SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    459
    Bonuspoeng:
    63

Innenlands i Norge det produktet foran hos SAS ikke Business men Premium. Og jeg er usikker på om det er policy at toalettene foran på innenriks er reservert for Premium-passasjerer.

Jan Fredrik liker dette
  2. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Oh. Godt poeng, ja. Er disse tingene «skrevne regler» eller «uskrevne regler»? (Både Premium og Business, dersom det er forskjeller).

Men på den annen side; burde det egentlig være forskjeller? Dette var siste leg på BGO-EZE-BGO for min del, klasse C hele veien. Så er jo litt rart om de skal skille på det også?

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,254
    Bonuspoeng:
    293
    Forskjellen er jo at Business har gardin, mens Premium ikke har det. I utgangspunktet skal ikke økonomi-passasjerer gå foran gardina under flyvningen i det hele tatt.

tobeornot999 and jocke like this.
  4. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Ah. Har ikke sittet bak skillet på en stund (lenge før endringene i fjor), så det har jeg ikke tenkt på at var en forskjell (med/uten gardin). Makes sense.

Spørsmålet om det er verdt å rapportere ting, og evt. hvor, står fremdeles, dog (f.eks. observasjonene på CDG-OSL i går).

5. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,841
    Bonuspoeng:
    293
    Garantert bedre å rapportere enn ikke :)

Får du ikke spørsmål om å gi en review etter flighten? Jeg får varsel fra appen nesten rett etter landing hver gang. Er mulighet for å gi rating + kommentarer.

6. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Nei? Aldri sett/fått. Hender jeg får «hva synes du om appen?», men aldri vedr. flights. Noe innstilling noen plass? Hmmm.

tobeornot999 liker dette
  7. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    896
    Bonuspoeng:
    93
    Fant den. Kan ikke huske å ha skrudd den av, dog…

More -> Preferences -> App notifications

IMG_4847.jpeg

tobeornot999 and Staralliance like this.
  8. tobeornot999

Likes mottatt:
    14,841
    Bonuspoeng:
    293
    Tydeligvis! Ante ikke det, men bra du fant den :)

Jeg bare fått de meldingene "ut av boksen", men var tidlig med beta app tilbake i tid. Så kanskje noe bare har hengt med videre av innstillinger.

9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    SPU - ARN 27.6.
    Ca 2t sent fly. Familien alene igjen på 2 rader biz.

Herlig crew. Tok vare på oss og var veldig proffe.

Dagens meny:
    IMG_7272.jpeg

Jeg spurte om de hadde åpnet en flaske champagne på vei ned så kunne jeg gjerne ta et glass. Hvis ikke, skulle de slippe å åpne en bare for meg...

'Jaha, men det ska vi ordna' på hyggelig svensk.

IMG_7268.jpeg

Fikk hele flasken på 375 ml servert for meg selv (er det lov...? Jeg klager ikke altså). Litt brisen i det jeg gikk av flyet ca 2t 20min senere. Kunne jo ikke la dem få flasken halvfull tilbake.

Mac n cheese var ok, men biffen var helt prima. Skikkelig god. Vi og barna spiste opp alt av hovedrett. Prikken over i'en var likevel desserten. Både jeg og fruen spiste 2 stk (barna ville ikke ha) hver. Så god var den. Purser var forøvrig enig med oss. Salaten var ikke noe å skrive hjem om. Kunne ha droppet den. Varmt rundstykke er også pluss.

IMG_7270.jpeg

Ellers, som nevnt, superhyggelig crew. Minstemann ville ikke ha Biz maten og vi hadde glemt å bestille barnemat, men de bød på pizza fra eco. For han var det helt prima.

Fly og bagasje ombooket til connecting fly 1t senere. Sånt sett ingen stor sak at den var forsinket.

Last edited: 27. juni 2026
    Kvalvaag, Kjetil L, Fnate and 20 others like this.
  10. Frode789

Frode789 Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Stemmer. Crew hadde jo varm mat?

Men må tydeligvis også legge merke til dette framover. Burde vært billigere pris på biz der når du egentlig bare får premium service.

11. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    321
    Bonuspoeng:
    63
    Opplevde det samme på OSL-CDG på fredag. Ettersom SAS reklamerer med ledig midtsete (uten unntak for flytype) innad i Europa, er det verdt å sende en klage. Kald mat, ingen gardin og bruk av toalettet foran av alle på denne flighten også - men dette loves det ikke noe om, så vidt jeg kan se.

Frode789 liker dette
  12. PerFlyer

PerFlyer PerFlyer

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Ser bra ut. Skal reise SPU-OSL i SAS biz i morgen. I fjor var det lite følelse av priority på flyplassen. Ikke lounge, ikke fast track, uryddig boarding (ikke beskjed om at Plus skulle først, dette var før biz ble introdusert). Noen som vet om det fremdeles er slik?

13. tobeornot999

Likes mottatt:
    14,841
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er det.

Flyplassen i Split er liten, og det blir litt som å forvente at TRF skal få det til. Som de faktisk delvis gjør, men det er kun pga steinhardt press fra Ryanair.

SAS bryr seg ikke om at kundene ikke får det de betaler for, og presser nok ikke på flyplassene for å ordne slikt.

Mens British Airways til sammenligning faktisk har gitt meg en god poengpakke når flyplassen ikke har fulgt opp og gitt prio boarding.

14. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,027
    Bonuspoeng:
    183
    Med SAS biz billett fikk vi gå fast track. Det gjorde vi med pluss ifjor også.

Ingen lounge gjelder fortsatt, men den loungen er ikke noe å skryte av. Hold heller igjen med å gå gjennom security før du faktisk må. Den kjedeligste og trangeste flyplassen jeg flyr jevnlig fra, er Split.

Bli igjen i 2 etg der det er kafeteria / restaurant. Kjempe rolig og fint.

Prio boarding finnes, men dessverre så praktiseres den dårlig.

Mao kjøper du ikke biz billett fra SPU for å få perks på bakken. Da kan du like greit fly light billett.

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,593
    Bonuspoeng:
    293
    To serveringer i hver sin ende av skalaen i dag. På vei fra Barcelona til København var det en veldig smakfull rett som bestod av:
    Sous-vide beef with osso buco sauce, creamy polenta, butter-thyme carrots and grilled artichokes

IMG_6751.jpeg

Mens det videre til Oslo ble servert: Tomato confit gratin with preserved lemon mayo, grilled Padrón peppers, sheep cheese and frillice lettuce
    IMG_6810.jpeg

Førstnevnte var det ikke en smule igjen av noen skåler, sistnevnte ble det bare spist smuler av.

16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,349
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig burde SAS gi poeng rabatt på Biz bookinger fra flyplasser der de ikke har lounge, og 3000 poeng rabatt på eco bookinger fra slike flyplasser.

17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,490
    Bonuspoeng:
    183
    For alt vi vet er det allerede en faktor i prisen. SAS markedsfører biz med forbehold om at FT og lounge er tilgjengelig, så det er jo ingen grunn for forbruker å føle seg lurt.

upload_2026-7-8_8-42-21.png

vegardg, holmen and paron like this.
  18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    826
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, på samme måte som billigere pris på Premium innenlands som i bunn og grunn er alt annet enn et Premiumprodukt.

Frode789 liker dette
  19. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,573
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk dette her på vei hjem fra NCE-OSL. Kylling med ris og noe Indisk (?) type graut på. Var godt. Det nede til venstre så ikkje bra ut. Smakte ikke. Desserten var veldig god. Fornøyd!

20260705_124040.jpg

Earl, Kristian, Staralliance and 7 others like this.
  20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Banger av en kyllingmiddag.

Selection of cheese from Jarlsberg and Ederblå with fig, honey and rosemary compote

Grilled chicken with thyme and tarragon sauce, demi-glaced apple, warm barley salad and roasted fennel

Raspberry clafoutis

IMG_9626.jpeg

Earl, Kristian, Rapolo and 8 others like this.

Del denne siden