Flyselskapet ekspanderer fra og med sommeren 2023. Etter en ganske så trøblete sommer i 2022 med streik og store tap økonomisk, er det nå langt lysere tider for det skandinaviske flyselskapet. I en pressemelding torsdag ettermiddag opplyser de at det åpnes 20 nye flyruter sommeren 2023, og ni av disse rutene er fra norske flyplasser. https://www.nettavisen.no/okonomi/s...i-ser-frem-til-en-travel-sommer/s/5-95-797929
Ikkje dei store overraskingane, kanskje, men TRD--HAU er litt odd. Det er kanskje grunnlag for ei slik rute, men det spørst kor lenge det varer, då... EDIT: No ser eg at denne ruta skal bli operert av SAS LINK med E195... Dei nye rutene presentert samla:
Wf fløy cph hau før, vet ikke om de gjør nå? Tviler på at TRD - HAU har marked for noe større enn ATR/Q400, men får håpe de dyktige folkene med statistikken har talt riktig
Det stemmer at Widerøe fløy CPH-HAU. Den gangen startet flyet på Rygge og fløy til København, Haugesund og tilbake igjen. Ruten ble lagt ned fordi Rygge-København ikke hadde nok belegge, mens Haugesund-København gikk noenlunde greit. Denne gangen tror jeg flyet har base i Trondheim, og at SAS nok regner med å tjene mer på HAU-CPH enn TRD-HAU ruten. Fra lokalavisen: SAS åpner direkteforbindelse fra Haugesund lufthavn til knutepunktet København. Samtidig ny innenriksrute mellom Karmøy og Trondheim. Det blir avgang seks dager i uken fra Helganes til København. Etter returen fra Danmark, går flyet videre fra Karmøy til Trondheim. Alle hverdager går København-flyet 10.30 fra Helganes. Returen er 12.55. Flytiden er én time og ti minutter. Flyene til Trondheim fra Helganes går 14.45 hverdager. Retur til Helganes er 08.50. Flyene går også søndager, men ikke lørdager. SAS setter inn fersk maskin til rutene – den nylig innkjøpte flytypen Embraer med 122 seter.
Hvis en søker TRD-CPH får en kun opp direktefly eller via OSL/ARN/BGO, selv om en kan finne HAU-CPH samme dag. Men det kan jo være SAS IT ikke henger helt med. Edit: TRD-HAU direkte kommer også opp når en søker på det
Bra for TRD, og de har jo større befolkning som kan være aktuelle for flighten også. Jeg mistenker at ikke så mange hopper på i HAU....
HAU er nok ganske aktuelt for et større område mellom SVG og BGO. Haugesund, Karmøy, Bømlo, Stord og mindre plasser innover i landet. Om markedet er der så er det ikke helt uforståelig.
Men som @Brukernavnet sier så er det ikke mulig å bestille billetter hele veien. Gjetter på at flyet er for kort på bakken til at det er teknisk mulig. Ihvertfall på returen der man faktisk må gjennom toll og sjekke inn bagasje på nytt.
Det er vel egentlig et spørsmål om innenlands til utenlands MCT for HAU er mer enn 30 min eller ikke (SK4461 lander 10:00 og SK1899 har avgang 10:30). Hvis det i det hele tatt er definert en MCT for HAU. Jeg kan også se for meg at det er en IT-issue. Da LH gjenopprettet SVG-FRA var det de første dagene etter billettene ble lagt ut ikke mulig å booke med connection i FRA uansett hvor lang layover det ville gi, men det løste seg etter noen dager