Ryanair dropper alle sine ruter fra Rygge

Tråd i 'Nyheter' startet av Bizflyer, 01. juni 2016.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Som ventet kom Ryanair på en pressekonferanse i dag med at de legger ned alle sine ruter til Rygge på grunn av den nye passasjeravgiften.

    MEN de åpner nye 2 nye ruter fra Gardermoen og flytter en del annen trafikk til Torp.

    Har det virkelig da noe å gjøre med denne avgiften eller er det bare svada fra Ryanair? For meg virker det som dårlige unnskyldninger for å komme seg ut av Rygge. Tror de vi er helt teite i nøtta eller?

    Mer på E24 her: http://e24.no/naeringsliv/ryanair/r...etene-deres-for-de-daarlige-nyhetene/23699633
     
    Mbj liker dette
  2. afirm

    afirm Senior Medlem

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    400
    Bonuspoeng:
    63
    Etter at eg har flytta vekk ifrå Ås er det her supert.
    Fram til Crossrailen er klar i 2019 er det mykje betre for meg, når eg skal til Stratford, å fly til Stansted enn Heathrow. No kan eg connecte dit frå Gardermoen.

    Merknad: det her er jo frå mi vesle egoistiske øy. Det er veldig synd for østfold og veldig synd mange som mistar viktige flyruter og arbeidsplassar. Avgifta har eg vel sagt mitt om før, ei flat avgift oppfordrar heller ikkje flyselskapa til å vere meir miljøvennlege.
     
    Last edited: 01. juni 2016
  3. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Synd at regjeringa og samarbeidspartnere velger å legge på denne avgiften, de kunne fint ha hentet pengene et annet sted
    Synd at Ryanair kutter basen sin, de hadde fint overlevd avgiften.. kundene hadde alikevel flydd som før.
    Synd at Rygge har gjort seg avhengig av ET flyselskap

    Tragisk at 1000 mister jobben sin!
     
    tommy777 liker dette
  4. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ingen sterke meninger om flyavgiften, men ved å flytte til OSL er hvertfall Ryanair et geografisk steg nærmere å kunne få meg som passasjer.

    Jeg foretrekker å fly til LHR pga. de mange transporttilbudene, men om jeg må reise og alt annet er urimelig dyrt/utsolgt vil jeg absolutt vurdere denne ruten.
     
    Last edited: 01. juni 2016
  5. Scandipendler

    Scandipendler Senior Medlem

    Innlegg:
    971
    Likes mottatt:
    711
    Bonuspoeng:
    93
    Det gir seg jo nærmest selv at det ikke ene og alene er flyseteavgiften som ligger bak dette hos Ryanair. Den fortoner seg mest av alt som en beleilig unnskyldning. Men de står jo fritt til å prioritere som de vil. For Rygges del er naturligvis dette svært uheldig, men det er vel også prisen å betale for å ha gjort seg så til de grader avhengig av én aktør. Jeg mener vagt å erindre at Norwegian mer eller mindre forlot Rygge pga en konflikt med eierne over at Ryanair fikk gunstigere betingelser. Norwegian hadde vel en nokså frisk satsing der i utgangspunktet om jeg ikke husker helt feil, så nå kan vel kanskje noen angre seg litt.
     
    Kjakan liker dette
  6. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Exactly. Ryanair (og Wizzair, Norwegian og forsåvidt Widerøe) har alle blitt "statsstøttet" og løftet fram på særlig Rygge, men også Torp. Private bedrifters penger, samt statens stønader for "økt turisme og tilbud for folk på bøgda", har sponset Ryanairs drift på disse marginelle flyplassene lenge. Ironisk, ifht argumentasjonen til mange.

    Jeg vedder på det koster ca akkurat like mye å kjøpe seg inn på OSL, som å få økt utgiftene på Rygge, men dette er jo litt klassisk Ryanairsk stil:
    *Shitloads av gratis headliner-reklame på nettaviser, papiraviser, nettforum etc.
    *Aktuell samfunsdebatt, Ryanair på alles tunger. Power of suggestion, du glemmer ikke at Ryanair finnes, ergo du glemmer ikke å sjekke de neste gang du skal ut og reise.
    *Forsterker inntrykket av stakkars lille Ryanair som blir bøttføkkd av unødvendig statsavgifter.
    *Folk som er typisk kommentarfeltjunkies, bygdedyr, og/eller har "sauementalitet", samler seg rundt stakkars lille Ryanair og Ryanair får dermed en slags fanbase som beskytter seg.

    Forøvrig synes jeg også det er ironisk at man i samme setning setning sier:
    "jeg kommer til å fly Ryanair" & "synd folk mister arbeidsplassene sine"
    Da har man ikke helt tenkt over hva man støtter og hva man kjøper når man flyr Ryanair ;) (Ikke for å skape en debatt om DET, men poengterer at det er rimelig fånøttes å skulle score empatipoeng med "stakkars folka på rygge 'a....!!" - når man samtidig gir penga sine til en av de verste arbeidsgiverene i luftfarten i Europa....)
     
    jayeff, Jørgen, Insomnia4u and 5 others like this.
  7. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Forøvrig en fin artikkel fra Bergens Tidene (jeg synes passasjeravgiften er idiotisk, men dertil er Ryanairs atferd like idiotisk):
    http://www.bt.no/meninger/kommentar...-ganger-Ryanair-gjorde-det-samme-3605869.html

    Utdrag:
    "I hjemlandet Irland har Ryanair lykkes. Der ble en flyavgift fjernet kort tid etter den ble innført.

    Dette er rett og slett Ryanairs forretningsmodell. De åpner og fjerner nye ruter hele tiden, og bruker det som pressmiddel mot nye avgifter på flytrafikk. Men flyreiser må bli dyrere dersom veksten i trafikken skal bremses.

    Det er ingen grunn til at Norge ikke skal klare å stå imot dette presset, når en rekke andre land har trosset Ryanairs mange trusler."
     
    jayeff and Adrian E like this.
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    207
    Bonuspoeng:
    43
    Det overrasker meg ikke at Ryanair vil til Gardermoen, som kan by på bedre passasjergrunnlag og sterkere kjøpekraft.

    Å flytte til en mer sentral flyplass, virker helt i tråd med deres "Always getting better"-strategi, for det virker som Ryanair går mer i retning av vanlige flyselskaper etter å hatt en profil som bunnslammet innenfor luftfarten. Parallelt kjører de på med sin halvt usmakelige PR-strategi, som er utrolig effektiv siden den vekker reaksjoner.

    Rygge var nok uansett dømt til å dunken. Dårlig beliggenhet og midt i en region som gjør det svakt økonomisk, uheldig kombinasjon. Så hvorfor ikke bare utnytte flyplassen til det siste, som en politisk spillebrikke mot det Ryanair hater mest, avgifter som ikke går til dem.

    Er spent på utviklingen videre. Kommer vi til å se noe samarbeid med Norwegian, nå som Ryanair skal henge på OSL?

    Kampen mot passasjeravgiften får komme neste statsbudsjett, den er og forblir et dårlig politisk håndverk.
     
  9. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror ikke Ryanair legger ned noe som tjener penger på trass, de er mye mindre cowboy enn de var før.

    Jeg tror at etterspørselen på Rygge, som er en dead end flyplass, ikke levde opp til forventningene, så da var det greit å flytte på seg og sende en velfortjent stikker til de grønne med hjelp av blåbrune som innfører en idiotisk avgift.

    Ryanair har allerede rundt om i Europa begynt å flytte og åpne ruter til større flyplasser, godt at Oslo er en av dem og det er kjempebra for forbrukerne. Nå skal SAS/Norwegian få noe å bryne seg på
     
  10. TommyL

    TommyL Aktivt Medlem

    Innlegg:
    274
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Brune...okay. Regner med at du ikke sammenligner et regjeringsparti med en viss Herr Röhm...eller? Jeg vet om et par brune partier, med det du sikter til er langt unna det. Ihvertfall de siste 10 årene.
     
    Last edited: 01. juni 2016
  11. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Neida, la oss heller si lyseogmørkeblå så blir ingen fornærma ;)
     
  12. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Kom forresten på denne artikkelen fra 3 dager tilbake. Kanskje Ryanair tar sorgene på forskudd og føler seg presset av den skandinaviske modellen for normal håndtering av ansatte?

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-forretningsmodell-staar-for-fall/a/23695959/

    "Dersom Høyesterett kommer til at norsk lov skal gjelde, må Ryanair gi sine ansatte i Norge fire uker ferie med lønn. Det øker selskapets kostnader med 10 prosent. De må betale for tjenestepensjon, og arbeidsgiveravgift. De må betale sykelønn i arbeidsgiverperioden, og de må betale norsk arbeidsgiveravgift. Det øker Ryanairs personalkostnader med mellom 30 og 40 prosent, og da ryker deres forretningsmodell. Derfor tror vi at Ryanair ikke lengre ser seg tjent med å ha base og personale i Norge, sier Parat-nestlederen."

    For med nedleggingen av Rygge, så har ikke Ryanair noen baser igjen i Norge? STN blir operert at STN-basen, og VNO blir operert av den nyopprettede VNO-basen.
     
  13. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    5,560
    Bonuspoeng:
    113
    Tvilsomt. Uansett, hadde de tapt er det jo noen enkle trekk som skal til for å endre det til modellen flere og flere selskaper bruker. Det finnes mange andre måter å senke personellkostnader. Man kan legge basene utenfor Norge (som Norwegian gjør), man kan outsource til selskaper som er basert i og benytter ansatte fra land med mye lavere kostnader (som f.eks. SAS gjør på 20% av sine flygninger).

    Det som uansett blir fasiten er at alle arbeidsplassene i Norge forsvinner. Dette skjer i alle bransjer det er mulig.
     
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke enkle trekk er det du mener, de skulle bruke for å omgås? Ryanair bruker ikke wetlease. Det finnes ingen måter å omgås kostnadene, om Norge krever det jeg anser som normale og "bottom line conditions" (lønnet ferie, sykelønn, arbeidsgiveravgift og tjenestepensjon). Det eneste andre alternativet er å legge ned basen i Norge. Det har de nå gjort. I stedet for å ha base og åpne nye ruter fra, så kjører de heller Norge som destinasjon fra baser som allerede eksisterer.

    Sjekk rutenettet til Ryanair inn/ut av Norge:

    Oslo-Stansted (base)
    Oslo-Vilnius (base)
    Torp-Tenerife (base)
    Torp-Granka (base)
    Torp-Warzaw (base)
    Torp-Gdansk (base)
    Torp-Krakow (base)
    Torp-Manchester (base)
    Torp-Liverpool (base)
    Torp-Alicante (base)
    Torp-Malaga (base)
    Torp-Milano (base)

    Man trenger ikke doktorgrad for å legge sammen 1+1, og skjønne hvordan det er Ryanair drifter. Man åpner en base, man åpner nye ruter aggressivt. Er det for dyrt å opprettholde en base, så omprioriterer man og slinger TIL destinasjonen, i stedet for UT FRA destinasjonen. Det finnes ikke en destinasjon Ryanair flyr til fra Torp, som det ikke finnes baser på.

    Og det er jo fint og flott det, men jeg vil utfordre til litt kritisk tenkning på hvor stabilt rutetilbudet til en slik operatør egentlig er, og hvor fort man kan miste viktige ruter med gode rutetider og ikke minst opprettholde en god frekvens. Når man opererer som Ryanair, vil man ikke tilby 9 daglige turer Tromsø-Oslo. For eksempel. Og det krever bare en basenedleggelse for å miste en destinasjon på kartet. Legges basen i Milano ned, kommer ruten Torp-Milano til å legges ned. Legges basen i Vilnius ned, kommer ruten Oslo-Vilnius til å legges ned. Sistnevnte er jo ikke krise med tanke på at mange tilbyr den ruta akkurat nå. Jeg tipper SAS blir førstemann til å legge ned, deretter Nordica (eller hva de heter). Så står Ryanair alene. Men så går det kanskje ikke så bra, basen i Vilnius legges ned, og vips har man havarert hele rutetilbudet på OSL-VNO. Ingen står igjen.
     
  15. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,248
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    113
    Og så kommer noen og åpner rute på destinasjonen dersom det er et behov. Er det ikke behov/grunnlag nok, er det ingen som vil fly dit. Markedsbasert økonomi og helt i henhold til boken...
     
    Tazoslo liker dette
  16. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    554
    Likes mottatt:
    275
    Bonuspoeng:
    63
    Tror nok også at den kommende rettsaken har mer skyld i nedlegging av basefly enn avgiften.
     
    Last edited: 02. juni 2016
    Insomnia4u and bor_i_en_koffert like this.
  17. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Grunnen til nedleggingen er Ryan Airs økonomimodell, en modell som har sikret de et godt overskudd siden de ble fanatikere på billige billetter.

    Det er ikke snakk om å "bare" legge kr.80,- på billetten. Ryan Air sin prissetting baserer seg på basisprisen skal inkludere alt, før man må kjøpe de ekstra tingene. Det betyr at de må øke prisen over det de aksepterer som dere grunnpris (man kan si hva man vil om det, men det er suksessen deres). Dette vil de ikke gjøre så lenge de har en base på Rygge, da en base medfører vesentlige ekstra kostnader, som må puttes på billettene. De fjerner derfor baseflyene men sier at de fortsatt kan fly ditt fra utenlandske baser, noe som ikke gir nok penger i kassa til Rygge....så kroken på døra.

    At de etter alle solemerker kommer til å tape rettsaken gjør det enda enklere å trekke seg ut fra Rygge, spesielt nå som det finnes åpninger på OSL. Win-win for Ryanair.
     
  18. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Mye enig i denne analysen.

    ------

    Vegard Einan kommenterer Rygge og Ryanair i dag også:

    http://www.parat.com/YtringFullStory.aspx?amid=361800#.V1Al0eRyQ2Z

    "Det er ikke vanskelig å forstå frustrasjonen som råder hos de flere hundre som har Rygge som sitt arbeidssted, etter at styret på flyplassen har varslet nedleggelse. Det er imidlertid vanskeligere å forstå de som benytter Ryanairs varsel om å stenge basen, som et påskudd for å la være å innføre avgiften.

    Faktum er at Ryanair gjennom de syv årene de har vært på Rygge, har latt være å betale 14.1 % i arbeidsgiveravgift, de har ikke betalt de ansatte for fire ukers lovpålagt ferie, en kostnad på om lag 10 %, de har ikke betalt de ansattes lovfestede tjenestepensjon med et minimuminnskudd på 2 % av lønn, de har ikke betalt de ansatte sykepenger, og de har sågar sagt opp ansatte som har blitt syke. Å bli gravid når du jobber for Ryanair kan du bare glemme, da er det rett ut.

    Parat vil imidlertid anmode Østfolds politikere og norske myndigheter, til å se på tiltak som kan sikre videre drift på Rygge uten Ryanair, etablering av alternative arbeidsplasser og tiltakspakker som kan sikre de som mister jobben dersom styret i Moss lufthavn Rygge velger å legge ned. Det er nemlig styret som velger å legge ned flyplassen, den beslutningen er det ikke Ryanair som fatter."
     
    jayeff liker dette
  19. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    416
    Likes mottatt:
    385
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er HELT korrekt. Når Ryan taper denne rettssaken ville de ha lagt ned basen i Norge uansett.

    Det er altså fagforeningene som har kjeppjaget Ryanair ut av Norge, mens de samme fagforeningen går i demonstrasjonstog mot en avgift som er like ubetydelig som moms på sjokolade.

    (jeg spiser sjokolade sjeldnere enn jeg flyr)

    /koffert.
     
    thecoldfish liker dette
  20. Duuder

    Duuder Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Har dom bestämt att dra sig vekk fra EU?
     

Del denne siden