SALG???

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flyhigh, 30. jan 2018.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Nå synes jeg både SK og DY bør passe seg for hva de kaller for salg. Så at DY kom med salg på en rekke innenriks destinasjoner i dag. Og hva er prisen? Fra 419 kroner og oppover. Hva er det for noe sprøyt? Og SK er jo ikke noe bedre de heller - "Norge på salg" står det stadig vekk på startsiden deres. Og prisen: Sør-Norge til 699 og Nord-Norge til 899. Hvor er det blitt av de virkelige "salgene"? Kom med priser rundt 199-299 for DY og 399-499 for SK, så kan vi snakke salg.

    Utenlands dumper begge selskapene prisene, mens innenriks er det mindre konkurranse. Så det er vel to forskjellige markeder. Men likevel irriterende at man kan velge og vrake i seter til spottpris til for eksempel LHR/LGW, FCO og BCN og så koster en billett på såkalt salg mer innenriks. Skjønner at flybransjen må tjene penger de også, men begrepet "salg" er etter min mening blitt kraftig utvannet i den senere tiden.
     
    RoadKing liker dette
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,425
    Likes mottatt:
    29,339
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vi virkelig klage på flypriser til 419kr? Flyselskapet sitter vel igjen med ca halvparten, resten er avgifter. Så samme «pris» for en flytur som toget fra Oslo S til OSL er for ille?
     
  3. netrom84

    netrom84 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    419 er det nye 399. Men fikk Oslo-Trondheim til 319 (som nok tilsvarer tidligere 299-pris) sist helg via en rewarde-epost. Reiste til Oslo-Stavanger for 299 pr vei denne uka (bestilt i desember). Så det gjelder å være litt på vakt.

    Men nå har jo Norwegian fått skryt av at de har klart å tatt ut høyere priser i markedet så det er nok ikke tilfeldig at tilbudene har blitt dårligere.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns ikke vi skal klage på flyreiser til 419 kr, men jeg setter et stort spørsmålstegn ved om det kan kalles salg når det er så nærme man kommer «normalpriser».
     
    kaijoar, MrPutter and veeegard like this.
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Husker min samboer betalte 149,- en vei da DY hadde BGO-TRF. Katten hun hadde med i kabinen kostet 199,-. Digresjon til side, så må vi jo stille oss spørsmålet om Norwegian har råd til å gi oss billetter til 299 og 399. Har mine tvil :)

    Er nå fortsatt salg om prisen går fra 699 til 419,-.
     
    Wiolenze liker dette
  6. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Sant nok, men hva når det kostet 299,- for to uker siden?
     
  7. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Burde ikke Norwegian hatt 25-årssalg? Står de ble grunnlagt 22. januar 1993. Er det en annen dag som er merkedag i selskapet siden de ikke har gjort noe mer ut av dette?
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Er jo salg, men ikke like godt som forrige salg ;)
     
  9. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Reiseperioden: 3. februar - 31. oktober 2018.

    Fra Oslo - Kristiansand finnes det ikke en eneste billett til 599 etter 1.mai, ikke kom her og si at de har fylt opp alle billigbillettene frem til oktober enda..
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Nei finner ingenting til 599,-, men massevis til 419,-...
     
  11. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det er litt dumt og klage på at 419 kr ikke er salg.

    På norsk innenriks er skattene følgende:
    Norway Air Passenger Tax (G2)
    NOK 83.00
    Norway Passenger Charge (ZN)
    NOK 112.00
    Total
    NOK 195.00

    I tillegg så skal man betale ca 12 % MVA på både skattene og billettprisen.
    DVS at når Norwegian selger billetter til 419kr så sitter de igjen med ca 175kr, like mye som flytoget tar seg betalt, og husk at de får massive subsidier fra staten i tilegg.
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    What he said.

    Norwegian har en galopperende gjeldsvekst og problemer med Yield, så selv 419,- er på kanten av hva de kan ta seg betalt.
     
    lMartin liker dette
  13. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hører hva dere sier, men står likevel fast med det jeg skrev. Det som ofte er tilfellet i den senere tid, er at selskapene går stort ut med fete overskrifter på startsiden og kaller det salg, men så viser det seg ofte at prisene er de samme utenom det såkalte salget. Ta for eksempel SK og prisene til GDN og LHR. Det er et typisk eksempel på juks. Det popper opp priser på 1 000 000 billige billetter og Now or Never på 399. Men hva er prisen der ellers i året? Akkurat - 399. Da kan de ikke tro at vi som kunder skal tenke: " Oi, dette var et skikkelig salg. Her må jeg slå til mens jeg kan! Dette tilbudet kommer kanskje ikke igjen på lenge."

    Så igjen: jeg vet at flyselskapene ikke driver veldedighet, men det handler om kommunikasjonsformen. Hva med heller å si: "Nå har vi reduserte priser til den og den destinasjonen". Eller: "Nå har vi 25% rabatt på reiser til der og der." Men det virker kanskje ikke så forlokkende på kundene. Synes markedsføringen går mer og mer i retning av det som har skjedd i forbindelse med Black Friday. Undersøkelser viser at prisene på mange produkter ofte ikke er nevneverdig lavere enn ellers, men folk blir lurt til å slå til fordi det heter Black Friday. Dette er jo noe bransjen har fått pepper for.

    Vi liker jo å kalle en spade en spade. Så la salg være et salg og ikke noe anneto_O
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Dårlig argument. Vi som reiser i Norge skal altså ta belastningen med at Norwegian ekspanderer vanvittig i det store utland?
    Da var du sikkert også tilhenger av den "sosiale" politikken SAS kjørte da de var beskyttet mot konkurranse i Norge, tok blodpris og sponset det svenske og danske markedet...
     
    kepiblanc, Malmo and Eddie47 like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Du blander velferdsøkonomisk og bedriftsøkonomisk så argumentet er ikke dårlig og jeg synes også det er en dårlig sammenligning. 419,-, 499,- eller 599,- er ikke blodpris i relativ forstand. Er en butikk de driver, ikke velferd.
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,601
    Bonuspoeng:
    293
    De får gjøre som Ola ..,
    «Fly der det lukter penger» DN 31.01.2018
     
  17. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke 25% en ganske bra rabatt da? Det er godt nok for å bli omtalt som salg synes nå jeg.

    Når det er sagt er jeg helt enig i at verdien av disse kampanjene blir utvasket siden det sjeldent utgjør noen forskjell.. Og hvis prisen er identisk er det vel også forbudt?
    Burde eksistert en tjeneste som viser historiske priser ala prisjakt osv. for flybransjen også.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, he, jeg kan forsikre deg om at det ikke handler om velferd, med mindre du tenker å makte konkurranse og økonomiske forpliktelser som velferd.
    Misforstå meg rett. De prisene du referer til er ikke dyrt. Men det er langt mellom de prisene på f.eks OSL-EVE, mens tilsvarende distanser ut av landet...
     
    OttoL liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ja nei jeg kjenner best til prisene fra BGO til OSL, CPH og LGW så jeg klarer ikke å klage når det kommer sånne tilbud, så er en subjektiv oppfatning fra min side såklart
     
    RoadKing liker dette
  20. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Må huske at fra 1.1.18 økte momsen fra 10% til 12%..
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden