SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    33,319
    Bonuspoeng:
    183
    Vi fikk også full pakke på CPH-DUS (flytid 1t15m) distanse 620 km for 2 uker siden.
    Tidlig januar fløy vi CPH-GDN (flytid 1t) distanse 394 km, fikk ikke full pakke.
    Ser at enkelte flyvninger til GDN er satt opp med flytid på 1t15m, kanskje de får bedre service.
    Kan distanse også betyr noe ift servering?

2. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,521
    Bonuspoeng:
    183
    100% enig at SAS ikke leverer det de selger på en del av de kortere rutene. Men fløy selv CPH-AMS denne uken med full service. «Likte ikke maten» er ikke grunn til å klage i min verden. De må ikke ha alternativer for å levere på full service. Hold fokus på det som er for dårlig og ikke iht avtalen man inngår ved kjøp.

K
    PS: Selvsagt lov å klage hvis CC er frekke.

chipcampden, Henrik, holmen and 3 others like this.
  3. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Altså, alternativ mat fordi man ikke liker menyen (uten forhåndsbestilling) er jeg redd du må spandere førsteklasse på sønnen din for å få.

democomputer, NoLimit and Krjemb like this.
  4. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Det smørret er jo fantastisk, jeg skulle gjerne hatt mer til min skive med brød, som forøvrig også var helt prima. Jeg elsker smør! Tror ikke de får så mye svinn på dette, er nok bare du som må smøre på mer ;)

tobeornot999 liker dette
  5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,329
    Bonuspoeng:
    183

Tenkte på en pose nøtter eller noe annet fra tralla, ikke et fullverdig måltid, men noe annet enn drikke var visst uaktuell.

Jon_Noj and democomputer like this.
  6. democomputer

Likes mottatt:
    6,521
    Bonuspoeng:
    183
    De har jo alltid snacks på trallen, så det virker veldig unødvendig. Jeg spiser nesten alltid chips eller nøtter i tillegg til maten og har aldri opplevd å få nei til det.

K

7. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,493
    Bonuspoeng:
    93
    Neida, kan bekrefte at de 5 minuttene ikke spiller noen rolle. De ekstra 5 minutter er når Braathens flyr med propellmaskin (ATR-72)

Fløy denne i går også og servering bestod av valg mellom: Spicy Chicken Sandwich (samme jeg fikk som midflight snack CPH- MIA. cashewnøtter eller marsipanbrød. Orket ikke spørre etter bobler en gang så drakk en mikkeler øl.

d66be2ac-3051-4a44-a9a9-df51feb8fb6a.jpg

Kaffe kunne vi ikke få da de ikke hadde varmt vann på flyet. Hadde ikke kaldt heller viste det seg så håndvask på do måtte gjøres med anti bakterielle servietter. Det er business class det:(

2943445e-c6d2-428d-be34-0126b372aaa2.jpg

Last edited: 08. mars 2026
    EndreD, kjeeli, Preference and 2 others like this.
  8. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,243
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser jo - unnskyld uttrykket - ut som spy :)

Viste seg å være en skikkelig god rett med laks under en curry sauce.

Tror noen har nevnt det opp i tråden, og i så fall er jeg altså helt enig: dette er en kjempegod rett, med litt sting og smak av kokosmelk. Presentasjonen kunne de likevel gjort langt bedre ved å legge laksen øverst :p

Humus smaker ingenting, og slik skal det vel være. Jeg bare liker ikke det, generelt.

Ps: det utrolig gode, franske smøret som følger med, gjør det veldig synlig hvor trist det er at man stort sett må ta til takke med Tine smør i Norge. Alt annet toll-belegges med noen hundre prosent, så ingen skal finne på å importere det.:(

20260310_140624.jpg

20260310_140815.jpg

Last edited: 10. mars 2026
    Earl, Kristian, Calling and 5 others like this.
  9. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig enig i poenget, men et lite tips: Prøv Jersey smør (på Meny) om du ikke har :)

tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,243
    Bonuspoeng:
    293
    Will do! Takk for tipset :)

Til 516 kr/kilo bør det smake pretty amazing :p

Screenshot_20260310_150222_MENY.jpg

Spielhaug and EndreD like this.
  11. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,616
    Bonuspoeng:
    183
    Jerseysmør er konge. I samme prisklasse og kvalitet er Valmsnes Gård også, som de ihvertfall har lett tilgjengelig på Oda. Kvitseidsmør er ganske sympatisk priset og digg, og det samme gjelder Rørrossmør.

12. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,243
    Bonuspoeng:
    293
    Skal absolutt teste Jersey.

Rorøs er kjempegodt, men strengt tatt usunt hardt saltet. Sier legen min om salt på generelt grunnlag, når hun måler blodtrykket :D

13. democomputer

Likes mottatt:
    6,521
    Bonuspoeng:
    183
    Her går det i røros eller tine usaltet. Digger at det er laget av rømme, fint med den syrligheten. Røros finnes også med halv mengde salt: https://rorosmeieriet.no/produkter/okologisk-roros-smor-1-havsalt/

K
    PS: Vi er fremdeles på tema? Ja?

tobeornot999 liker dette
  14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,616
    Bonuspoeng:
    183
    På tema? Definitivt. Skal man kritisere flymat bør man jo være like kritisk til det man lager selv eller får servert andre steder, så at det er råvareinteresse er bare med på å legitimere kritikken.

Salting er lett å kontrollere for andre steder, tenker jeg. Spennet mellom Jersey med 3% og normalsaltet meierismør på 1,5%, i de mengdene man inntar smør i, tror ikke jeg er det som velter lasset. Da er det bedre å nyte satsesmør og salte mindre andre steder!

Viestad
    IMG_8064.jpeg

15. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    OSL-CPH kl 16:00. To skiver salami til de som roper på kjøtt og ellers en god bit manchego. Kålsalat var noe hard kost, men ble ikke så verst med dilldressingen. Kaken hadde i overkant mye kaffepreg. Men Charles Heidsieck slår aldri feil :D

Til sammenligning fløy jeg nylig 2,5 timer innenriks foran forhenget med Aeromexico og der fikk jeg kun en kopp kaffe og en tørr croissant. Sånn sett er ikke SAS biz så ille..

Attached Files:

Last edited: 20. mars 2026
  16. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Har passert et dusin reiser siden det kom, og jevnt over synes jeg SAS euro-biz varierer fra ok til bra, stort sett fornøyd. De beste av mat-rettene og service-opplevelsene jeg har hatt har vært helt topp. SAS sine flyverter har fått endel tyn for service, som ofte er fortjent, men noen av de har vært veldig bra i nye euro-biz synes jeg, ser ut som de liker å mase på at du må fylle på champagnen :)

Største problemet er at det kan være så store variasjoner, på service, på mat (inkludert kald mat når man forventer varm mat), og på at man noen ganger ikke får en biz-opplevelse i det hele tatt (peanøtter og plastvin og null service-vilje er nedtur når man så for seg biz-opplevelse med Heidsieck).

EndreD, Kristian, Spielhaug and 3 others like this.
  17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,631
    Bonuspoeng:
    293
    Dagens mat på en CRJ-1000 mellom OSL og CPH
    Det var godt! Og fikk seff litt Charles til.
    IMG_20260320_185417PXL_20260320_171936504.jpg

EndreD, Kristian, stekus and 13 others like this.
  18. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er jeg misunnelig, din salat og kake så bedre ut enn min. For ikke å snakke om at du fikk mer ost. Urettferdig! :eek:

holmen liker dette
  19. holmen

Likes mottatt:
    77,631
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes den kaken du fikk er bedre.. :D

Sykkelthor liker dette
  20. holmen

Likes mottatt:
    77,631
    Bonuspoeng:
    293
    På hoppet fra CPH til BER var det utdeling av sandwich og sjokolade. Ikke så mye å skryte av.

Og for å gjøre ting enda verre: DE HADDE IKKE CHAMPAGNE!! SKANDALE!

Tipper de ikke hadde å åpne en flaske på den korte turen. Fortsatt skandale.

Del denne siden