Dette brevet til ticketing agents har sirkulert i kinesiske sosiale medier i dag: Oversettelse: Kan bekrefte at min flight til PVG neste år har blitt kansellert. Som i fjor med flighter til Tokyo, ble denne også kansellert uten noen som helst email eller varsel. Bare forsvant fra appen. EDIT: Denne tråden burde kanskje flyttes til "Nyheter" EDIT2: Flyttet, takk!
Det er forståelig at SAS ikke ønsker å konkurrere når det er ulike premisser mellom selskapene. Da er det bedre å sette flyene inn på ruter hvor SAS har like vilkår eller konkurransefortrinn.
Jeg ringte nettopp SAS. Her ble jeg møtt av en svært uhyggelig agent som bastant sa at "Det er ikke sikkert vi får ombooket deg, da vi kun ombooker med AF/KLM. Er det ikke ledig får du bare pengene tilbake igjen" Jeg står på mitt og ber de booke om med hva enn flyselskap som kommer frem til Shanghai til avtalt tid, og agenten legger bare på. Ringer opp igjen og møter en svært hyggelig agent som ordner nye billetter hos KLM med en gang
Har 3 reiser til PVG i 2025, og dem er bare forsvunnet fra appen, som dem har sendt varsel med referanse om at jeg må sjekke. Finner ingen reiser under mine reiser på web heller. Ikke fått noe mail om endringer eller kanselleringer. 2 av turene er bonusturer og den siste er betalt med penger..Bonusturene skulle jeg nu kansellere, så der er det vinn vinn situasjon med at jeg slipper gebyret på disse turene Velger å avvente til at SAS kommer med noe mere info før jeg velger å ringe dem. Har som mange andre ikke noe spesielt jeg skulle i PVG, men skulle fly inn Diamant med en tur til PVG og HKG ilag med en ferietur til HKG. Kanskje jeg skal ringe bolaget og sjekke om jeg kan få tur rett til HKG istedenfor Er booket i biz alle turene, så mye mulig dem booker meg om..
SAS (via Berg-Hansen) hevder at våre billetter i klasse J kun kan ombookes til Premium economy hos AF/KL. De skulle dobbeltsjekke og la høre fra seg igjen, men dette er jo et klart brudd på EU261-regelverket om "re-routing, under comparable transport conditions". Noen andre som har fått det svaret fra SAS?
Får til svar at de skal se på rettighetene mine.Sier det blir mer komplisert da vi har 4 leg med Eva air i bookingen. Vil ringe tilbake i løpet av dagen bl
Nei etter han første svenske agenten bare la på røret da jeg nevnte EU261 og jeg spilte agentrulett var det ikke noe problem med å booke om reisen min i biz med SAS til en reise i biz med AF/KLM. Bare å stå på kravene, evt ta de til transportklagenemda om du har tid til det.
Fikk også kansellert T/R for to personer til Shanghai som var booket under Friends & Family for kun noen dager siden. Etter et par brutte samtaler og noen agenter som sa at man bare må vente på at man får forslag til ombooking, eller agenter som bare la spå når vi nevnte Shanghai, traff jeg etter 5-6 forsøk på en meget hyggelig agent. Hadde separate billetter fra SHA/PVG - SGN på egen booking, så spurt om det var mulig å booke om til SGN istedenfor, og etter en rask sjekk med bakrommet var det tommel opp. Så fikk booket om med AF via CDG til SGN og KLM via BKK og AMS (VN SGN-BKK). Alt booket i C eller D klasse, så høyere opptjening av poeng enn opprinnelig booking. Og alt dette på billetter som koster under 13k per person
Har en snål situasjon. Har to returbilletter i business, men fant aldri utreisen. Så sitter med to PVG-OSL (fp4), men ingen utreise. Noen som har en ide om best practice nå? Fp4 skjer jo ikke ut, men vet ikke om jeg nå vil kunne kombinere returen med en annen skyteam reise?
Mener du at du har booket tur/retur men at reisen nå bare viser to billetter PVG-OSL? Har du den utstedte billetten på mail? I så fall burde det vel bare være å henvise til billettnummeret når du ringer agent?
Joda.. agentene kommer sikkert til å akke og offe seg, men de kan ikke fraskrive seg pliktene sine etter EU261 bare fordi hverdagen deres er litt mer komplisert etter at SAS har valgt å bytte allianse.
Og jeg sitter med tre utreiser i april neste år uten returreiser... Blir vanskeligere og vanskeligere å komme seg til Kina/Asia nå uten PVG. SAS sine flygninger til PVG har vært kjærkomment da jeg har bodd 10 år i Shanghai - og har årlige reiser frem i tid. Så dette var skikkelig kjipt...
Nå som det blir visumfrie innreiser til Kina så er det synd SAS gir opp ruten. De burde ventet og sett hvordan bookingen ble når Kina letter opp reglene for innreise. Min erfaring er at denne ruten har vært veldig stivt priset i pluss og business , noe som er synd da SAS ofte ikke har vært konkurransedyktig mot Lufthansa med flere.
SAS trekker seg ut av PVG mest sannsynlig av samme årsak som Qantas kuttet ut PVG. Det hjelper ikke at etterspørselen øker noe når kinesiske flyselskaper kan tilby billettpriser som ikke alle utenlandske flyselskaper kan matche. Nå som SAS er i samme allianse som MU, blir det heller et samarbeid istedenfor konkurranse.