SAS Amex platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av agrims, 29. sept 2014.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det store problemet med AmEx, bortsett fra de fleste innen reiseliv, så er det heller unntaket enn regelen at AmEx aksepteres. Til og med innen hotell aksepteres det ikke, f.eks kan du ikke betale Thon hotels med AmeX.
    Jeg har dog opplevd, at de først sier nei, så etter å ha argumentert litt, så sier de at du kan prøve, og så fungerer det. Det foretrekkes nok andre kort fordi det er mindre avgift på brukerstedet.
    Jeg har hatt SAS AmEx Platinum nå i et par år, tatt i betraktning de store problemene det er med å nyttiggjøre seg 241 voucheren så vurderer jeg sterkt at årets, blir mitt siste år med dette kortet.
     
  2. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er problemet ift å bruke CT?
     
  3. earw

    earw Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Står på hjemmesiden til Thon at hotellene deres aksepterer både AmEx og Diners, dog ikke ved forhåndsbetaling på nett.
     
    RoadKing liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, min kone er lærer... Og skal man først bruke en CT, så vil jeg helst det skal være Biz/First. Det sier vel det meste. Hadde vi hatt frihet til å reise når som helst og på kort varsel så hadde det nok gått greit :).
    Men det er selvsagt også et poeng med å lære seg triksene. Jeg noterte meg f.eks en som poengterte at man kan endre billettene underveis. Så bestille noe man egentlig ikke vil ha, men som er bedre enn å miste det, og følge med til det dukker opp, kommer det man ønsker kan man da endre.
     
    John in The Tower liker dette
  5. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg bestille tur med CT for et par uker siden... Jeg å min samboer var fleksible med å dra, dvs at vi kunne dra oktober, november og desember.. Følgende sa jeg at jeg skulle sitte på biz, enten med SAS, Lufthansa eller Swiss... Fra Trondheim til New York... Mannen i telefonen leita å leita å leita... fant til slutt SAS.. Trondheim, via Oslo til New York på biz.. Kan avbestille reisen dagen før, hvis jeg forstod riktig.. Ergo, har man mulighet til å bestemme ferien selv iløpet av et år.. så kan man lett ordne CT :) Syns dette var veldig enkelt og greit, bortsett fra at det tok 35 minutter å komme igjennom :p
     
    Fnate liker dette
  6. JLafton

    JLafton Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har brukt mitt Amex kort uten problem på flere Thon hoteller og flere Choice hotel uten problem.
    Thon sine kortterminaler fungerer med chip og kode, mens Choice sine er signering.
    Hos Choice kan man også booke via nett med amex
     
  7. Reiseglad gutt

    Reiseglad gutt Nytt Medlem

    Innlegg:
    43
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Har noen oppgradert fra SAS Am Ex Premium til Platinum midt i året? Og har dere da fått med summen dere har brukt så langt over på nytt kort i ferden mot 100.000 kr?
     
  8. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Har lest om flere som har fått til dette ja.
     
    Reiseglad gutt liker dette
  9. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Noen flere som har lagt merke til dette i det siste? Kan vi vente gebyr for kortbetaling i nær framtid?

    Fått denne noen ganger når jeg har betalt med AMEX hos Norgesgruppen...

    [​IMG]
     
  10. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper det bare er en softwareoppdatering som gjør at detdukker opp på kvittering. Tviler sterkt på at de tørr innføre et slikt gebyr.
     
  11. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    I hvertfall ikke på 25%, hehe. Da ryker nok en hel del kunder.. Spesielt når de selv pusher TrumfVisa hardt.
     
  12. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    25% hadde jo vært håpløst, ikke bare hadde man i praksis fjernet Amex som betalingsmiddel men så er det også ulovlig. Det som Finansavtaleloven derimot åpner for er å ta et betalingsgebyr tilsvarende den faktiske kostnaden for en kortbetaling. Meg bekjent er det ingen som foreløpig gjør dette i Norge. Fastlegene har via sin leverandør av betalingsløsninger begynt å ta 5 kr admingebyr, som langt overstiger faktisk kostnad for en Bankexept transaksjon på ca 180 kr, så dette kommer nok til å ryke og måtte endres til et prosentgebyr tilsvarende kost.

    Nå har jeg hørt at Amex tar de klart høyeste gebyrene blant betalingskort, så kanskje ikke unaturlig at enkelte ser på muligheter for hvordan de kan dekke inn dette. Norge har vært foregangsland for å drive frem kortbetalingsløsninger, så ser ikke helt for meg en løsning hvor man oppfordrer forbrukere til å gå tilbake til kontanter. Kontanter har en langt høyere kostnad enn kort.
     
  13. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    25% angir vel helt enkelt momsen på varen. På kvitteringene vil du se 15% bak alle matvarer og 25% bak alt annet. Så det blir nok ikke noe kortgebyr på 25% :)

    MEN, liker ikke at de har lagt dette til. Det må bety at de driver å ser på å lansere det.
     
  14. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Blir sikkert som hos Norwegian - gebryfritt for egne kort.
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Danmark har denne løsningen. Legger på par % ved bruk av amex.

    Forøvrg virker det som det er usikkerhet om hva som er dyrest for butikk, Amex eller Diners.
    Hørt begge deler av de som bare tar den ene, da den andre er for dyr.
     
  16. da9l9ls1

    da9l9ls1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har akkurat fått øynene opp for dette med å samle bonuspoeng. Forsøkte å skaffe meg et SAS Amex Platinum, men damen i telefonen sa det var 25-års grense for å få dette kortet. Jeg er 91-modell og derfor ikke 25 år. Ser ikke at det står spesifisert noen aldersgrenser skriftlig noen steder. Noen andre som har fått dette svaret?
     
  17. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Den grensen er ikke hugget i sten, men du bør ha en inntekt på minimum 600k og kunne vise til relativt høyt forbruk på et annet Amex kort (Green/Classic/Premium).
     
  18. da9l9ls1

    da9l9ls1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Okei, takk for kjapt svar! Da blir det nok ganske uaktuelt akkurat nå. Ikke lett å sette seg inn i alle mulighetene som finnes.
     
  19. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg for første gang testet SAS AMEX Plat concierge tjenesten. Det kommer jeg ikke til å gjøre igjen.

    Dette var slappe greier og så lite premium som jeg kan tenke meg. Jeg sender en mail før jeg boardet 1 av 2 fly på en fredag formiddag og ber om et bord på Dill i Rekjavik om et par uker. Har selv sjekket via restauranten sin webbooking og det er fullbooket, visstnok den meste populære sjappa i Reykjavik om dagen. Så da tenkte jeg å sjekke om SAS Amex concierge har noe pondus til å få til ting her.... det er jo sånt man kan trenge en concierge til.

    Da jeg landet etter flight 2 på eftan forventer jeg at det ligger en oppdatering fra conciergen i mailboksen, om ikke annet enn at vi har forsøkt å kontakte restauranten etc. Men neida.

    Så stikker jeg på helgetur med gutta og alt er glemt til mandagsformiddag. Fortsatt null respons fra conciergen, så jeg ringer og hører hva ståa er. Blir lovet at personen som håndterer saken min skal kontakte meg igjen samme dag. Det kommer ingen respons mandagen.

    Tirsdag får jeg mail fra conciergen som da fortsatt ikke har lykkes å oppnå kontakt med restaurant på telefon eller mail! De lover å svare meg så snart de oppnår kontakt... jeg himmler med øynene selvsagt. Dette går jo aldri bra.

    Torsdag får jeg endelig svar fra concierge - seks dager etter forespørsel.

    Javel? Også skylde litt på restauranten.. dere vet at dere må slå +354 til Island eller?? Rimelig jalla.

    Så jeg ringer sjæl da, slår +354 og kommer gjennom og snakker med en hyggelig brite på restauranten. Forklarer at jeg er i byen denne lørdagen, forstår at det er fullbooket men jeg er keen på å ta med madammen dit, er fleksibel på tidspunktet, kan du sette meg på venteliste? Javisst kammerat, no problem.

    Dagen etter ringer de tilbake, hello mate, we have a table for you.... cheers.

    Summa summarum: SAS AMEX concierge fører bare til frustrasjoner og du må jagge de på feedback og de virker riiimelig talentløse.

    Jeg er min egen concierge fremfor å bruke denne gjengen.
     
    Jan Fredrik liker dette

Del denne siden