morsomt nok kan A350 trykksettes til 6000 feet, eller rundt 1800 meter, så SÅ stor forskjell kan det vel ikke være :-D Det er nok mer at det er mindre jobb for crew.
Ikke vindu?? Buu! 0/10! Fint med kjøleskap i "baren" da. Hvis bare SAS kan forbedre rutinene med etterfylling så blir jeg meget fornøyd. Lei av å måtte plinge bare for en flaske vann... og enda mer lei av å få kjeft om at "du kan jo hente selv" når jeg har vært der bak flere ganger og det er alltid tomt...
Ja, det er jo dessverre sånn at når serveringsprogrammet er over så har man visst ikke betalt 30.000 kroner for billetten allikevel.
Er det forskjellig størrelse på A330 biz? Da lærte jeg noe nytt i dag.. jeg var vel bare heldig da som gikk på do på styrbord side. Hadde aldri fallt meg inn å sjekke om andre siden var større hvis jeg hadde gått på "feil" :-D Jeg fant ikke 360 av den "nye" kabinen som SAS hadde publisert tidligere så jeg kan ikke sammenligne. Men jeg har tatt et bilde av det nye toalettet på A350 som jeg kan legge opp senere.
Jeg brukte toalettet på begge sider på A330 i slutten av november, og merket ikke noe forskjell på størrelsen.
For de som virkelig vil fordype seg i tekniske detaljer, så kom jeg over denne: https://www.airbus.com/content/dam/...rbus-Commercial-Aircraft-AC-A350-900-1000.pdf
Enig med deg i at det er nedtur med ekstra seter i bredden på go og plus. Før jeg så lyset her inne, så hadde jeg en del turer i to-seteren på go og det var helt ok om vi var to eller jeg reiste alene. Og å bli oppgradert fra en gammel to-seter i go til et midtsete i en rad med fire seter på plus er ikke for meg noen høydere, akkurat... Så jeg er glad jeg har funnet dette forumet, nå flyr jeg ikke lenger go og plus på langdistanse
I SAS Biz på A330 (og A340?) så er toalettet på styrbord side større enn det på babord side. På babord side sitter man med ryggen mot vinduet. På styrbord side sitter man med ryggen i fartsretningen.
Okey, da prøver jeg meg på noen bilder fra A350 med en minirapport Jeg hadde blitt tildelt oppmøtetid 16:00. Takket være rushtrafikk på E6 ble det som skulle være god tid til særdeles dårlig tid, og jeg kom løpende inn kl 16:05. Jeg fikk være med siste gruppe for dagen, Tokyo. Rett innenfor sideinngangen til SAS teknisk base ble vi møtt av flyet Kan det være spennende å se på et lasterom? JA! Et helt nytt fly er alltid spennende. Alt er så rent og pent. På hver post underveis i omvisningen var det en SAS-ansatt som forklarte. Her fikk vi noen anekdoter om hvor mye cargo SAS tar med inn og ut av skandinavia, og rare ting de har fraktet med seg (bl.a. en bil og grisesæd - ikke i samme forsending) Etter en stopp i galley, hvor alt var nytt og fint, fikk vi også se crews nye hvileområde. Turen gikk deretter videre til økonomiklasse Ganske standard seter, 31" seatpitch og 18" bredde mellom armlenene. Undertegnede er 194 på strømpelesten med en solid faglig tyngde. Benplassen kunne ha vært bedre, absolutt, men jeg hadde overlevd. Jeg husker A380 som romsligere, sånn til sammenligning. Det er ganske høyt under taket, så kabinen føles veldig luftig. Bagasjehyllene er veldig romslige, og i teorien skal man kunne sette trillekoffertene på høykant (altså, liggende på langsiden) og det er plass til 5 trillekofferter i hver hylle. Bakerste bulkhead har god benplass, men må klare seg med skjerm som vippes ut fra armlenet. Det var en ganske streng do-not-touch-policy i gang her, så vi fikk ikke ta på så mye. Det ser ut til at bordet i økonomi kan brettes ut i to omganger for halvbord/helvbord. Ellers god plass til knærne. Slik oppleves vipp-ut-skjermen fra mitt perspektiv. Det har kommet en liten gang som gjør at man kan krysse mellom venstre og høyre gang, uten å måtte snuble i passasjerben eller forstyrre kjøkkenet. Eventuelt kan det også brukes til dokø. Økonomi/pluss-toalettet. Det var som forventet trangt og ikke så lett å ta bilde av i forbifarten. Rad 30 har 2 seter nærmest vindu, så det vil si at rad 31 har et sete på hver side med veldig god benplass (men da også bord og skjerm i armlene). Kan være et godt alternativ hvis man flyr 3 sammen og 1 i reisefølget har litt lange ben. Her svingen gangen i overgangen mellom plus og go, så det _kan_ være man forstyrres litt av en tralle, men det så ikke sånn ut. Turen gikk videre til plus og de nå berømte nedtagbare armlenene mot midtgangen. En smart liten forbedring, absolutt. Plus foran Go. Da var vi kommet til Biz, hvor de hadde redd opp en seng for demonstrasjonen. Biz-kabinen er delt i 2, med 8 seter bakerst (hvis jeg husker rett), et kjøkken, og resten av setene. Det er en liten luke bak setet som crew bruker til å holde oversikt under takeoff og landing. Deretter lukkes den. Akk ja, dette er toalettet i Biz. Vi hadde ikke tid til en prøvetur, men skuffelsen var enorm i forhold til A330. Det lille bar-området i Biz, med cocktails og snacks. Det er også kaffemaskin og det skulle komme noe oppslag om hvordan selvbetjeningen fungerer. Når det er servering er alt ryddet bort og crew bruker benkeplatene til klargjøring. Resten av biz-setene. Hett tips: sengene er vanligvis 196cm lange, men partallssetene nærmest vindu er 5 cm lenger! Noen etterspurte 1H hvis jeg husker rett? Uansett, her er biz-bulkhead. Legg merke til de store vinduene, som man finner langs hele flyet. Utsikten er virkelig blitt bedre. Obligatorisk tur innom cockpit til slutt.
Det du nevner gjelder A330E. For de eldre A330 og A340 er det lik posisjon på toalett på begge sider, men jeg mener å huske at det likevel er romsligere på styrbord side.
Trodde SAS bare hadde en type A330? Correct me if I'm wrong. Toalettet på styrbord side på ARN-LAX og LAX-ARN i slutten av november var i alle fall plassert med ryggen mot kjøreretningen.
Siden dere kommentere om vindu i toalettet, så det er vanligst uten vindu slik som vi kommer til å oppleve med a350-SAS fremover. MEN, toalett hos a321-SAS i 2016, foran var helt konge . Vet ikke om det eksisterer fortsatt idag. Det sitter man ryggen mot veggen, altså i fartsretningen.