https://e24.no/boers-og-finans/i/RrOmrr/sas-etablerer-nytt-datterselskap Er dette nok en «forbedring» som skal gagne oss?
Færre avganger med nordisk crew vil jeg tro. Er jo en måte å kvitte seg med dyre tariffavtaler (eller "bli mer fleksibel" som det heter). Tipper vi kommer til å høre fra fagforeningene etterhvert som arbeidsvilkårene i SAS Connect / SAS Link for nyansatte lekkes.
Det kan gå godt også Hvis noen tror at hvordan SAS ble styrt, og hvordan de opererte i tilsvarende marked som feks på 70-tallet skal gjelde i dag så er det noen som bør ta seg en SAS Lounge bolle eller to.
Hvis SAS skal overleve i konkurranse med nye selskaper som slipper slike problemer, så må nok de gamle avtalene de har med alt fra cabin crew til piloter oppdateres til 2021 versjon, ja. Sjansen for streik er nok der, men sjansen for konkurs om de ikke gjør noe er enda større.
Slike endringer betyr sjelden noe bra. SAS har jo hatt datterselskaper før. Noen som husker Snowflake?
SAS har hatt masse datterselskaper gjennom tiden, og med svært varierende resultater. Men det nye nå er jo at de feks dytter alle A320neo inn i Connect-selskapet - som er nytt navn på det "gamle" irske selskapet som har har operert i SAS-systemet en god stund allerede. Da har de ikke lenger behov for at "gamle SAS", altså morselskapet, skal være selskapet som leverer transporttjenesten eller bemanner baser når alle fly etterhvert er flyttet til andre selskaper i samme konsern-struktur.
Joda, jeg refererte ikke til Snowflake fordi det var samme konsept, men for å vise til en kreativitet som ikke var levedyktig. Leste akkurat om Hurtigruta sin kreativitet med med stopp i Tyskland for å kunne bruke internasjonale lønninger. Jeg skjønner argumenter med prispress/konkurranse/globalisering og det hele. Men jeg sliter med å se at dette er strategier som er levedyktig på sikt.
Så lenge politikere ikke klarer å finne reguleringer som hindrer slikt så vil det alltid foregå. Det samme skjer på privatskatt hvor alle prøver seg på alle mulige smutthull. «Nordmenns kreativitet kjenner ingen grenser når det kommer til skatteplanlegging» husker jeg professor Guttorm Schjelderup på NHH sa i en forelesning.
SAS må nok ut i markedet for å hente mer cash, sist jeg leste har de nesten "brent" opp EK de hentet ved sist emisjon. Virker som om de tar de rette valgene nå, men fagforeningen møter dem nok ikke med samme forståelse. Svensker og dansker vil nok støtte grunnet eierskapet, men spørsmålet er om det kommer en streike SAS ikke tåler å stå i akkurat nå. Vanskelig å predikere hvordan dette skal gå...
"Alle" de store flyselskapene har jo prøvd dette siden starten av 2000 tallet. I farta kan jeg bare komme på LH´s Eurowings og AC´s Rouge som til en viss grad har lykkes.
Tror SAS har lært leksa også, da de etter hvert ble tvunget til å utbetale EU261 erstatning for alle streik-rammede avganger
Konseptet høres ikke helt urimelig ut TBH: det SAS forsøker å gjøre nå er mer eller mindre bruke dyreste personell på flyginger som er high yield, dvs. som regel longhaul fly eller ruter som har mye forretningsreisende. Den nye SAS connect skal gradvis få flere A320 og konkurrere i segmentet der prisene er viktigere. Altså, ikke misforstå meg, ingen liker utviklingen, men fornuftig høres det, i det minste til politikere i Europa begynner faktisk å innse at det bør være et krav å konkurrere på like vilkår. Det må også sies at i artikkelen fra DN.no står det godt forklart hva noen av endringene mellom avtalene skal være, og det virker ikke akkurat som sosial dumping, tvert imot høres en del av det mer som en normalisering av flygende stillinger i samsvar med hvordan arbeidsmarkedet er i 2021
NRK har via saka merksemd no i helga: – https://www.nrk.no/norge/oppsagde-pilotar-fly-forbanna-pa-sas-1.15674296 – https://www.nrk.no/okonomi/arbeiderpartiet-advarer-sas-etter-omstridt-koronagrep-1.15675995