Da har jeg fått bekreftet fra crewet ombord at det er mulighet for bassinet på både 9A og 9H. Det er alltid ombord, men må bookes på forhånd.
Perfekt! Tusen takk for at du sjekket! Men da skjønner jeg virkelig ikke at jeg ikke fikk booket dette. Er ikke noen som er plassert på bassinet-plass på flyvningen bortsett fra oss.
Da vil jeg nok si at du pratet med noen som ikke vet hva de snakker om. Eller vet at det er forskjell på 330 og 350..
Langt intervju med sjefen sjøl i DN: https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...a-ma-private-investorer-bidra-mer/2-1-1221340 " Derimot er det sikkert at SAS må kvitte seg med enkelte av de 14 største langdistanseflyene av typen Airbus A330 og Airbus A350. – Vi har for mange store fly for tiden, og det finnes for mange store fly i markedet. Bare se på det som har skjedd som følge av Ukraina-krigen og et stengt luftrom over Russland, sier han." Mulig SAS allerede må sende noen a350 på dør
... eller kanskje noen av de eldre A330-maskinene... Er uansett greit å ta med seg resten av avsnittet i DN du klippet fra: " Samtidig vil SAS fly på langdistanse med flere og mindre fly av typen Airbus A321 med én midtgang i kabinen. SAS-sjefen sa i Bergen at det er «én-to-tre» nye destinasjoner i Nord-Amerika som kan komme på kartet. – Først må vi ha den riktige flåtestørrelsen, og deretter skal vi se om det er nye destinasjoner å fly til, sier Anko van der Werff. "
For det første er det grenser for hvor mye det er lov å kopiere fra en betalingsartikkel og for det andre var kommentaren spesifikt rettet mot a350.
Om SAS og andre (f.eks TAP og Turkish) går for større volum av 321 med ekte nok biz seter.. så vil jo disse flyene i større grad dukke opp intra-europa og innenriks også. Med tanke på widebody, er det ikke mer sannsynlig at de selger 330? Vil tro de nyeste 350 er mer økonomiske. Og med Vantage XL har de en fordel over atlanteren på hard product.
Spørs vel på leasingavtaler tenker jeg. Om det er bedre butikk å sende a350 på dør så gjør nok SAS det
Det er klart, men det er flere problemer med å se utelukkende på den statistikken der. For det første har SAS hatt 3 a350 parkert fra feb til mai mens alle 8 330 har vært i bruk i samme periode. For det andre har a350 35 flere seter som ikke nødvendigvis er positivt, spesielt siden Anko i DN-artikkelen snakker om a321 som et mer optimalt kjøretøy.
Bak betalingsmur på check-in.dk skrives det at SAS vil forsøke å kvitte seg med noen a350: https://check-in.dk/sas-vil-af-med-flere-langdistancefly/
Vi må jo gå utifra SAS bare tenker kost, så da er det interessant at 330 er billigere summa summarum enn 350. Evt er 350 såpass attraktive i markedet nå at man kan regne dette hjem som en pluss over f.eks en femårsperiode?
Ja, det er sikkert en del av kostkalkylen. Igjen, synes det er rart av SAS å ikke investere i produkt og opplevelse i denne stakkede stunden. De har alt å vinne på folks goodwill og branding, veldig lite å vinne på å fremstå som siste valg for kunden.
Et annet forum nevner en miks av eie og sale&leaseback, uten at jeg helt vet hva det er. Eldre fly vil være mer drivstoffgjerrige, men kanskje billigere i drift ved at kapitalkostnad er lavere i forhold til nye? Og hvis man ikke klarer å fylle de ekstra 30-40 setene, så er jo det direkte tap. På annen side så kan det også være et grep for å reforhandle avtalene knyttet til A350. Mener de ble kjøpt på et relativt «dyrt» tidspunkt, uten å ha noe referanse på det
På tide å revitalisere denne tråden ? Det ser ut til at sas er i ferd med å levere tilbake sine A350, gjelder dette alle eller bare noen ?