Som ventet kom Ryanair på en pressekonferanse i dag med at de legger ned alle sine ruter til Rygge på grunn av den nye passasjeravgiften. MEN de åpner nye 2 nye ruter fra Gardermoen og flytter en del annen trafikk til Torp. Har det virkelig da noe å gjøre med denne avgiften eller er det bare svada fra Ryanair? For meg virker det som dårlige unnskyldninger for å komme seg ut av Rygge. Tror de vi er helt teite i nøtta eller? Mer på E24 her: http://e24.no/naeringsliv/ryanair/r...etene-deres-for-de-daarlige-nyhetene/23699633
Etter at eg har flytta vekk ifrå Ås er det her supert. Fram til Crossrailen er klar i 2019 er det mykje betre for meg, når eg skal til Stratford, å fly til Stansted enn Heathrow. No kan eg connecte dit frå Gardermoen. Merknad: det her er jo frå mi vesle egoistiske øy. Det er veldig synd for østfold og veldig synd mange som mistar viktige flyruter og arbeidsplassar. Avgifta har eg vel sagt mitt om før, ei flat avgift oppfordrar heller ikkje flyselskapa til å vere meir miljøvennlege.
Synd at regjeringa og samarbeidspartnere velger å legge på denne avgiften, de kunne fint ha hentet pengene et annet sted Synd at Ryanair kutter basen sin, de hadde fint overlevd avgiften.. kundene hadde alikevel flydd som før. Synd at Rygge har gjort seg avhengig av ET flyselskap Tragisk at 1000 mister jobben sin!
Jeg har ingen sterke meninger om flyavgiften, men ved å flytte til OSL er hvertfall Ryanair et geografisk steg nærmere å kunne få meg som passasjer. Jeg foretrekker å fly til LHR pga. de mange transporttilbudene, men om jeg må reise og alt annet er urimelig dyrt/utsolgt vil jeg absolutt vurdere denne ruten.
Det gir seg jo nærmest selv at det ikke ene og alene er flyseteavgiften som ligger bak dette hos Ryanair. Den fortoner seg mest av alt som en beleilig unnskyldning. Men de står jo fritt til å prioritere som de vil. For Rygges del er naturligvis dette svært uheldig, men det er vel også prisen å betale for å ha gjort seg så til de grader avhengig av én aktør. Jeg mener vagt å erindre at Norwegian mer eller mindre forlot Rygge pga en konflikt med eierne over at Ryanair fikk gunstigere betingelser. Norwegian hadde vel en nokså frisk satsing der i utgangspunktet om jeg ikke husker helt feil, så nå kan vel kanskje noen angre seg litt.
Det overrasker meg ikke at Ryanair vil til Gardermoen, som kan by på bedre passasjergrunnlag og sterkere kjøpekraft. Å flytte til en mer sentral flyplass, virker helt i tråd med deres "Always getting better"-strategi, for det virker som Ryanair går mer i retning av vanlige flyselskaper etter å hatt en profil som bunnslammet innenfor luftfarten. Parallelt kjører de på med sin halvt usmakelige PR-strategi, som er utrolig effektiv siden den vekker reaksjoner. Rygge var nok uansett dømt til å dunken. Dårlig beliggenhet og midt i en region som gjør det svakt økonomisk, uheldig kombinasjon. Så hvorfor ikke bare utnytte flyplassen til det siste, som en politisk spillebrikke mot det Ryanair hater mest, avgifter som ikke går til dem. Er spent på utviklingen videre. Kommer vi til å se noe samarbeid med Norwegian, nå som Ryanair skal henge på OSL? Kampen mot passasjeravgiften får komme neste statsbudsjett, den er og forblir et dårlig politisk håndverk.
Jeg tror ikke Ryanair legger ned noe som tjener penger på trass, de er mye mindre cowboy enn de var før. Jeg tror at etterspørselen på Rygge, som er en dead end flyplass, ikke levde opp til forventningene, så da var det greit å flytte på seg og sende en velfortjent stikker til de grønne med hjelp av blåbrune som innfører en idiotisk avgift. Ryanair har allerede rundt om i Europa begynt å flytte og åpne ruter til større flyplasser, godt at Oslo er en av dem og det er kjempebra for forbrukerne. Nå skal SAS/Norwegian få noe å bryne seg på
Brune...okay. Regner med at du ikke sammenligner et regjeringsparti med en viss Herr Röhm...eller? Jeg vet om et par brune partier, med det du sikter til er langt unna det. Ihvertfall de siste 10 årene.
Tvilsomt. Uansett, hadde de tapt er det jo noen enkle trekk som skal til for å endre det til modellen flere og flere selskaper bruker. Det finnes mange andre måter å senke personellkostnader. Man kan legge basene utenfor Norge (som Norwegian gjør), man kan outsource til selskaper som er basert i og benytter ansatte fra land med mye lavere kostnader (som f.eks. SAS gjør på 20% av sine flygninger). Det som uansett blir fasiten er at alle arbeidsplassene i Norge forsvinner. Dette skjer i alle bransjer det er mulig.
Og så kommer noen og åpner rute på destinasjonen dersom det er et behov. Er det ikke behov/grunnlag nok, er det ingen som vil fly dit. Markedsbasert økonomi og helt i henhold til boken...
Grunnen til nedleggingen er Ryan Airs økonomimodell, en modell som har sikret de et godt overskudd siden de ble fanatikere på billige billetter. Det er ikke snakk om å "bare" legge kr.80,- på billetten. Ryan Air sin prissetting baserer seg på basisprisen skal inkludere alt, før man må kjøpe de ekstra tingene. Det betyr at de må øke prisen over det de aksepterer som dere grunnpris (man kan si hva man vil om det, men det er suksessen deres). Dette vil de ikke gjøre så lenge de har en base på Rygge, da en base medfører vesentlige ekstra kostnader, som må puttes på billettene. De fjerner derfor baseflyene men sier at de fortsatt kan fly ditt fra utenlandske baser, noe som ikke gir nok penger i kassa til Rygge....så kroken på døra. At de etter alle solemerker kommer til å tape rettsaken gjør det enda enklere å trekke seg ut fra Rygge, spesielt nå som det finnes åpninger på OSL. Win-win for Ryanair.
Dette er HELT korrekt. Når Ryan taper denne rettssaken ville de ha lagt ned basen i Norge uansett. Det er altså fagforeningene som har kjeppjaget Ryanair ut av Norge, mens de samme fagforeningen går i demonstrasjonstog mot en avgift som er like ubetydelig som moms på sjokolade. (jeg spiser sjokolade sjeldnere enn jeg flyr) /koffert.
Blåbr Sitter du litt langt unna den norske politiske virkeligheten siden du kan kan tillate deg slike politiske underligerlige formuleringer ?
Har sett det hjemme i Tyskland. Ryanair og andere LCC var så viktig for regionen slik at delstatene, landkretser og kommuner leverte penger lastebilvis til gamle - ofte militære - flyplasser. Frankfurt Hahn (som ligger så langt utenfor Frankfurt at det er en vits), Düsseldorf Weeze som ligger nesten i Nederlandene og som kan nås enten med bil eller tog og så drosje... det er en penge-drepende maskin. Og alt fordi man skal legge tilrette for Ryanair som sier at de ikke skal betale avgifter og prøver å presse flyplassene til å senke avgifter og politikken og næringslivet er redd at de mister noe. Konklusjonen er vel at disse flyplassenen betydde nesten INGENTING for regionene... Men så legger Ryanair ned og oppretter nye ruter som det passer beste for DEM, ikke flyplassen, ikke regionen. De står ikke for vekst - eller helt ubetydelig i forhold til investeringene. En tur til Barcelona ender opp ved grensen til Frankrike og så betaler du skikkelig for å komme deg til og fra flyplassene. Kombiner alle kostnader (til/fra flyplassen, avgifter, bagasje etc.) så kan du ta SAS, LH eller andere for 150 kr. mer.... Andere LCC som easyjet, Wizz, Germanwings etc. har satset lengre på større flyplasser og jeg tror det er smart både for å styrke flyplassene og for oss som kunder - tenk på priskrigen mellom det. Og det lønner seg vel også for selskapene. Så Ryansir gjør det som alle andre har gjort før og jeg tror reisende vil like å ikke lande i villmarken. Ryanair er drittsekk, men smarte drittsekk. De tjener godt og gjør alt for å tjene mer penger og for å få mer passasjerer. Rygge betydde ingenting, denne flyseteavgiften betyr ingenting (en øl i byen koster mer) for de fleste (og ingenting for miljøet heller...). Skal jeg fly Ryanair fra OSL... tja. Jeg har unngått Ryanair i mange år (pga. mange forskjellige ting - det er ikke et bra selskap for ansatte og reisende), men til slutt er jeg en som de fleste menneskene egoist og hvis jeg har ønske om å komme meg et sted som de flyr til... da begynner jeg å tenke. Så langt er jeg trofast Star Alliance kunde og skal fortsette med det i mange år, men av og til er gresset grønnere på den andre siden av gjerdet.
Ser forøvrig nå at Ryanair tilbyr reise til London (STN) fra OSL for kun 156,- hver vei! Ser vi starten på en priskrig til London nå? Ryanair starter forøvrig fra OSL 31. oktober. Her kan det bli billige juleshoppingturer!