SAS Amex platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av agrims, 29. sept 2014.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan foregikk det i praksis? Jeg måtte benytte meg en gang av forsikring v/ forsinket baggasje, da fruen og jeg sto "naken" i Dubai. Dette ble dog slik at jeg sendte inn skjema og fikk betaling noen måneder etterpå. Avtalte du alt med dem på direkten? Forspeilte dem hvordan reiseruten skulle innhentes?

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Alt ble gjort i ettertid. Der og da ordnet vi hotell, rebooking og shuttle. Passet på å ha kvitteringer og dokumentasjon på alt.
    Dette var kl 20 lokal tid SFO, null hjelp å få i Norge da. Dessuten er ikke det forsikringsselskapets ansvar. Deres ansvar er å erstatte kostnaden.

3. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk idag morges en tlf fra Amex at mitt SAS Amex Platinum kortet hadde blitt misbrukt i Sveits :( var vist bestilt en flyreise hos bravofly på 3100.- Men takk til Amex at de oppdaget dette så fort :) men må de ikke ha sikkerhet kode for og bestille dette da? Jeg har ikke brukt mitt kort på noen suspekte steder og finner dette meget rart åssen de har klart og fått tak i mine kortdetaljer,jeg gir aldri fra meg mitt kort til noen...

4. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Ja Amex slettet alt for meg og gikk igjennom konto for og sjekke om det var noe mere lureri,men det var det ikke. Kortet ble sperret med engang,og nytt bestilt..Skal snart på en liten tur,fikk da beskjed om at jeg da kunne bruke mine andre kort og ta en utskrift etterpå og sende inn til Amex og for da godkjent poeng for mine kjøp,det syntes jeg var en flott gest av de :)

Last edited: 12. mai 2016
  5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende.
    Mitt kort ble også sperret i går pga en mistenkelig transaksjon, men fikk ingen info om dette.

Lurer på hvordan de avdekker slikt misbruk. 300£ trukket i England..

6. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    Ibis Lyon var synderen for mitt misbruk, samt en flybillett bestilt i Australia(!).
    Førstnevnte hadde blitt belastet kortet, så måtte signere en claim. Sistnevnte håndterte de selv.

7. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Ja man kan jo lure på hvordan dette skjer :) Og hvordan de oppdager dette ja?

8. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,368
    Bonuspoeng:
    93
    En analog: Jeg var på shoppingrace med fruen for 6 år siden med mitt Amex Centurion, handlet mye på Strøket, inkl. klær/sko/vin osv., og alle stedene skulle ting pakkes inn/transportsikres osv. Dette resulterte i at jeg gikk fra sted til sted for å plukke opp varene etter lunch og dro kortet med svært kort mellomrom. På 4. transaksjonen ble kortet "avvist" og butikken og jeg anmodet om å kontakte kortutsteder. Rask tlf til Amex UK med identitets- og bruksbekreftelse, og vi var good to go.

9. oveovo

oveovo Medlem

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Oppgraderte mitt kort fra Classic til Premium for et par måneder siden. Fikk autoreply om at jeg skulle få 6000 poeng som velkomstbonus. Disse kom aldri inn på konto, så jeg tok kontakt med dem i dag. Det endte opp med at de kunne gi meg 4500 poeng, siden jeg allerede hadde fått 1500 poeng for Classic-kortet i fjor høst. Greit nok det, men lite konsekvent. De sa også dette:

"Det er ikke mulig å få nye velkomstpoeng etter å ha hatt et kort hos oss før, så om man får andre poeng er det knyttet til tilbud, godskrivninger eller årsaker. Om man sier opp eller har programovergang så spiller ikke dette inn på velkomstpoeng som man allerede har fått."

Liker at de skriver "årsaker" som en grunn til å likevel få poeng. Antar det menes skjønn og klaging fra kunder.

Den dagen Visa/MC kommer med noe som tilsvarer Companion Ticket skal jeg være først i døra med å si opp avtalen med Amex.

10. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Du kommer nok ikke til å stå alene i den døra.. hehe...

11. espwen

espwen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hvis jeg oppgraderes til SAS EB Gold får jeg nytt SAS amex kort automatisk eller får jeg nytt kort med gold om et år?

12. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Du får nytt kort automatisk fra Amex ila. relativt kort tid etter du har nådd nytt nivå..

13. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som tror at det er enklere å få oppgradere Premium til Platinum nå som jeg har opparbeidet meg EuroBonus Gull-status hos SAS?

Har ikke nok inntekt etter kravene til DNB, har drøye 500.000 i inntekt. Men har hatt en omsetning på over 300.000,- de siste ni mnd, og alt er betalt på tiden. Har forhørt meg på telefon et par ganger men fått avslag pga inntekt.

Tenker jeg venter til utpå høsten/vinteren før jeg forsøker igjen, men tror dere at SAS status også kan ha noe å si?

14. Edin

Edin Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror nok omsetningen vil telle mer enn status hos SAS. Med din omsetning og punktlige betaling ville jeg gitt AmEx et ultimatum. Oppgrader meg til Platinum, ellers tar jeg omsetningen min til noen andre.

Petter B-C and Xflipper like this.
  15. Are

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde nok også satt hardt mot hardt. Med en slik omsetning og god historikk hadde jeg ikke godtatt avslag.

Blaa liker dette
  16. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Så er det bare å være tøff nok til å sette hardt mot hardt. Vinner ikke så stort på det nå, så venter til over sommeren.

17. Mr.FastTrack

Mr.FastTrack Medlem

Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Noen som vet om det er mulig at overføring til et virtuelt kort (Skrill) ikke gir bonuspoeng, men teller som en del av omsetning som kvalifiserer til CT?

18. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    113
    Amex har jo et noe frynsete rykte hva gjelder svindelforsøk mv., men jeg trodde at Amex-kort med chip var noenlunde sikkert, eller i alle fall ikke mindre sikkert enn andre kort. Men neida: I går slo Amex alarm om at kortet mitt var blitt forsøkt brukt i nokså ukonvensjonelle sammenhenger, og dermed var det ingen annen mulighet enn å sperre det - hvorpå jeg må vente en uke på nytt (naturligvis på et punkt da jeg skal ut og reise, og kunne omsatt for 10 000 på det).

Som seg hør og bør, spesielt etter at fyren som ringte fra DNB kortsikkerhet indirekte anklaget meg for å ha vært uforsiktig, tenkte jeg litt gjennom hvor og hvordan jeg har brukt kortet, og det korte av det lange er at jeg ikke har brukt Amex-kortet på noen annen måte, eller andre typer steder, enn jeg har brukt Visa og MC - type detaljhandelforretninger, iTunes og hos SAS. Jeg har imidlertid aldri opplevd svindelforsøk med Visa og MC i alle de årene jeg har brukt det, men med Amex tok det altså bare en håndfull måneder fra jeg fikk kortet til det ble forsøkt svindlet.

Betyr dette at Amex' noe frynsete rykte knyttet til kortsikkerhet fremdeles har noe for seg, selv etter innføring av chip? Er det DNB (kanskje med et like frynsete rykte) som har noen hull? Eller har jeg rett og slett bare vært uheldig?

19. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,553
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt mastercard i godt og vel 15 år og aldri opplevd svindel forsøk i den tid. Med Amex tok det 6 måneder.....
    For en kollega tok det bare 3 måneder før også hans ble ringt opp av DNB med varsel om svindel forsøk.
    Så et eller annet er der....

20. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har samme erfaring som deg. Sperret en gang uten forvarsel, og en gang fikk jeg sms om å kontakte dem. Det var etter jeg hadde forsøkt å kjøpe noen NFL-billetter. Har hatt kortet i ett år. Aldri fått sperret hverken Visa eller Mastercard.

Del denne siden