SAS endret retur (under 14 dager før avreise)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av SVG_flyer, 30. nov 2022.

  1. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    et spørsmål.

    Hadde en venn som reiste Chicago-København-Stavanger i fjor i september 2021, og i retur hadde han Munchen-København-Chicago i SAS Business.

    Munchen-København ble kansellert på returen.

    Han ringte inn til SAS for å spør alternativ rute ut fra Munchen (eventuelt å fly lufthansa opp til København).

    Han fikk ikke noen alternativ rute ut fra Munchen. Men bare tilbud om å returnere hjem igjen fra Stavanger, enten det eller så måtte han kjøpe egen Lufthansa billett opp til København, åsså fly SAS til Chicago på den bookingen han hadde. Ellers ville de ikke hjelpe med noe annet, selv om det var mye ledig med Lufthansa i business samme dag med LH.

    Han valgte til slutt å bli igjen i Stavanger før han reiste hjem.

    Han sendte inn en klage til SAS om forklaring på hva skyldes kanselleringen og krevde 600Euro for kanselleringen samt ødelagt ferie.

    Svar fra SAS: skyldes covid blant ansatte, og ingen kompensasjon.

    Kan han sende klage til forbrukerrådet på dette?
     
  2. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Selvsagt. Sykdom blant crew må jo SAS ta høyde for ift bemanningsplanlegging. Dette er ikke forhold utenfor flyselskapets kontroll.
     
    Flyskrex liker dette
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Godt spørsmål, sykdom blant crew er i seg selv ikke en akseptert årsak for å avvise EU261 kompensasjon.

    Her virker det i tillegg som en usedvanlig lite serviceinnstilt svar, det er mange muligheter for å reise MUC-SVG også med SAS hele veien f.eks. via Oslo, spesielt om dette var flere dager før denne kanselleringen. Jeg vet ikke hvor mye mer enn EU kompensasjon som søkes her, men selve kompensasjonen ville jeg forsøkt å klaget på videre.

    Var dette forresten in September 21 så det har tatt 14 måneder å få svar?
     
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis han godtok å bli rutet om fra stavanger, og samtidig kom frem i henhold til opprinnelig ankomsttid, så er det vel ingen kompensasjon etter EU261?
     
  5. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer, av en eller annen grunn.
     
  6. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Han kom til opprinnelig ankomsttid hjem ja, men han fikk ikke velge noen annen dag ut fra MUC heller, han fikk beskjed om at han måtte returnere fra stavanger.

    Han skulle egentlig feriere 1 uke i Norge og 1 uke i Tyskland. Skulle ha en egen reise ned til MUC fra SVG men neida, han måtte fly hjem fra stavanger ifølge SAS agenten.

    Samtidig som ferien ikke akkurat gikk slik han hadde sett for seg
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,672
    Likes mottatt:
    6,659
    Bonuspoeng:
    183
    Det utløses også rett til kompensasjon hvis han ble booket om til en flight som gikk mer enn to timer før opprinnelig avreisetid, eller en time hvis han ble varslet under 7 dager før avreise. Siden han faktisk kom fram til tiden reduseres kompensasjonen isåfall med 50%
     
    Last edited: 02. des 2022
    SVG_flyer liker dette
  8. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet hvor jeg kan kontakte sas direkte på mail, eller ringe den avdelingen som behandler disse sakene? har ikke hørt 1 pip fra dem på 5 forskjellige saker som jeg har sendt inn.
     
  9. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,672
    Likes mottatt:
    6,659
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg ikke er mulig. Vanlig kundeservice sier at de ikke har noen mulighet til å sjekke status på saker som er hos customer care. Og customer care har ingen kontaktmuligheter annet enn å lage en ny sak gjennom nettskjemaet.. som da puttes lenger bak i køen enn den opprinnelige saken..
     
  10. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Samtidig har kundeservice mulighet til å ta opp saker som åpenbart er feilbehandlet. I 2018 løy de som behandlet saker som omhandlet kompensasjon til meg, og ga meg feil dato og feil begrunnelse for forsinkelse. I lang tid holdt jeg på frem og tilbake og ga til og med bevis for at det var løgn det de serverte.

    Da måtte den skandinaviske kundeservicen inn og ordne opp, for de skjønte hvor åpenbar feilen var.
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    Samme problem stilling her. Agentene som behandler sakene finner på mye som ikke er sant, selv ved fremlagt dokumenter som beviser noe annet. Men de prøver seg, det er det ingen tvil om.
     
  12. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    296
    Likes mottatt:
    960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde tatt saken til gull/diamant-service. I 2018 hadde jeg kun EBS.
     
    SVG_flyer liker dette

Del denne siden