SAS AmEx Elite for bruk i utlandet

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av BendikHa, 20. mai 2019.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Titter på SAS AmEx Elite og ser at de har et vekslingsgebyr på 2.25%. Jeg studerer i USA mesteparten av året hvor det er god dekdning på AmEx. Er det verdien man får 20 poeng/100 KR verdt vekslingsgebyret på 2.25%?

    (Jeg har ikke social security nummer og ikke mulighet for å få Amerikansk AmEx)
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,254
    Likes mottatt:
    22,544
    Bonuspoeng:
    183
    Det betyr at du brukar 2,25 kr pr 100-lapp for å få 5 EB-poeng (2,22 poeng pr kr) om ein reknar Curve med SASMC som alternativ. Ein vel stiv pris å betale spør du meg.
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Om ikke CT er noe for deg så nei. SAS MC Premium gir deg 20 poeng per hundrings mot valutapåslag på 2%, noe som bare er 0,05 pp mer enn det DNB tar. Så ville heller vurdert SAS MC Premium.
     
  4. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det er også en idee. Jeg har Curve Black (legacy) og kan slippe unna valutapåslag der og likevel få 15 poeng per hundrelapp, men får du ikke samme antall poeng om du bruker Shell MC og overfører Trumf til SAS? Shell MC er gratis, men gir deg selvfølgelig ikke oppgradering.
     
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,254
    Likes mottatt:
    22,544
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri prøvd ShellMC i Curve, men reknar med det skal gå greit slik som du skriv ja.

    Det kan og vere lurt å tenke på det @OttoL seier. Om du treng omsetninga for å nå CT so må du også ta den med i berekninga. Ein T/R over fjorden kostar vel 165k poeng med *A og om du brukar CTen på å halvere denne so er den verdt 82,5k poeng. Det vil seie at du betalar 3375 kr (2,25 % valutapåslag på 150k) + årsavgift på AmEx-kortet for å få inn 90k poeng. 82,5k poeng (CT) + 7,5k (ekstra opptening utaskjers på 150 000 kr).
     
  6. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,263
    Likes mottatt:
    22,108
    Bonuspoeng:
    183
    DnB har 20/100 i utenlandsk valuta mot 15/100 på resterende.
    Hvordan blir dette gjennom Curve?
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,767
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    293
    Kortet blir trukket i NOK gjennom Curve og gir deg dermed 15 poeng. Du kan vel sette kortet til å bli trukket i noe annet, men da forsvinner hele poenget med Curve.
     
    Maggie liker dette
  8. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    er ikke det beste i utlandet å overføre med SAS MC til Revolut (15p/100kr) og så betale med Revolut i utlandet (0% valutapåslag)?
     
  9. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    920
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    God løsning, men SAS MC Premium har sperret disse transaksjonene hos enkelte høyforbruksinnehavere.
     
  10. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Får man valutapåslaget hvis man alltid velger å betale i lokal valuta med elite?
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,767
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er når man velger lokal valuta du får påslaget. Velger du å betale i NOK slipper du påslaget, men banken som eier kortterminalen gir deg en voldsomt mye dårligere kurs.
     
    Rikke liker dette
  12. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Og det er vel kanskje litt vanskeligere å regnes seg frem til om det da vil lønne seg med dårligere kurs enn 2,5 % påslag...?
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,767
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil helt sikkert ikke lønne seg.
     
    Rikke liker dette
  14. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror ikke Amex støtter DCC (at brukerstedet tilbyr deg å betale i egen valuta). Jeg vil tro de fleste brukersteder uansett beregner seg en langt større provisjon enn 2.5%. Sånn sett er Amex tryggere enn visa/mc hos mindre seriøse butikker som kan finne på å belaste deg i NOK uten ditt samtykke. Ja, jeg vet du kan klage, men på mindre kjøp blir det for mye arbeid.
     
    themichael liker dette
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,767
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilken vei tror du kronekursen mot eventuell valuta går frem til overnattingen finner sted?
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,767
    Likes mottatt:
    21,969
    Bonuspoeng:
    293
    Da ville jeg gjort en rask valutaomregning. Se hva OTAene foreslår som norsk pris kontra x antall dollar ganger dagens midtkurs pluss kortgebyr. Husker ikke hvilken vei, men det utgjorde ganske mye for meg en gang.
     
  17. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Hei,
    jeg bestilte hotell i USA via Viatrumf med SAS amex elite-kortet. Hotellet er nå avbestilt da de reisende ombestemte seg. Jeg har fått pengene tilbake på kortet på den måten at min totale saldo ble lavere når disse pengene kom inn.
    Jeg har nå et spørsmål:
    Kortet ble opprinnelig belastet ca 4500kr og poeng ble overført til EB-kontoen.
    Nå er de kommet i retur. Vil dette få et utslag på EB-kontoen ved at jeg "mister" poeng igjen eller vil SAS Amex bare la være å overføre nye poeng til dette går opp i opp?
    Viatrumfen vil vel nå bli avvist... Men hvor lang tid kan det ta?
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,919
    Likes mottatt:
    57,703
    Bonuspoeng:
    293
    Du vil ikke få poeng for de neste 4500 kr du bruker med kortet. De henter ikke tilbake poeng som allerede er overført.

    Viatrumfen blir avvist etter at datoene for oppholdet er passert. Det er i alle fall min erfaring.
     
    Rikke liker dette
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Amex lar være å overføre nye poeng til dette går opp i opp

    Edit: @holmen var seff rask på labben
     
    Rikke and holmen like this.
  20. Rikke

    Rikke Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Takk:)
     
    holmen liker dette

Del denne siden