SAS bestiller Airbus A350-900

Tråd i 'Nyheter' startet av newvalley, 07. des 2018.

Tags:
  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    morsomt nok kan A350 trykksettes til 6000 feet, eller rundt 1800 meter, så SÅ stor forskjell kan det vel ikke være :-D Det er nok mer at det er mindre jobb for crew.
     
  2. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke vindu?? Buu! 0/10! :mad:

    Fint med kjøleskap i "baren" da. Hvis bare SAS kan forbedre rutinene med etterfylling så blir jeg meget fornøyd. Lei av å måtte plinge bare for en flaske vann... og enda mer lei av å få kjeft om at "du kan jo hente selv" når jeg har vært der bak flere ganger og det er alltid tomt...
     
    NoLimit liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Er begge toalettene samme størrelse som det på babord side i 330 i dag?
    Og uten vindu?
     
    Last edited: 12. des 2019
    SirH00D and Eddie47 like this.
  4. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    1,426
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det er jo dessverre sånn at når serveringsprogrammet er over så har man visst ikke betalt 30.000 kroner for billetten allikevel.
     
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Er det forskjellig størrelse på A330 biz? Da lærte jeg noe nytt i dag.. jeg var vel bare heldig da som gikk på do på styrbord side. Hadde aldri fallt meg inn å sjekke om andre siden var større hvis jeg hadde gått på "feil" :-D

    Jeg fant ikke 360 av den "nye" kabinen som SAS hadde publisert tidligere så jeg kan ikke sammenligne. Men jeg har tatt et bilde av det nye toalettet på A350 som jeg kan legge opp senere.
     
    Xflipper liker dette
  6. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte toalettet på begge sider på A330 i slutten av november, og merket ikke noe forskjell på størrelsen.
     
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
  8. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,983
    Likes mottatt:
    10,858
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med deg i at det er nedtur med ekstra seter i bredden på go og plus. Før jeg så lyset her inne, så hadde jeg en del turer i to-seteren på go og det var helt ok om vi var to eller jeg reiste alene.

    Og å bli oppgradert fra en gammel to-seter i go til et midtsete i en rad med fire seter på plus er ikke for meg noen høydere, akkurat...

    Så jeg er glad jeg har funnet dette forumet, nå flyr jeg ikke lenger go og plus på langdistanse :)
     
    Eddie47 and Xflipper like this.
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    I SAS Biz på A330 (og A340?) så er toalettet på styrbord side større enn det på babord side. På babord side sitter man med ryggen mot vinduet. På styrbord side sitter man med ryggen i fartsretningen.
     
    awt, RoadKing, Eddie47 and 1 other person like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ... legger du merke til sånt???
     
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp!
    Det er bedre plass til å skifte på styrbord side.
    (Har testet noen ganger etterhvert..)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Er det så spesielt? Me too.
     
    holmen liker dette
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,153
    Bonuspoeng:
    113
    Okey, da prøver jeg meg på noen bilder fra A350 med en minirapport

    Jeg hadde blitt tildelt oppmøtetid 16:00. Takket være rushtrafikk på E6 ble det som skulle være god tid til særdeles dårlig tid, og jeg kom løpende inn kl 16:05. Jeg fikk være med siste gruppe for dagen, Tokyo.

    IMG_3577.jpg
    Rett innenfor sideinngangen til SAS teknisk base ble vi møtt av flyet



    IMG_3580.jpg
    Kan det være spennende å se på et lasterom? JA! Et helt nytt fly er alltid spennende. Alt er så rent og pent. På hver post underveis i omvisningen var det en SAS-ansatt som forklarte. Her fikk vi noen anekdoter om hvor mye cargo SAS tar med inn og ut av skandinavia, og rare ting de har fraktet med seg (bl.a. en bil og grisesæd - ikke i samme forsending)

    Etter en stopp i galley, hvor alt var nytt og fint, fikk vi også se crews nye hvileområde.

    Turen gikk deretter videre til økonomiklasse

    IMG_3582.jpg
    Ganske standard seter, 31" seatpitch og 18" bredde mellom armlenene.


    IMG_3587.jpg
    Undertegnede er 194 på strømpelesten med en solid faglig tyngde. Benplassen kunne ha vært bedre, absolutt, men jeg hadde overlevd. Jeg husker A380 som romsligere, sånn til sammenligning.


    IMG_3588.jpg
    Det er ganske høyt under taket, så kabinen føles veldig luftig. Bagasjehyllene er veldig romslige, og i teorien skal man kunne sette trillekoffertene på høykant (altså, liggende på langsiden) og det er plass til 5 trillekofferter i hver hylle.

    IMG_3589.jpg
    Bakerste bulkhead har god benplass, men må klare seg med skjerm som vippes ut fra armlenet.


    IMG_3590.jpg
    Det var en ganske streng do-not-touch-policy i gang her, så vi fikk ikke ta på så mye. Det ser ut til at bordet i økonomi kan brettes ut i to omganger for halvbord/helvbord. Ellers god plass til knærne.


    IMG_3591.jpg
    Slik oppleves vipp-ut-skjermen fra mitt perspektiv.


    IMG_3592.jpg
    Det har kommet en liten gang som gjør at man kan krysse mellom venstre og høyre gang, uten å måtte snuble i passasjerben eller forstyrre kjøkkenet. Eventuelt kan det også brukes til dokø.


    IMG_3593.jpg
    Økonomi/pluss-toalettet. Det var som forventet trangt og ikke så lett å ta bilde av i forbifarten.


    IMG_3596.jpg
    Rad 30 har 2 seter nærmest vindu, så det vil si at rad 31 har et sete på hver side med veldig god benplass (men da også bord og skjerm i armlene). Kan være et godt alternativ hvis man flyr 3 sammen og 1 i reisefølget har litt lange ben. Her svingen gangen i overgangen mellom plus og go, så det _kan_ være man forstyrres litt av en tralle, men det så ikke sånn ut.


    IMG_3597.jpg
    Turen gikk videre til plus og de nå berømte nedtagbare armlenene mot midtgangen. En smart liten forbedring, absolutt.


    IMG_3598.jpg
    Plus foran Go.


    IMG_3599.jpg
    Da var vi kommet til Biz, hvor de hadde redd opp en seng for demonstrasjonen. Biz-kabinen er delt i 2, med 8 seter bakerst (hvis jeg husker rett), et kjøkken, og resten av setene.


    IMG_3600.jpg
    Det er en liten luke bak setet som crew bruker til å holde oversikt under takeoff og landing. Deretter lukkes den.


    IMG_3601.jpg
    Akk ja, dette er toalettet i Biz. Vi hadde ikke tid til en prøvetur, men skuffelsen var enorm i forhold til A330.


    IMG_3602.jpg
    Det lille bar-området i Biz, med cocktails og snacks. Det er også kaffemaskin og det skulle komme noe oppslag om hvordan selvbetjeningen fungerer. Når det er servering er alt ryddet bort og crew bruker benkeplatene til klargjøring.


    IMG_3603.jpg
    Resten av biz-setene. Hett tips: sengene er vanligvis 196cm lange, men partallssetene nærmest vindu er 5 cm lenger!


    IMG_3604.jpg
    Noen etterspurte 1H hvis jeg husker rett? Uansett, her er biz-bulkhead. Legg merke til de store vinduene, som man finner langs hele flyet. Utsikten er virkelig blitt bedre.


    IMG_3605.jpg
    Obligatorisk tur innom cockpit til slutt.
     
    Gullars, SNG, Are and 38 others like this.
  14. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du deler @HaraldOslo. Mye bedre beskrivelse og bilder enn det meste av pressen :)
     
  15. snik

    snik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Det du nevner gjelder A330E. For de eldre A330 og A340 er det lik posisjon på toalett på begge sider, men jeg mener å huske at det likevel er romsligere på styrbord side.
     
  16. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Trodde SAS bare hadde en type A330?
    Correct me if I'm wrong.

    Toalettet på styrbord side på ARN-LAX og LAX-ARN i slutten av november var i alle fall plassert med ryggen mot kjøreretningen.
     
  17. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Siden dere kommentere om vindu i toalettet, så det er vanligst uten vindu slik som vi kommer til å oppleve med a350-SAS fremover. MEN, toalett hos a321-SAS i 2016, foran var helt konge :cool:. Vet ikke om det eksisterer fortsatt idag. Det sitter man ryggen mot veggen, altså i fartsretningen. 6BF5F312-B952-43DA-876F-63BF16D3ECF0.jpeg
     
    Eddie47 and holmen like this.
  18. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    SAS vil vel at folk skal skifte i midtgangen da... :rolleyes:

    Takk for utfyllende rapportering!
     
    Xflipper and holmen like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Har du tenkt på at SAS ikke vil at passasjerene skal skifte til «blærete» First-pysjer???
     

Del denne siden