SAS deles i tre selskaper— hva betyr dette for oss?

Tråd i 'Nyheter' startet av Eddie47, 29. sept 2021.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,029
    Likes mottatt:
    875,513
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 29. sept 2021
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig en oppkommende streik?
     
    Wiolenze and tobeornot999 like this.
  3. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    2,036
    Bonuspoeng:
    93
    Færre avganger med nordisk crew vil jeg tro. Er jo en måte å kvitte seg med dyre tariffavtaler (eller "bli mer fleksibel" som det heter). Tipper vi kommer til å høre fra fagforeningene etterhvert som arbeidsvilkårene i SAS Connect / SAS Link for nyansatte lekkes.
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,029
    Likes mottatt:
    875,513
    Bonuspoeng:
    293
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan gå godt også :)

    Hvis noen tror at hvordan SAS ble styrt, og hvordan de opererte i tilsvarende marked som feks på 70-tallet skal gjelde i dag så er det noen som bør ta seg en SAS Lounge bolle eller to.
     
    Last edited: 29. sept 2021
    eventyrer, chipcampden, drsyk and 3 others like this.
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,344
    Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293

    Bollebuene som er både åpnet og stengt igjen siden 70-tallet. Verden går altså fremover.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    9,150
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis SAS skal overleve i konkurranse med nye selskaper som slipper slike problemer, så må nok de gamle avtalene de har med alt fra cabin crew til piloter oppdateres til 2021 versjon, ja.

    Sjansen for streik er nok der, men sjansen for konkurs om de ikke gjør noe er enda større.
     
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,152
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Virker som de vil slippe å ansette tilbake de de har klart å kvitte seg med under corona?
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Slike endringer betyr sjelden noe bra. SAS har jo hatt datterselskaper før. Noen som husker Snowflake?
     
    Eddie47 and tobeornot999 like this.
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,562
    Likes mottatt:
    9,150
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har hatt masse datterselskaper gjennom tiden, og med svært varierende resultater.

    Men det nye nå er jo at de feks dytter alle A320neo inn i Connect-selskapet - som er nytt navn på det "gamle" irske selskapet som har har operert i SAS-systemet en god stund allerede.

    Da har de ikke lenger behov for at "gamle SAS", altså morselskapet, skal være selskapet som leverer transporttjenesten eller bemanner baser når alle fly etterhvert er flyttet til andre selskaper i samme konsern-struktur.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, jeg refererte ikke til Snowflake fordi det var samme konsept, men for å vise til en kreativitet som ikke var levedyktig.

    Leste akkurat om Hurtigruta sin kreativitet med med stopp i Tyskland for å kunne bruke internasjonale lønninger.

    Jeg skjønner argumenter med prispress/konkurranse/globalisering og det hele. Men jeg sliter med å se at dette er strategier som er levedyktig på sikt.
     
  12. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Så lenge politikere ikke klarer å finne reguleringer som hindrer slikt så vil det alltid foregå. Det samme skjer på privatskatt hvor alle prøver seg på alle mulige smutthull.

    «Nordmenns kreativitet kjenner ingen grenser når det kommer til skatteplanlegging» husker jeg professor Guttorm Schjelderup på NHH sa i en forelesning.
     
    Kristian and rimitone like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    SAS må nok ut i markedet for å hente mer cash, sist jeg leste har de nesten "brent" opp EK de hentet ved sist emisjon. Virker som om de tar de rette valgene nå, men fagforeningen møter dem nok ikke med samme forståelse. Svensker og dansker vil nok støtte grunnet eierskapet, men spørsmålet er om det kommer en streike SAS ikke tåler å stå i akkurat nå. Vanskelig å predikere hvordan dette skal gå...
     
    tobeornot999 liker dette
  14. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    595
    Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    "Alle" de store flyselskapene har jo prøvd dette siden starten av 2000 tallet.
    I farta kan jeg bare komme på LH´s Eurowings og AC´s Rouge som til en viss grad har lykkes.
     
    RoadKing and tobeornot999 like this.
  15. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Ville ikke booket noen reiser med SAS i april/mai 2022 for å si det sånn...
     
  16. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Hehehe, det har en erfart for et par år siden ja. Den leksen har en lært for life :D
     
    Points4Fun liker dette
  17. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    513
    Likes mottatt:
    2,036
    Bonuspoeng:
    93
    Tror SAS har lært leksa også, da de etter hvert ble tvunget til å utbetale EU261 erstatning for alle streik-rammede avganger :p
     
    drsyk liker dette
  18. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Frykten nå er bare at SAS ikke har de spenna til å utbetale et øre :eek:
     
  19. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    460
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Konseptet høres ikke helt urimelig ut TBH:
    det SAS forsøker å gjøre nå er mer eller mindre bruke dyreste personell på flyginger som er high yield, dvs. som regel longhaul fly eller ruter som har mye forretningsreisende.
    Den nye SAS connect skal gradvis få flere A320 og konkurrere i segmentet der prisene er viktigere.

    Altså, ikke misforstå meg, ingen liker utviklingen, men fornuftig høres det, i det minste til politikere i Europa begynner faktisk å innse at det bør være et krav å konkurrere på like vilkår.
    Det må også sies at i artikkelen fra DN.no står det godt forklart hva noen av endringene mellom avtalene skal være, og det virker ikke akkurat som sosial dumping, tvert imot høres en del av det mer som en normalisering av flygende stillinger i samsvar med hvordan arbeidsmarkedet er i 2021
     
    NoLimit liker dette
  20. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,658
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden