Maskinen har visstnok stått på IAD siden i går, så må være noe som har skjedd under overfarten til IAD i går eller før avgang tilbake i går...
Ting går fremdeles fremover hos Airbus, og forrige uke fikk vi nye bilder av SAS sin fjerde A350-maskin (SE-RSD) som etter planen skal leveres i april. Maskinen er nå ferdig malt, og venter på engine run, bakketester og første flyvning. https://www.flickr.com/photos/aircrafts/49668251123/
Fikk karret til meg et par seter på HND-CPH i april, og ser at det er A350. Velger man som par rad 1 eller fremste rad i minikabinen?
Rad 1 ville jeg tatt. Om avgangen ikke er fullbooket hender det at de stenger minikabinen og flytter folk frem, samtidig som at bassinet er på rad 9, så muligheten for et spebarn på tur er til stede
@trygveat og undertegnede kunne hviske til hverandre under takeoff uten problemer Det er det jeg husker best. Stillheten. I tillegg er det vel forbedringer når det kommer til luftfuktighet og trykk, slik at kroppen ikke skal bli så oppblåst over tid. Mindre forbedringer på sete og skjerm kommer i tillegg.
Jeg rakk å fly tur/retur IAD tidlig i mars før det ble bråstopp i verden. Nå skal det sies at dette var min debut i C, så jeg har ikke store sammenligningsgrunnlaget sånn sett. Det var grunnet Corona også lite belegg på maskinen, tror vi var 100+ på turen over til IAD, så det kan ha trukket opplevelsen opp. Men opplevelsen min var at dette var et "luftig" og stille fly, med grei plass framme. Store og fine skjermer, mener å ha lest at de skal være hakket større på A350, men kan være det er noe jeg "drømmer" at jeg har lest. Toalettene var noe mindre enn det jeg hadde inntrykk av at de skulle være for C, men dette kan også være noe jeg har plukket opp når jeg har lest om flyet før jeg dro på tur. Om det er noe jeg skulle ønske var bedre, så var det ventilasjonen nede i senga på returen da det ble i varmeste laget. Kabinen var kjølig og meget behagelig "utenfor" setet, men nede i "brønnen" på partall-rekkene kom ikke lufta til, så for min del blir det nok å ta med en vifte neste gang for å få kjøling når man skal sove. Mulig dette er bedre på setene med fotbrønnen vendt mot midtgang. Med setet i "stressless" stilling, var temperatur og luft behagelig. "Kiosken" for C var "ny" etter hva jeg forsto på besetningen, og det var grei måte og servere på da man kunne plukke det man ville, når man ønsket. Det de ikke hadde tatt fram fikk man ved forespørsel. På runde bakover, la jeg merke til "salgskiosken" bakerst, som jeg har forstått at er ny på A350 kontra de andre maskinene.
Skulle gjerne si jeg hadde flydd den, men fikk gleden av og sitte i A350 2 timer ved gate, samt to mislykkede forsøk på og taxe den 12 Februar CPH-ORD. Feil på en motor var beskjeden vi fikk. Tror det var første gang det var tekniske problemer på denne. Endte med å bli flyttet over til en A330 og kom frem litt over 3 timer forsinket, og fikk 300x4 EUR for bryderiet. La merke til oppgradert self service kiosk, ny layout/logo på bulkhead og noe større skjerm den lille tiden jeg satt der. Hele kabinen virket mer fresh, mest sannsynlig pga mangel av slitasje. Håper det blir en tur i 2021
Ja, rakk en tur til ORD for å få corona i begynnelsen av mars. Største forskjellene jeg kan komme på (håper selvsagt jeg ikke bommer nå og at dette også var features på de eldre modellene som jeg ikke har lagt merke til...) bortsett fra at alt var nytt og fint er vel størrelse på skjerm, Mulighet til å felle ned stolsideveggen i setene som vender ut mot midtgangen (altså de som ikke har bord mot midtgang). Bord som kan foldes i to mener jeg også var en forskjell Også var det stille og fint og hadde kamera under og i halen,
Dette går på 330 og 340 også. Da får man bedre plass når man sover. Ikke så mange som vet om, tror jeg?
Vet ikke hvor troverdig denne nettsiden er, men kom over en artikkel om at SAS skyver på leveransen av de resterende A350-maskinene. https://www.flightglobal.com/airlin...320neos-to-align-with-recovery/141438.article Ikke kjempeoverraskende, all den tid de ikke får brukt dem på en stund..
Når «alt dette» er over har jeg veldig lyst å søke godkjennelse for en T/R reise med SAS A350 til ett sted det flyr, reise ut en dag og retur to dager etterpå. Gjerne i Plus på dagtid og Business på nattid .... Da testes begge klasser og jeg kan drikke GT begge veier ... (kanskje by på oppgradering ..... )