Sør-Afrika

Tråd i 'Reisemål' startet av mathiasfe, 08. febr 2017.

1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,458
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende. Har bestilt en sånn boks, men e-sim var jo mye billigere

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    82,341
    Bonuspoeng:
    293
    Har brukt Airalo en del selv, og det er en glimrende løsning.

anders82 liker dette
  3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som har erfaring med leiebilselskap "Green Motion"? Ser at de har en ganske konkurransedyktige priser både via egen hjemmeside og viatrumf, men forholdsvis lite og varierende erfaring med dem i Sør-Afrika.

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,097
    Bonuspoeng:
    183
    Ser på en bonusreise som potensielt gir meg connection i JNB fra ca 03:00 til 18:30. Er dette en by som er verdt å besøke, og hva bør en eventuelt få med seg? Er det noen som har erfaring med 1-dags/halvdags-safari i området?

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Noe er det. Lei deg en bil og kjør innom f.eks. Apartheid museum, Constitution Hill, Museum Africa og Mandelas hus i Soweto. Sakhumzi rett ved Mandelas hus har ganske grei mat. Ellers er Pretoria ikke så langt unna heller.

Last edited: 14. mai 2024
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,106
    Bonuspoeng:
    293
    På generelt grunnlag; En by skal være et utrolig dårlig turistmål hvis alternativet er å tilbringe drøye 15 timer i loungen...
    JNB er en ok plass å slå ihjel en dag :)

Jeg har aldri skjønt den der greia med å gå over bekken etter vann. Hvalsafari? Du bor jo i Norge :)

Rapolo liker dette
  7. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,441
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært på heldags sightseeing i Johannesburg. Noen venner av meg dro samtidig på dags-safari. De var veldig fornøyd, så det er jo mulig. Dog er dette over 10 år siden, så jeg har ikke noen tips til turoperatører etc.
    Ang. sightseeing, så er det jo noe å se på i byen, men vi var uheldige og opplevde stengte dører på et par museum pga en helligdag e.l.

PS: Kan forresten anbefale https://lionandsafaripark.com/
    Der fikk vi lov til å klappe løveunger! Veldig gøy. Man får se mange dyr på nært hold. Bl.a. leopard..

8. sday

sday EBG, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    310
    Bonuspoeng:
    63
    Skriver under på den, gjorde det under fotball VM i 2010.

9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,409
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk om Neighbourgoods har marked den dagen, det er stas. Midt i sentrum og kan ta toget inn fra flyplassen.
    Jeg har likt meg i Rosebank, ganske hyggelig område og de hadde en kjempebra pizzarestaurant der, men den ser nedlagt ut nå dessverre. En del gallerier og stort kjøpesenter i nærheten.

Hadde selv unngått å prøve på en safari på dagtid, det er fort mye kjøring før du kommer ut til faktisk gode reservat og parker. Det beste for å se dyr er morgen og kveld, og mener selv det beste er å se de i naturlige habitat, ikke inngjerdede områder - da er det bedre å spare til en anledning hvor det kan gjøres ordentlig. Har også personlig veldig lite til overs for steder som kommersialiserer klapping av neddopede, ville dyr, men nå sitter jeg sikkert litt på en høy hest her også.

holmen, btm and Rapolo like this.
  10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,848
    Bonuspoeng:
    293
    For dere som har vært på Robben Island:
    Jeg blir ikke klok på de to billettypene. Jeg finner noe som heter "Walking Tour" som koster R1400 pr. pers, men også noe som heter "International Adult" som bare koster R600 pr. pers. Noen som kjenner til forskjellen? Er det verdt å kjøpe billetten til R1400 ?

PS: Dette er den offisielle siden?
    https://www.robben-island.org.za/

Robben Island billetter.png

11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,656
    Bonuspoeng:
    293
    Den til 600 er vel uten guidet tur. Jeg var så liten da jeg var der at det ikke var jeg som ordnet med billetter.

12. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,409
    Bonuspoeng:
    183
    Vi var der på vanlig omvisning og det var utrolig bra. Du må ha guidet tur i en eller annen form, meg bekjent, du får ikke bare vandre rundt fritt.

Skulle imidlertid ønsket at jeg hadde lest biografien til Nelson Mandela først, selv om den er en murstein - det var enda flere detaljer der jeg gjerne skulle hatt med meg, utover generell kunnskap.

Slik jeg leser FAQ-siden er Walking Tour en mer omfattende tur hvor du bruker mye lengre tid og du går til fots over mye av øya. Den vanlige turen bruker buss for å se enkelte deler og steder, enten før eller etter du besøker hovedbygningene i fengselet og får guidet tur der.

https://www.robben-island.org.za/tour-types/

indahla liker dette
  13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,097
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke spesifikt landet Sør-Afrika, men det er i det minste sør i Afrika.

Jeg flyr til Johannesburg, henter ut en leiebil der som skal returneres i Bloemfontein. Ruten er tenkt via både Eswatini for safari og Lesotho for å se på natur. Er det noen som har noen erfaringer med safari i Eswatini eller andre atraksjoner man bør få med seg der, eventuelle stopp i Sør-Afrika på veien fra A-B som er verdt å gjøre, eller erfaringer fra Lesotho som er verdt å dele?

upload_2026-5-8_20-24-25.png

14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,409
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg elsket Lesotho. Var imidlertid i det østlige Lesotho og kom inn gjennom Drakensberg og opp Sani Pass. Enda mer spektakulære fjell der, og ville vurdert å dra den veien. Har også på et tidspunkt stjernemerket Maliba Lodge langt nord.

The Fat Butcher har jeg ogsp stjernemerket langs R1, midt uti ingensteds mellom Bloemfontein og Johannesburg, de skal visst ha en banger av en pai.
    https://maps.app.goo.gl/2Z13JXkKgJu2tDwR9?g_st=ic

har også stjernemerket (uprøvd) en lodge midt i KZN som kanskje er aktuell på vei fra Eswatini?
    https://maps.app.goo.gl/G4nG24KuNVUva8p47?g_st=ic

Musikk til roadtrip:
    Afrikaans morosang: https://open.spotify.com/album/6uY8Agjsp4ZtoRmpeub2s

Will Linley er en veldig lystig sør-afrikansk artist og synger på engelsk

Rapolo and holmen like this.
  15. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,616
    Bonuspoeng:
    183
    Å kjøre opp til Sani pass fra Sør Afrika til Lesotho kan være en fin opplevelse. Jeg overnattet like ved Sani pass grensekontroll, og kjørte opp tidlig på morgen. Returnerte tilbake Sør Afrika på kveldstid. På turen fikk jeg også Afrikas høyeste pub.

IMG_2396.jpeg

IMG_2402.jpeg IMG_2405.jpeg IMG_2445.jpeg

Last edited: 09. mai 2026
  16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,409
    Bonuspoeng:
    183
    Til Thabana Ntlenyana, 2019

DSCF3034.jpeg DSCF2865.jpeg DSCF2873.jpeg DSCF2880.jpeg DSCF2928.jpeg DSCF2968.jpeg DSCF3044.jpeg

Bonus: finn klistremerket

IMG_1731.jpeg

Last edited: 10. mai 2026
  17. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,604
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis det er et forumsmedlem her som skal til Sørafrika og kan handle en aftermarket bildel til meg i Pretroria send meg gjerne en melding. :)

Del denne siden