SAS-chat setter nytt bunnivå

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Herlov, 29. mai 2015.

  1. Herlov

    Herlov BA Gold, Eurobonus Gold InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,335
    Likes mottatt:
    3,539
    Bonuspoeng:
    113
    wilhelm, Origo and Cecilie like this.
  2. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    GHETT'A LIFE! Plage kundeservice om smoothie og chips er i seg selv lavmål...
     
    Last edited: 29. mai 2015
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Vitner vel bare om at ting er så ukonsenvente og elendig at verken sjefen sjøl (jfr. annen tråd her inne), kundeservice eller kabinpersonalet er sikre på hva som gjelder. Teksten på hjemmesiden er selvsagt heller ikke oppklarende..
     
  4. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Makan til frekkhet. Videresendt til SAS for review.
     
  5. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Denne saken stammer fra "naboforumet" on the other side of the border - og er "tilsendt" SAS flere gang. Men når noen er såpass elendig i jobben sin så skader det sikkert ikke at flere gjør det så man får pælma vedkommende ut. Det er jo ikke bare bare å ha en chat tjeneste, kanskje like greit å være foruten når det for meg tydelig er folk som ikke er interesserte i SAS' beste eller interesserte i å tilegne seg informasjon eller fakta om bolaget.
     
  6. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Rene Kinderegget. Det identifiserer ihvertfall tre utfordringer for SAS, dette her.

    1. De har problemer med holdningene til de ansatte. For SAS er dette antagelig et betydelig større problem, enn for Norwegian og Ryanair, fordi man faktisk betaler mer for en forventet høyere servicegrad. Uansett hva man spør om. Ergo blir man surere av dårligere service i SAS.

    2. For min del, så spør jeg meg; et selskap som så åpenbart ikke klarer å formidle endel ting til organisasjonen, slik at de har en felles forståelse av det; vil det samme problemet gjøre seg gjeldende, når det er spørsmål om f.eks. rutiner som har med sikkerhet å gjøre? Som passasjer og kunde av SAS blir jeg utrygg når jeg leser slikt som dette.

    3. ...og jeg leser det. Fordi verden nå er skrudd sammen slik at personer som har hatt en dårlig serviceopplevelse, hevner seg ved å spre det bredest mulig. Om ikke alle gjør det, så er det ihvertfall mange nok til at det fort kan koste SAS kunder. Ikke minst fordi dagens kunder gjerne booker via agenter på nettet som tilbyr en hel bøtte med alternativer. "SAS" er ikke lenger ensbetydende med "Flytur". Det er vel selskapets største problem - folk kan velge de vekk på grunnlag av millisekunders refleksjon over alternativene. Dette vet reklamebransjen alt om. Men SAS har tydeligvis ikke skjønt det.

    Det koker ned til et ledelsesproblem.
     
  7. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    @Brunello

    Nå er jeg ferskt rett i fra en meet and greet med mange interessante og ikke minst overraskende ærlige responser fra folk ganske høyt oppe i SAS. Kanskje aller mest Gustafson selv. Det som var ekstra interessant med opplevelsen, var at det hele var i Sverige. Høyborg-landet for "sjefen må ikke tro han er noe, jeg kan vel ordne opp i sakene selv!". Det var derfor ikke overraskende at Gustafson så relativt overrasket ut når han gang på gang ble møtt med spørsmål om "småting" som smoothies og chips. Hans reaksjon virket relativt genuin og usminket, især når han sier "...har faktisk ikke noe godt svar på hvorfor det er slik". Mens ombordsalgs ansvarlige kunne forklare hvorfor det hadde endt opp slik (utrolig nok relativt logisk) men lovte å forsøke å endre det ASAP. De er ikke dumme, de forstår at det ikke kan være sånn.
    Det som derimot blir for dumt, er å dra inn sikkerhet inn i bildet. Et litt billig VG/dagbladet-triks IMO. Når selv de verste afrikanske korrupsjonslandene klarer å holde flymaskiner i lufta (og når de krasjer er det stort sett pilot error eller dårlig vær) så skjønner jeg ikke hvordan du klarer å en gang nærme deg noe sånn som at den svenske modellen av kommunikasjon skulle skape et dårlig teknisk vedlikehold. Det er da trossalt arbeidsmaurene som jobber natten lang for å holde maskinene i gang som er frontlinja. De er høyt utdannet, følger et skjematisk og punktvis vedlikeholdsregime som er verdenskjent for sin høye kvalitet. Volvo er en av de mest driftssikre bilene i verden, og IKEA selger sykt mye møbler ifht retur-mengden av møblement. Hva det skulle ha med en outsourcet chat-tjeneste å gjøre kjenner jeg gjør meg irritert på vegne av de sykt dyktige folka som jobber på SAS tech, de fortjener ikke bli sammenliknet med en så low-life job as that. De blir aldri sett eller opplevd av kundene, dessverre, det blir SAS chatten. Derfor burde man kanskje like gjerne legge ned shiten siden det tydeligvis er vanskelig å få folk til å oppføre seg ordentlig der. Ansettelsesprosessen til selskapet de jobber for (vet ikke hva det heter) må være relativt dårlig i selection of candidates.

    Ja, det er et ledelses/kommunikasjonsproblem - som i stor grad syfter på den svenske arbeidsmodellen. Det jeg ble forklart og de interessante diskusjonene vi hadde i går gjorde meg helt frelst, det var som en lyspære som kom på.
     
    watchaddicted liker dette
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,246
    Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    113
    Helt normalt - det har alltid vært disconnect mellom toppledelse og 'bunnnen' av pyramiden. Dette kunne like gjerne vært skrevet i 1995.
     
    PettR and Flemming Poulsen like this.
  9. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Exactly. Men, hjulet går jo rundt og rundt og fortsetter nok å gjøre det i noen år til. Og det har iallefall ingen ting med sikkerhetsaspekter å gjøre.
     
  10. wilhelm

    wilhelm Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Utrolig, men tviler ikke på det. Jobber for et stort konsern (større enn SAS) og har heldigvis en CEO som bryr seg om hele aktiviteten i selskapet og har detaljkunnskap om produktene vi selger. Hadde forventet at Gustafson visste hvilket servicetilbud SAS tilbyr passasjerene...

    w
     
  11. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Toppledelsen i SAS er en slags tåkeheim. Produktutvikling er stort sett noe markedsavdelingen skaper og som de sender over til økonomene, som ber resten av organisasjonen å gjennomføre dette uten at det koster noe ekstra. Markedsavdelingen bryr seg ikke så mye om tilbakemeldinger, og sender heller ut at nå skal vi innføre ditt og datt, gjerne noen dager før de operative delene av selskapet har fått sendt det ut internt. Og siden mange funksjoner er avhengig av outsourcede tjenester som catering, cleaning, IT og andre systemer, så må disse reforhandlede avtalene på plass. Avtaler internt, lovverk og ressurser må også endres. Så når tilbakemeldingene kommer hvor en del av dette ikke lar seg gjennomføre slik det var tiltenkt, så får man uendelig med kontrabeskjeder og vage produkter.
     
    Jørgen, AndersB, Dash and 6 others like this.
  12. travellers4fun

    travellers4fun SK*G/BA Gold/CC Gold/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Det var da en uallmindelig usympatisk "kunde".
     

Del denne siden