Sør-Amerika med Star Alliance

Tråd i 'Reisebrev' startet av anders82, 23. sept 2014.

  1. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Introduksjon
    Både jeg og kona er svært glad i å reise. Vi har vært mange steder i verden, men aldri i Sør-Amerika. Hun har dessuten en venninne som bor i Buenos Aires, men vi har aldri fått reist dit. Før jul derimot begynte vi å leke med tanken på å reise dit så fort hun var ferdig med eksamen. Etter litt orging og frem og tilbake fant vi datoer som passet. Endte opp med å reise midt i januar og hjem igjen i starten av februar. Jeg har ikke all verdens av bilder da jeg egentlig ikke hadde tenkt å lage reisebrev.

    Opprinnelig skulle vi møte venninnen til kona i Punta del Este i Uruguay, men når hotell kostet fra 4000 kr/natten og oppover droppet vi det og tok en uke i Rio først, for så å være en uke i Buenos Aires.

    Jeg hadde på dette tidspunktet oppdaget Lifemiles etter å ha lest på diverse reisenettsteder og hadde 150 000 miles stående på to konti. Etter mye søking på den eminente hjemmesiden (not) til Avianca fant jeg to ledige billetter i F fra Munchen til Sao Paulo på tur ned og business fra Sao Paulo til Oslo via Frankfurt hjem igjen. Dette endte ikke opp med å være den endelige ruten, men mer om det…. Nå bor jo vi i Oslo og det er jo et stykke herfra til Munchen så jeg booket en t/r-billett på øko separat. Turen fra Sao Paulo til Rio og fra Rio til Buenos Aires gikk med TAM. Hjemreisen var planlagt å være Montevideo-Sao Paulo på betalt billett og så videre med Lufthansa på Lifemiles. Da kan vi starte reisen.

    Oslo-Munchen-Sao Paulo-Rio de Janeiro
    Det er lite som slår det å komme på Gardermoen midtvinters og vite at du skal reise et sted hvor det er godt over 30 plussgrader. Vi sjekket inn i gullskranken til SAS, men vi fikk bare sjekket inn til MUC, ikke hele veien til Sao Paulo. Bagasjen fikk derimot lapp med GRU på. Vi tok en tur opp i loungen og fikk litt øl og mat, men ellers er det ikke stort å melde om denne delen av etappen.

    Turen til Munchen var uten de store hendelsene, men vi ble ikke plukket opp av sjåfør på oppstilling da vi ikke var sjekket inn. Det var egentlig litt nedtur, men det ble fort glemt da vi kom oss til First Class lounge. For et sted. Jeg har vært i noen lounger etter hvert, men for meg tok denne kaka. Stille og rolig med behagelige farger. Vi fant oss en sofa og slappet litt av med champagne og øl før jeg fant ut at jeg skulle ha et bad. Sånn så det ut.
    Bad.JPG

    Spiste også middag her.tter noen gode timer med mat og drikke bar det til gate og den flyturen jeg har gledet meg mest til i hele mitt liv.
    Middag.JPG Var en kjapp spasertur fra lounge og bort. Mens vi ventet på boarding måtte jeg en tur på do og da så jeg dette. Hvem som har behov for penisring og sjømannsbrud på tur vet jeg ikke, men jeg dømmer ingen J. Tysker.JPG

    Fikk gå om bord i en 340-600 med nye first og det viste seg at det bare ble oss to og en mann til i første i dag. Helt ekstremt. Ble tatt i mot av en veldig hyggelig purser og vist til sete 2D og 2G som er midtsetene. Menyene kom kjapt samtidig som vi ble tilbudt champis og nøtter. Bilder rettferdiggjør ikke hvor fin kabinen er. Det er behagelige farger og lys.
    Sete.JPG

    Dørene ble lukket og vi kom oss i luften. Flytiden ble opplyst til å være ca. 12 timer. Så fort setebelteskiltet var av begynte serveringen. Det ble tatt drikkebestillinger og jeg holdt meg til Laurent Perrier Grand Siecle. Til måltidene ble det servert så mye god mat inkludert kaviar at jeg ble helt overveldet. Fikk ikke tatt noen bilder av mat annet enn kaviaren.
    kaviar 2.JPG Jeg klarer heller ikke å huske hva jeg spiste, men det var hvert fall en fiskerett til middag. Vi ble tatt svært godt vare på hele turen og det manglet aldri drikkevarer eller noe annet. Etter maten så jeg litt på IFE og drakk årgangsvin, men IFE til Lufthansa er ikke noe å skryte av.

    Ble litt trøtt etter hvert da flyet går rundt klokken ti fra Munchen. En fra crew fikk redd opp min seng i 2A mens sjefen fikk 2K. I mellomtiden gikk jeg på do og skiftet til den lekre pysjen de deler ut. Så mest ut som en mann fra 1800-tallet, men den var god å sove i.
    IMG_1059.JPG Sengen var overraskende behagelig og jeg fikk meg 4-5 timer på øyet. Etter hvert nærmet vi oss Sao Paulo og slutten på våre livs flytur.

    Hvis jeg skal oppsummere denne turen er det bare ett ord, fantastisk. Servicen var konge, maten var på topp, vinen var helmaks. Hvis man noen gang får anledning til å fly LH First er det bare å ta den. Det å bare være 3 pers i kabinen føltes som å være på privatfly.

    Turen videre fra Sao P ble mildt sagt en nedtur. En-klasse fly med gufne farger. Turen varte en time og var helt uinteressant egentlig. TAM er helt greit. Jeg var bare veldig happy for å være i Rio de Janeiro J.

    Rio
    Vi bodde på Hotell Windsor Atlantica på Copacabana. Hotellet var veldig fint og vi fikk rom høyt opp med havutsikt.
    Ferie.JPG Frokost var inkludert og det var et par ok restauranter her. Kunne gjerne bodd her igjen, men hvis jeg skal til Rio senere ville jeg heller bodd på Ipanema. Copacabana er ikke like hyggelig alltid.

    Tiden i Rio ble tilbrakt på stranden med kalde Brahma og Capirinha på dagtid og spising på kvelden. Rio er en morsom by, men brasiliansk mat imponerte ikke voldsomt. Mye fritert som kan være godt, men ikke hver dag.
    Hotel.JPG

    Hadde også en dag hvor vi var skikkelige turister. Jeg føler man ikke kan ha vært i Rio uten å ha hilst på selveste Jesus eller tatt en tur i favelaen. Vi var derfor med på en såkalt favela-tour. Dette innebærer at man busses inn til en av favelaene og ser hvordan de som bor der lever. Bestilte via nettet og ble plukket opp utenfor hotellet. Etter å ha hentet de resterende som skulle være med på tur kjørte vi til en favela som ligger i en av skråningene bak byen. Vi startet oppe i høyden og gikk ned. Var veldig interessant å se. Man har jo hørt mye, men i denne favelaen hadde ikke folk det så verst alt tatt i betraktning. Man blir loset innom noen lokale forretninger og det legges opp til at man skal kjøpe litt, men det er helt greit. Alt i alt en fin opplevelse som jeg anbefaler.
    favela.JPG

    Del to var å besøke Jesus. Som i bibelen så holder han til høyt opp mot himmelen. Vi tok en minibuss fra Copacabana. Sjåførene på disse shuttlene kjører som om de har et ønske om å møte skaperen personlig for de kjører som noen svin opp de svingete småveiene. Vel oppe sto vi litt i kø og fikk tatt de obligatoriske bildene. Min konklusjon er fin statue, fin utsikt og sjukt med folk.
    jesus.JPG


    Argentina
    Etter en fin uke i Rio bar turen sørover til Malbecens hjemland. Fløy TAM business fra Rio til Buenos Aires. Hadde gledet meg litt til denne turen, men TAM leverte ikke. Fant en stusselig lounge på flyplassen. Dette er visst loungen som Lufthansa bruker for førsteklasse. Hadde jeg vært i first fra Rio hadde jeg vært rimelig skuffet. Selve turen tok 3 timer. Setene var av typen stor lenestol og gode nok. Flyvertinnene var hyggelige og svært pene, men utover dette var det nedtur. Maten var ikke noe særlig og servicen var så som så.

    Etter en tur gjennom immigrasjon var vi i Argentina. Ble hentet på flyplassen og bodde hjemme hos venninnen til kona. I Buenos Aires spiste jeg biff, drakk verdens beste rødvin og nøt livet. Dette er en helt herlig by som jeg definitivt skal tilbake til. Prisene er også svært hyggelige, spesielt når man veksler dollar på svartebørs.. Vi fikk også en tur ut på pampasen hvor samboeren til hun vi kjenner har en liten gård hvor de dyrker soya. Var minneverdig å sitte og se på solnedgangen over pampasen med et glass Malbec og en god biff.
    IMG_1216.JPG Jeg vil anbefale Buenos Aires på det varmeste, men jeg ville reist dit på høsten eller våren. Rundt juletider er det veldig varmt og fuktig, samt at byen tømmes litt for folk.

    Hvis man skal til Argentina er det verdt å merke seg at man ikke får ta ut dollar i minibanker. Jeg anbefaler å ta med så mye dollar som mulig og veksle de på såkalte dollar-blu steder. Her får du en bedre kurs enn den offisielle. Da vi var der var den offisielle kursen 6 peso på en dollar men på dollar-blu fikk vi 10 peso for en dollar.
     

    Attached Files:

    Edin, Edvard, bern747 and 5 others like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Montevideo og hjemreise
    Etter to fantastiske uker i Sør-Amerika var det på tide å vende snuten nordover igjen. Jeg hadde funnet ut at det var svært dyrt å fly fra B-A til Sao Paulo, men fra Montevideo var det mye rimeligere. Vi tok derfor en to-timers båttur fra BA til Montevideo. Anbefaler å ta denne turen hvis man først er der. Greit å krysse av Uruguay på listen. Man kan fint gjøre det som en dagstur. Her får man også tatt ut dollar. I Montevideo bodde vi på Sheraton en natt. Det var et bra hotell med fin lounge og vi fikk oppgradering til suite uten status og uten å be om det. I Montevideo gjorde vi ikke så mye annet enn å spise og ta en tur på byen. Er egentlig ikke noe sted som frister å besøke igjen. Gøy å ha vært der, men that’s it.

    Da jeg bestilte turen vår til Brasil hadde ikke Lufthansa sluppet award-billetter til hjemreisen på første, men mens vi var i Rio dukket det opp billetter fra GRU til MUC. Jeg hev meg rundt og ringte Avianca kundeservice. Etter tre agenter, fem samtaler og en avbestilling fikk jeg booket oss om til LH505 fra GRU til MUC på første klasse. Dette medførte at vi ikke hadde billetter videre fra Munchen, men jeg fant to billetter hos SAS via København. Jeg valgte SAS fremfor LH for da slapp jeg å ringe og for og bestille billetter. Det skulle jeg angre på…

    Hjemreisen begynte på Montevideo airport. En relativt ny og fin flyplass. Med gullkort fra min favorittgreker slapp vi inn på en lounge og fikk reparert den verste bakrusen fra dagen før før vi steg om bord.
    mvd.JPG
    Egentlig en helt hendelsløs flytur helt frem til final approach. Plutselig ga piloten gass igjen og vi måtte gjøre en runde over Sao Paulo. Ikke noe særlig for to nordmenn med en lett bakrus…

    Etter å ha hentet bagasjen trasket vi gjennom hele flyplassen og fikk sjekket inn i skranken med rød bakgrunn på teksten. Fikk på HON-tags på bagasjen og sjekket den inn helt til OSL. Damen kunne også opplyse om det bare ble oss to i første i dag. Tror jeg smilte rundt hele hodet J. Loungen på GRU var ikke noe å skrive hjem om, men et greit sted å bruke et par timer. Da det nærmet seg boarding ble vi hentet og eskortert til flyet. Vi ble geleidet forbi all kø og sluppet inn på et lukket område sammen med to barnefamilier og en mann som må ha vært minst 150 år. Vi slapp etter hvert om bord og til min store glede var det nye første klasse på denne 340-600 også. Vi ble eskortert til setene våre og spurt om vi ville ha noe å drikke. Gikk naturligvis for champis igjen. De serverte faktisk LP Grand Siecle på bakken også.
    hjem.JPG Take-off var en opplevelse i seg selv. Satt meg ved vinduet og nøt den langsomme stigningen med utsikt over Sao Paulo og etter hvert jungel. Servicen var akkurat like bra som på turen ned. Har ikke bilder av maten herfra heller, men det ble hvert fall servert kaviar. Kaviar.JPG
    Mener kona spiste hummer til forrett. Det ble hvert fall servert mye godt drikke. 3 ganger hørte jeg det gjenkjennelige poppet fra champagnen. Vi klarte altså å konsumere 3 flasker champis på to pers. Jeg skjønner ikke helt hvordan det gikk, men det gjorde det hvert fall.

    Etter mat og dessert så jeg litt på film og drakk gode ting.
    IFE.JPG
    Søvnen presset seg etter hvert frem og denne gangen fikk vi redd opp 2D&G som senger.
    Seng.JPG
    et par timer før landing med hodepine og tørr munn takket være alkoholkonsumet fra kvelden før. Fikk i oss litt frokost før landing. Landet på morgenkvisten i Munchen og turen bar rett til førsteklasse lounge for frokost og litt hvile.

    Etter noen gode timer med søvn og en dusj nærmet det seg avgang, men plutselig blinket det delay på avgangen til SAS til København. Med litt over en time mellom landing og avgang begynte det å spøke for turen videre til Oslo. Vi ble etter hvert over en time forsinket fra Munchen, men jeg tenkte at dette er bare å booke om når vi kommet til CPH…

    Etter en kjedelig tur med Blue1 til CPH ruslet vi bortover mot SAS sin serviceskranke. Der var det ca. 500 mennesker i kø. Det viste seg å være massive forsinkelser alle veier inn og ut av Køben. Vi trakk kølapp og stilte oss i kø, men etter å ha ventet over en time uten nesten noe fremdrift måtte noe gjøres. Jeg var rimelig sliten på dette tidspunktet, men med gullkort kunne vi gå i SAS sin lounge. Der var det 5 mennesker i kø og vi ble booket om i løpet av ti minutter. Forsinkelsen ble da ikke mer enn et par timer, noe som ikke er så verst. Hadde jeg ikke hatt gullkort tror vi hadde ventet enda.

    Siste etappe var en hendelsløs tur fra CPH til OSL, men da vi ventet på bagasjen dukket bare min koffert opp… Vi gikk til SAS sin skranke og meldte kofferten forsinket med lovnader om at den skulle komme i morgen. Men mens vi gikk mot flytoget ringer telefonen. Det er damen fra SAS som har funnet kofferten. Den var plassert på spesialbagasje. Kofferten overleverte hun personlig utenfor Peppes. Tommel opp for den.

    Alt i alt var dette en tur for minnebøkene. Sør-Amerika er et fantastisk kontinent. Både Brasil og Argentina skal jeg besøke igjen. Håper dere likte reisebrevet selv om det ble langt
     
  3. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,931
    Likes mottatt:
    6,759
    Bonuspoeng:
    183
    LH F er noe jeg aldri har forsøkt, men vi får se hva framtiden bringer. Rapporten var ikke for lang, det kunne ha vert mye lenger for min del ;), men jeg vet hvor mye arbeid slikt kan være.
    Tusen takk for kjempeflott rapport og det er så bra at du deler med oss andre :)
     
    anders82 liker dette
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for hyggelige kommentarer. Kunne skrevet veldig mye mer, men det tar tid gittHvis man har tid, litt fleksibilitet og anledning er LH first noe å prøve, gjerne til Sør-Amerika. Føler vi fikk makset ombordopplevelsen, spesielt hjem. Fordi tidsforskjellen er liten (3 timer på vintern) reiser man rundt 19 og lander på morgenen dagen etter. Samtidig er turen så lang at man får spist og drukket seg mett og vel så det :)
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det så jo diggilo diggilei ut.
    Håper jeg også får prøve LH F snart.
    Om de bare holder award setene åpne så.....
     
  6. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde trøbbel med å finne award fra FRA, så det ble MUC isteden for. To dager før avreise fant jeg Fra-Rio, men da var det litt sent og den flys med gammel first.
     
  7. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Meget bra rapport på LH F :)

    Var selv i Buenos Aires i april i fjor, men hadde dessverre ikke fått med meg at man burde ta med seg dollar så ble nok et litt dyrere opphold for oss en for dere. Fikk med oss Boca Juniors hjemme på La Bombonera, og det er definitivt noe jeg anbefaler alle fortball elskere å få med seg! BA er en meget kul by, og kan god tenke meg å reise tilbake dit gjerne på LH F igjen :)
     
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Var sommerferie når vi var der så fotball blir neste gang.
    Det var synd med dollar da. Men vi hadde ikke visst det hvis vi ikke kjente noen der. Og ja, flyr gjerne direkte neste gang :)
     
  9. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Ja vi var rett og slett ikke kalr over det, og jeg hadde lest meg mye opp Bueons Aires på 6 dagene fra booking til avvreise. Direkte flighten var helt super og FRA-EZE er LH sin lengste flight, så First på 747-400 med separat seng var helt super på turen hjem :)
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fenomenal rapport fra LH F. Har aldri testet det selv, så det er gøy å lese.

    Den kaviaren kunne de imidlertid beholdt for min del ;)
     
    anders82 liker dette
  11. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    :eek::eek::eek:
     
    Fnate liker dette
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Takk takk. Kaviar er jo svært nice, særlig høyt opp i himmelen med sprudlevann til:).
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bueno. LH F til Sør-Amerika er helt perfect stil.
     
    Last edited: 13. okt 2017
    anders82 liker dette
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor har jeg ikke sett denne før?! Jaja, nå er den i alle fall lest & studert! :) Takk for fin rapport og jeg gleder meg ikke noe mindre til å prøve LH F nå!
     
    anders82 liker dette

Del denne siden