Hei. Landet nylig på Kastrup etter en lengre reise fra Lima. Når vi landet kom det opp på tavlen; «New Info» på vår avgang(avreise 21.00), så jeg fulgte ekstra nøye med i appen for å følge med på avgangen mens vi ventet i lounge. I appen var avgangen nå endret fra 21.00 til 22.00 og boarding 21.40. Gikk mot gate 21.25 og oppdager da at flyet var avreist kl 21.15.. Gikk sporenstreks til transfer desk som kunne bekrefte avgang 21.15. De tok skjermbilde av appen min og fikset oss hotellrom og ny avgang neste morgen.. Men altså, utrolig frustrerende og 12 timer forsinket hjemkomst pga teknisk feil i app.. Usikker på hva jeg tenker om å kreve kompensasjon ihht. Eu261, hva tenker dere? C
Jeg hadde nok forsøkt selv, mulig det går...Når det er sagt så stoler jeg aldri 100% på appen, tavlene på flyplassen derimot de stoler jeg på. Det lukter jo veldig teknisk feil i appen da..
Første som slår meg er at dette med 99% sikkerhet vil bli avvist pga at gjeldende informasjon skal hentes fra tavlene på flyplassen og ikke i appen. For min del pleier jeg alltid å ha nettsiden til flyplassen åpen på pc/telefon slik at jeg kan orientere meg der og følge med bevegelser på flighten.
Stoler ikke 100% selv heller, men gjorde det denne gangen.. , men når den ble oppdatert flere ganger og avgang 21.00 var strøket ut og erstattet med 22.00, så følte jeg informasjonen som veldig troverdig.. c
Du får garantert ikke EU261 når flyet gikk da det skulle ha gått. Og har jo ikke krav på det heller, etter EU-reglene. Men det kan tenkes at SAS gir en liten EBP kompensasjon siden det høres ut som de var enige med deg i at appen viste feil informasjon. Skader aldri å spørre, men jeg gir det i beste fall en 50/50 sjanse.
Ifølge sas.no har du krav på eu261 ved følgende: flygningen din ble kansellert eller du -ble forsinket ved ditt endelige reisemål i mer enn tre timer på grunn av omstendigheter innenfor SAS sin kontroll- ifølge deres egen definisjon på sas.no så vil jeg nesten påberope meg at det skulle være berettiget en kompensasjon.. selv om jeg i utgangspunktet, og med min egen forståelse av eu261 heller ikke trodde det. C
Da har jeg nytt å melde i saken. SAS annerkjente mitt krav; «I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive a flat rate compensation of EUR 250. We will arrange a transfer of the claimed Eurobonus points 25000 to your Eurobonus account.» Nå er bare spørsmålet om 250 euro er rett krav på en multi leg tur fra Lima? C
Det gikk det. Å henvise til sitatet om at det gyldig krav når det er sas sin feil , gjorde at det var ordnet på 10 min. C