Sør-Afrika

Tråd i 'Reisemål' startet av mathiasfe, 08. febr 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Når du først tar Garden route, spander minst en natt i Durban og. Flott by.
     
    anders82 liker dette
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Darkcho and anders82 like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Alt er relativt :).
     
    Edvard liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Sør-Afrika har nå vært gjennom sin fjerde bølge som ser ut til å stabilisere seg på et relativt lavt nivå. Det er bra, for nå er det bare 18 dager til avreise for min del.

    Har dere noen tips til leiebil? Vi har status hos SAS, Avis og Hertz. Pris på leiebil virker ganske greit, men et voldsomt hopp fra små til større biler, og enda et gigantisk hopp til premium. Planen er å ha første og siste natt i Cape Town. Bør vi hente ut bilen i sentrum eller er det bedre å gjøre det på flyplassen?


    Screenshot 2022-02-03 at 18.13.45.png
     
    anders82 liker dette
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Hold oss oppdatert @Upsaker
    Reiser dit om 39 dager. Fikk plutselig et ekstra døgn i Cape Town da turen jeg egentlig skulle på ble avlyst, så det blir bare 3 døgn langs Garden Route
     
    Upsaker liker dette
  7. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    419
    Likes mottatt:
    508
    Bonuspoeng:
    93
    Går ut fra du uansett hadde tenkt deg en tur til Robben Island, noe som er "obligatorisk" om man først er på de kanter.
    Ellers er det null problem å slå ihjel endel timer på Waterfront.
    Kan også varmt anbefale middag på The Africa Cafe om de ikke er coronastengt.
     
    anders82, Earl and Upsaker like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tips! Jeg har vært på Robben Island og i Waterfront tidligere, så det er først og fremst vingårder som prioriteres på denne turen :)
     
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,241
    Likes mottatt:
    8,622
    Bonuspoeng:
    183
    Fornuftig. Jeg likte Annandale veldig godt, vel verdt besøket og lang historie. Drives nå av en pensjonert rugbyspiller som fortsatt lager veldig god vin.
     
    Upsaker liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Lagde han vin som rugbyspiller og?
     
  11. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,241
    Likes mottatt:
    8,622
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp. Faren lagde vin og han var delaktig i mye av produksjonen. Gården i seg selv har også over 300 års historie med drueproduksjon, og vært godt anerkjent i lang tid, så tenker det er innafor å si at de fortsatt lager god vin uansett hvordan du ser på det ;)
     
    anders82 and RoadKing like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tipset. Behørig notert til høstens tur :)
     
    anders82 and Henrik like this.
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Noen her med erfaring fra Sør-Afrika nylig?
    Var inne hos Lufthansa og det ser ut som krav om negativ PCR bortfaller ved nylig gjennomgått covid. Jeg har sendt bekreftelse fra lege om at jeg har hatt det nylig samt den positive testen fra februar. I følge denne linken: https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=OSL&destination=JNB&search-enabled=true
    så må jeg bare søke om letter of exemption. Det har jeg gjort og info hos LH har de hentet fra Timatic/IATA som vel skal være helt oppdatert?
    Problemet er at det ikke står ordrett det samme hos Sør-Afrikanske myndigheter. De sier at jeg må søke om exemption og de skriver at man kan teste positivt lenge, men det står ikke svart på hvitt at jeg slipper PCR. Er jo fryktelig kjedelig å ikke få boarde pga. dette. For hvis PCR er positiv så meldes det inn i en database hos myndighetene der nede og jeg vet ikke om jeg slipper ombord
    Noen tips?
    Edit:
    Lenke til Sør-Afrikanske myndigheter https://sacoronavirus.co.za/2022/01/31/frequently-asked-questions-international-travel/
     
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Svarer meg selv. Ved gjennomgått Covid og søknad om fravik så slipper man PCR
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal ikke være krav om negativ test for boarding da Sør-Afrika tester de utestede ved ankomst, men det vil jeg ikke anbefale å gamble på.
     
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen er jo at min PCR kan være positiv pga. nylig gjennomgått infeksjon.
    Men har bekreftet på melding fra ambassaden i Oslo at det ikke trengs test samt at Lufthansa sier at ved nylig gjennomgått infeksjon så kreves det ikke PCR, men dette brevet jeg har søkt om. (se vedlegg)
    Har uansett bestilt en test før jeg drar, men føler meg relativt trygg nå på at det er unødvendig.
     

    Attached Files:

  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan gjorde du det med wifi/4G? Har sett et tilbud på noe som heter Donkey som leier ut bærbare 4g-routere. Har du noen erfaring?
     
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,905
    Likes mottatt:
    22,554
    Bonuspoeng:
    293
    Esim fra Airalo. Den beste prisen jeg fant og funket generelt sett veldig bra. Vi begge får $3 rabatt med denne rabattkoden: JORGEN0129 eller bruke denne linken https://ref.airalo.com/Zz21
     
    anders82 liker dette
  19. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Takk :)
    Hvordan fungerer det i praksis? Kan man fortsatt ringe med sitt norske nummer? Skjønt det er et «simulert» SIM-kort, men jeg er bare en enkel byggingeniør
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, du må ha en telefon som støtter e-sim, og da bruker du data på Airalo sitt e-sim, men kan fortsatt ringe/sms'e på eget nr. Tror de har en tjeneste som kan sjekke om telefonen din støtter e-sim, og også to samtidige sim.
     
    anders82 liker dette

Del denne siden