Alle A330-maskinene som ble forhandlet om er nå tilbake, det samme er to av de tre A350-maskinene som ble forhandlet om. Så i siste versjon av papirene som SAS har levert i Chapter 11 prosessen er det per nå kun snakk om 1 stk A350 (SE-RSC) og 1 stk 737-700 og 4 stk CFM56-5C4 motorer (fra A340-300). https://cases.ra.kroll.com/SAS/Home-DownloadPDF?id1=MjI4MDE5OA==&id2=-1 Som jeg skrev i den andre tråden hvor dette ble diskutert så skal man være forsikring med å trekke slutninger fra en pågående chapter 11- prosess. Denne "lease rejection" prosessen er en del SAS sine forhandlinger med kreditorer for å få bedre vilkår for på avtalene. Siste ord her er garantert ikke sagt.
Ja, men de har bare 4 stk. Så svaret til @Lillegutt er vel "ikke alle, men halvparten av flåten". EDIT: ser at @haakonks ga en god og langt mer detaljert redegjørelse
Den aktuelle maskinen (SE-RSC) er tilgjengelig for tilbakelevering fra i dag (4. oktober) og den har stått parkert på ARN siden begynnelsen av september. Den 737-700 maskinen som også ble gjort tilgjengelig for tilbakelevering fra 1. oktober er nå returnert og på vei over til USA.
Ser ut som SE-RSB er på vei til VCV, som da innebærer at SK er nede i 4 a350. https://www.flightradar24.com/SAS9201/2ece44e9
Zoomer man inn på VCV på Flightradar24 så ser det ut som det er godt stablet med parkerte fly på den flyplassen.
Synd de må gi slipp på denne maskinene, 350 er jo helt toppers maskin for oss passasjerer. Ser ut som at de blåser støvet av en A380 til Australia der om ikke annet?
SAS har "reforhandlet" kontrakter for 4 stk. A350-maskiner. 2 maskiner (SE-RSC og SE-RSB) skal per nå ut av flåten, og det er gjort "lease rejection". I tillegg har de 2 stk. maskiner til i bestilling hos Airbus, med foreløpig levering i 2024/2025.
Hvor flyr egentlig SAS med sine gjenværende A350? Jeg fikk flybytte fra A350 til A330 på min reise til og fra Los Angeles senere i måneden. Har et lite håp om at de bytter tilbake igjen.
De bruker maskinene på LAX, SFO og MIA, også brukes også programmet til vedlikehold. Hvis de faktisk tar opp HND i mars så kommer det til å legge beslag på en del A350-ressurser, da HND utenom Russisk luftrom faktisk trenger rekkevidden til en A350. I tillegg planlegges det nok også økninger til PVG, i takt med at Kina åpner opp, den er vel allerede økt til 2 avganger i uken. Der trengs også A350 hvis man planlegger for fulle fly med passasjerer og last.
Hm, men når jeg søker på reiser til LAX, SFO og MIA fremover så står det bare oppført med A330 på de flygningene jeg har søkt på. Det som fikk meg til å stusse.
Vil ikke SAS risikere å miste slot tidene sine på Haneda om de snart ikke begynner fly? Mulig det har vært noen unntak under Covid tiden, men det er vel noe regler ang bruk av slot tider, og nå er jo Japan åpnet igjen? Kan nyheten om at SAS korter ned Oslo-Miami ruten fra slutten av April til slutten av Mars være ett tegn på at de omdisponerer kapasitet for å starte opp igjen Tokyo ruten?
A350 har gått hver dag ganske lenge CPH-EWR for rute SK909 kl 12:40. Tilbake som SK 910 kl 17:35 fra EWR.
Bra trøkk på MIA ruten om dagen. Var A350 både tur/retur på turen vi hadde i desember. Når det er sagt så var returen forsinket til OSL og det ble ganske mye ombooking når det var over 50 pacs som ikke rakk seg videre til Arlanda. Kanskje derfor også CPH/ARN er å foretrekke? Det var også mange som skulle til London på den flighten. Litt merkelig når BA har en A380 direkte flight men kan vel være at SAS priser seg bedre?
Står at jeg skal fly A350 ORD-CPH på mandag iflg app’en. Men iflg. Flightradar24 har den ruten benyttet A330 de siste 7 dagene. Er det håp for A350..?
A330 på ORD-CPH er i henhold til ruteplanen. Endres til A350 mandag 16. januar: Code: Flight Timetables Search: Search ORD to CPH on 11/01/23 up to 7 days Flight Stops Depart Arrive Aircraft Duration Frequency Effective Ending SK 944 0 ORD 22:05 CPH 13:10 +1 359 8 hrs 5 mins M,Th,F,Sa,Su 16/01/23 23/01/23 SK 944 0 ORD 22:05 CPH 13:20 +1 333 8 hrs 15 mins T,W,Th,F,Sa,Su 02/01/23 15/01/23