Vi var der en uke for et år siden. Delte oppholdet i 2: bodde noen dager gamlebyen San Juan, og noen dager på naboøya Vieques.
Jeg anbefaler begge deler. Gamlebyen er sjarmerende og typisk karibisk med mange fargerike bygninger. En spennende historisk by med imponerende festningsanlegg. 2-3 dager her vil jeg si er et "must".
Øst for Puerto Rico ligger 2 svært idylliske småøyer: Vieques og Culebra. Sistnevnte er hjemstedet til "verdenskjente" Flamenco beach, som er kåret til en av verdens 3 beste strender flere ganger. Felles for begge disse øyene er at det kun går småfly ut dit, og de er dermed ikke så fulle av turister. En annen grunn til at Vieques ikke har blitt preget/påvirket/ødelagt av masseturisme, er at den er relativt "ung" hva tilgjengelighet angår - dette siden den var avstengt for sivile frem til 2003 grunnet US Navys tilstedeværelse.
Vi valgte Vieques - og angret ikke. Et tropisk paradis hvor vi ofte var alene på svært idylliske strender. Leiebil er et et must - og det leies omtrent bare ut 4WD Jeeper pga veistandarden. Med slik fremkomstmiddel når du enkelt bortgjemte perler. Husk å leie bil god tid i forveien - øya kan gå tom for leiebiler!
Vi er fast bestemt på å en gang reise tilbake til Vieques - og legger da trolig også Culebra inn i reiseruta (det går småfly mellom disse to øyene).
Vi hadde en dag på stranda i San Juan også. Flotte, brede strender og bra med folk. Minnet meg litt om Costa del Sol, og ble en nedtur etter de 4 dagene i idyllen på Vieques...
Vi rakk ikke mer den uka vi var der, men leste meg til at Puerto Rico har mer å by på: regnskog og andre byer og kyster som skal være verdt et besøk om tiden strekker til.
God tur!
Last edited: 05. febr 2017