, så forsåvidt står enda spørsmålet).

    At du velger å tolke alt jeg sier som så forb**** negativt får stå for din egen regning, forsøk å spørre deg spørsmålene med en åpen og nysgjerrig tone i hodet ditt, så vil du havne nært måten jeg har stilt spørsmålet. Makan til heksejakt og overføring av negativitet på andre :rolleyes: (og ja, nå er jeg kjip i stemmen for jeg blir lei av drittkasting. SÆRLIG når det kommer fra noe så uskyldig som at man stiller naturlige, åpne spørsmål).
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Kilden til markedsvurderingene for Ethiopian/Avinor sitter trolig ikke på forumet her.

    Det beste forslaget jeg har er å lese trådene på Flyprat jeg ga deg der dette diskuteres opp og ned – om du virkelig er nysgjerrig og vil prøve å finne en forklaring.

    Følelsen min er at du har bias; du skjønner ikke greia med hvorfor Etiopia eller andre rare eksotiske destinasjoner. Hadde den nye ruta vore direkte til Toronto så hadde du trolig ikke stusset på det, eller gjort krav på noen stor analyse.

    Du har ikke besøkt et eneste land sør for USA, sør for Europa eller sør for Kina og måten du kommenterer Etiopia på vises i denne begrensede utenlandserfaringen.

    Ta en langtur, så finner du kanskje ut hvorfor det smaker som det gjør.

    Her er noen delfiner as a token of goodwill. :)

    [​IMG]
     
  7. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes du stiller et interessant spørsmål - hva gjør at et selskap velger å åpne en rute på OSL? Man må jo tro at det ligger økonomiske betraktninger bak - enten basert på dagens trafikk eller forventninger om denne kan økes. Sånn sett er det jo også nteressant hvorfor Norwegian (kanskje) åpner rute til Singapore og ikke f.eks. Singapore Airlines (jeg har hørt at halvparten av passasjerene på København-ruten er nordmenn).

    Så lenge politiet klarer å bemanne passkontrollen er jeg for øvrig positiv til alle nye interkontinentale ruter på OSL. :)
     
    milehigh and SASlovah4evah like this.
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    En av disse flyprattrådene antydet at det er svært mange som går på i Stockholm til ADD som kommer fra Oslo, så er nok en del av grunnlaget.

    Har lest et sted at 60% av business-setene på CPH-ruten er fylt med nordmenn.
    Problemet er vel at om man setter inn SQ på OSL-SIN vil en del av grunnlaget for CPH-SIN falle ut, og det kan være i mot en eller annen avtale med SK.

    Ville vært interessant å se på mulighetene for å tagge på OSL på denne ruta. Helst skulle jeg sett at det var en rundtur og ikke slik at OSL var bakerst hele veien, eks SIN-CPH-OSL-SIN eller ADD-ARN-OSL-ADD eller motsatt.
    Vet at bl.a. Ethiopian gjør dette i andre tilfeller.
     
  9. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje du ikke mener det selv, men du kan oppfattes mer negativ enn nysgjerrig når du beskriver hvor ubegripelig grunnlaget for denne ruta er. Å innta en offerrolle når motbøren kommer later til å ha en snev av hersketeknikk.
     
    geddi, milehigh and Anton80 like this.
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Tipp topp med Ethiopian da! Da jeg skulle til Cape Town i høst var det lite one-stop muligheter som passet meg. Faktisk ingen med Star alliance, så dette er bra. Nå vet jeg Lufthansa også kommer på banen med helårs CPT rute, slik er det vel med konkurranse. Jeg forbannet meg over at alle Star selskapene skulle sluse meg via JNB, det er kjipt etter lang nattreise å bruke en halv dag på en ekstra innenriks transfer hvis det kan unngås. Så jeg gikk for Emirates den gang. Neste gang tipper jeg det blir ET da jeg foretrekker Star opptjening, samt prismessig virker det veldig attraktivt i business.
     
    geddi and Anton80 like this.
  11. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Enig! men synes du er for "snill"

    Jeg skjønte det faktisk ikke før denne diskusjonen at det faktisk VAR total mangel på selvinnsikt hos Ida... selv om jeg brukte dette som eksempel i et poster tilbake. Kommer aldri til å ha en diskusjon med Ida igjen.....

    Til dere som allerede har gjort dere denne erfaringen, jeg beklager at jeg er så treg :p
     
    Shyneno and milehigh like this.
  12. Jeg gir opp. Jeg har ingen ting i mot Etiopia (så du kan rulle inn med at jeg liksom ikke forstår eksotiske land, edvard) - rent faktisk er dette et svært interessant land naturmessig, med noen ekstreme tilstander som f.eks Erta Ale.

    Men det betyr da ikke at man av den grunn automatisk har økonomisk viable grunnlag - og bærekraftig kundegrunnlag - til å drive en nesten daglig rute Oslo-Addis.

    Det må faktisk være lov å stille spørsmål uten at det skal tolkes nord og ned.

    Så får dere dra denne negative vinklinga ut av den okulære hjernenerven og akseptere at alt jeg lurer på er hvorfor det er behov/grunnlag/bærekraft bak en rute Oslo-Addis. Jeg har aldri vært negativt innstilt mot den. Jeg har endog kjørt noen spøker på at jeg selv ikke forstår grunnlaget for ruten, men jeg skjønner humor tolkes negativt her inne :rolleyes: (igjen er jeg sarkastisk fordi dere tydeligvis har mer behov for å sitte og bestemme hva jeg har ment/ikke ment, enn å besvare enkle spørsmål som dere påstår var så "aggressive" uten at noen kan quote problematiske spørsmål eller bevise deres påstander).
     
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Synes du er for kategorisk i ditt innlegg da Ida faktisk bidrar med masse innhold her på siden. Man kan være uenig uten å fryse ut.

    For øvrig synd at gladsaken om Ethiopians ankomst skal bli preget av denne krangelen. Nå tar jeg meg en juleøl og røyker innbilt fredspipe.
     
    geddi, mhsalv, tommy777 and 3 others like this.
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med flere her inne. Konkuranse er utelukkende positivt for alle som skal reise. Og er det selskap som er med i Star Alliance så er det enda bedre, med tanke på award seter. Om det er grunnlag for en rute, det vil vel bare tiden vise. Det pleier som regel å ligge litt sansynlighets beregning og noen konkrete tall før man tar et slikt valg, så vil jo tro at noen av disse rutene blir værende på sikt.
    Det som er sikkert er at om flyene skal fylles så må prisen være rett, og da vil forbrukerene få best mulig routing, og pris i det aktuelle tidsrommet for reisen sin. Det er vel alltid slik at ruter legges ned og andre dukker opp, uten at noen trenger å undres eller spekulere for mye rundt det.
     
    geddi, thecoldfish and milehigh like this.
  15. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    Først og fremst må denne ruten behandles som det den faktisk er, en forlengelse av ruten ARN - ADD. Hvorfor de tar denne tvisten kan diskuteres opp og ned, kan hende at de ser på dette som en enklere måte å få fyllt opp flyet på siden to skandinaviske metropoler forer flyet før de suser agåre til det sydlige kontinentet. Jeg vet ikke, setter to kroner på at de fleste på FlyPrat kan skaffe et bedre svar.

    Er ruten interessant for den gjennomsnittlige nordmann? Neppe, men det gir jeg faen i, gjennomsnittsnordmannen er møkk kjedelig.

    Jeg er fortsatt interessert i ruten siden Addis Ababa er en hub for et utrolig spennende kontinent, det er bra mange rundt meg som har samme eventyrlyst. Forretningsmessig er kontinentet utrolig spennende, skal ikke se bort fra at ruten kan senke terskelen for å gå inn, selv om dette er en ganske far fetched påstand. Også er argumentet om minoriteter høyst gyldig, hvis du kan litt om demografien blant minoritetsgrupper så finner du nok av personer som har kjøpekraft til turer til tidligere hjemland.
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    9,911
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske uinteressant per nu om det er øknomisk grunnlag. Det er ETs problem. Dette er et tilbud, og velkomment sådan.

    Norges eneste direkterute til Afrika (om man ser bort fra Kanariøyene, og DY til Marokko, samt at det er en mellomlanding- men samme fly) med et star alliance selskap (med alle de fordeler det medfører) er en kjempepositiv nyhet i mine øyne.

    Trolig Afrikas beste selskap, ift flytyper, allianse, nettverk etc. Etiopia i seg selv er også blitt en veldig spennende destinasjon. En tidligere redaktør her var vel på smøretur rundt i landet og hadde et meget godt inntrykk.

    Det blir jo totalt meningsløst å spørre om ruten gagner den gjengse nordmann. Hvilken flyrute gjør forresten det? Torshavn kanskje? Eller Røst? Og hva er i det hele tatt den gjengse nordmann, i den grad det i det hele tatt er relevant. Fint om 99% av trafikken er turister til Norge for min del (nei, denne ruten tar ikke flyktninger, og marginalt med asylsøkere).

    Har selv testet ET dreamliner via ADD, og booket det for en rekke familiemedlemmer. En stopover i ADD var for samtlige mer spennende en nok en dag i FRA.

    Men det er klart at visse holdninger bør man legge igjen hjemme om man skal til (deler av) Afrika. Og det er nok ikke like lett for alle.

    Konge også med Croatian, LOT og DY til Singapore. Herlig offensiv strategi av Norwegian.
     
    geddi, martilso and Anton80 like this.
  17. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sjekket akkurat for moro skyld noen priser i business med Ethiopian fra Arlanda, ettersom jeg antar at de kommer til å legge seg på noe av det samme fra Gardermoen. Addis til ca. 13 000 NOK, Cairo til ca. 12 000 NOK, Gaborone, Johannesburg og Cape Town til ca. 14 000 NOK. Jeg vet ikke om det er spesielle kampanjepriser eller ikke, men veldig interessante priser! Hvem vet, etter at jeg nå har testet Sør-Afrika og Namibia, kanskje jeg drar den litt lenger og tar en langhelg i Addis ... :cool:
     
    geddi, Sooninson, Adrian E and 4 others like this.
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
  19. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    OSL - ARN: 240 miles, 1200x200%=2400 EB-poeng
    ARN - ADD: 3660 miles, 4800x200%=9600 EB-poeng

    Med retur kommer jeg til 24.000 poeng på en slik runde.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,883
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble plutselig veldig aktuelt å realisere Cape Town turen :)
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden