SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,493
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk servert samme CPH-OSL på tirsdag, syntes den var helt ok. Til og med min kresne 14 åring spiste et par biter. Så ulike preferanser:)

Last edited: 26. febr 2026
    Storbaba and Jorge like this.
  2. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,936
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tør påstå at kjøtt/kylling bør være standard, frem til det er mulig å velge måltidet selv.
    Fisk og reker er helt flott, men langt mindre treffsikkert når ett måltid skal appellere til alle.
    En ting er de korte avgangene hvor de knapt får servert før de samler inn igjen, men hva med 5-6 timer og du ikke får velge fra trallen før Economy har forsynt seg og det kanskje blir tomt.
    Å måtte ta med seg noe i back-up fordi en flyr Business virker litt bakvendt.

Storbaba, Brita, vegardg and 4 others like this.
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    Når de får til forhåndsvalg av mat i økonomi burde de få det til i Business ja. Men det er kanskje ikke nok insentiv til å gjøre det når det ikke gir direkte inntekt :rolleyes:

tkrunning, freddyen and magnusant like this.
  4. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt noen turer i SAS Biz i Europa nå, men første gang på er CRJ-900 nå.
    Liker flyet, men var litt overrasket over at de hadde fylt opp alle setene. Hadde forventet LX/LH-løsning, men her var det stappa fullt.

Hadde med 13 åringen, som var fornøyd med maten, men han var også fornøyd når han fikk litt snacks fra vogna i tillegg.

5. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har ikke ledig midtsete i business på ruter som er operert av fly med 2 setere...(CRJ-900 og Embraer)....dessverre vil jeg si.

kongenamundsen liker dette
  6. MartinSkog

MartinSkog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Vet ikke om det fortsatt gjelder, men tidligere kunne man kontakte SAS og opplyse om at man hadde fiskeallergi, og da slapp man unna fisk.

Måtte bruke dette trikset for noen år siden da jeg pendlet mye til Stockholm og stadig fikk et kaldt og uappetittelig fiskemåltid.

kongenamundsen and freddyen like this.
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,936
    Bonuspoeng:
    113
    Ja - men du må nå "velge et spesialmåltid", ikke "velge bort fisk".
    Du ender kanskje opp med noe som er enda tristere :D

kongenamundsen and tobeornot999 like this.
  8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,329
    Bonuspoeng:
    183
    'Måltid' på TRD-ARN. Ingen høydar, for å si det pent.

Attached Files:

9. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,583
    Bonuspoeng:
    93
    SAS beveger seg farlig nær å å drive villedende markedsføring her, noe som er ulovlig. Når de viser at "mat og drikke" er inkludert i billetten og i tillegg symboliserer det med en kniv og gaffel skal det godt gjøres å argumentere seg til at de egentlig mener en pose nøtter og litt sjokolade....

10. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    3
    Korrekt. De viser ikke innlands premium med kniv og gaffel eller "meal included" -
    Men SVG-ABZ og SVG-CPH i biz vises med kniv og gaffel, samt "meal included" på selve bookingen.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,013
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flere rapporter på ordentlig servering på BGO-CPH. De burde få det til på SVG-CPH også. Tipper TKN er enig i at nøtter og champagne ikke er å regne som et måltid.

12. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    26,329
    Bonuspoeng:
    183
    ARN-AMS var litt bedre :)

Attached Files:

Kristian and freddyen like this.
  13. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Det er oppgitt i menyen at ordentlig servering i business gjøres ved rutetid på minimum 1t og 20 min. Dette er tilfeldigvis akkurat rutetiden BGO-CPH, mens SVG-CPH er 1t og 10 min.

Så er jeg ikke uenig i at det nok hadde vært mulig med ordentlig servering også på SVG-CPH om de virkelig ville, i hvert fall om de hadde begrenset antall rader i business.

14. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,583
    Bonuspoeng:
    93
    Det forklarer jo litt, men gjør det også mer klart at de driver bevisst villedende markedsføring. For på nettsiden står det samme info på begge rutene når man søker opp billetter.

tobeornot999, Jon_Noj, cothom and 2 others like this.
  15. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,493
    Bonuspoeng:
    93
    SK455 OSL - CPH avgang 09.00

Frokost. Ost, skinke, salami, fruktsalat og joghurt med aprikos kompott. Et varmt rundtykke til. Og et laaangt stykke fransk smør (15 gram) som hadde vært nok til 3-4 rundstykker. Trodde SAS var opptatt av matsvinn?

8abcd253-a663-41bf-b7bc-a3f4c0e0658f.jpg

Spurte pent om det var mulig å få et glass bobler til maten og fikk til svar "Ikke akkurat nå". Når da:(??? Tar det igjen i loungen nå...

Crew ganske anonym, gjorde ikke så mye av seg har opplevd de bedre. Blir bare 3 stjerner idag gitt...

EndreD, Kristian and haifinn like this.
  16. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Reiste OSL-CPH 11.05 i dag. Fikk ikke bare bobler men ble overtalt av flyvertinnen til påfyll selv om vi egentlig sa nei takk, hun ville tømme flasken, hardt liv :)

Storbaba, Kristian, Teknolai and 4 others like this.
  17. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Gjelder denne regelen kun for Skandinavia flighter? Tok nettopp en 1t 15min flight (CPH-DUS) og fikk full biz servering.

Attached Files:

18. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,493
    Bonuspoeng:
    93
    Heldiggris, det er jo rett og slett urettferdigo_O

Jon_Noj liker dette
  19. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,243
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det er 100% frekt.

SAS sier de gir "ekte business" på ruter til/fra ARN/CPH/OSL. Dette er bare latterlig. Klag til SAS. Sier man ikke fra, skjer ingenting :)

Oppirumpadi and magnusant like this.
  20. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    26,329
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk ikke opp spørreskjema på denne flygningen, men har tenkt å sende en e-post.
    Sønnen fløy Ams-cph for et par dager siden, hadde spandert business på han. Maten de serverte var noe han ikke ville ha og spurte om de hadde et alternativ. 'Du kan få drikke' ble svaret. Frekt. Den skal jeg også ta med i e-posten.

Kristian liker dette

Del denne siden