SAS Eurobonus på Flytoget - bare tull?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TElg78, 12. juli 2017.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal til Oslo neste helg og en helg neste måned (takk til tilbud som både SK og DY hadde. Jeg vurderte siden jeg trenger flere poeng å bruke Flytoget. 100 EBP er og der blir jo også litt på konto.

    Men så sjekket jeg prisene. NSB tilbyr samme strekning på 93 kroner (186 retur), mens Flytoget tar 180 kroner (360 retur) pluss 200 poeng.

    Det er jo nesten bare tull. Når en ikke er avhengig av rask forbindelse til Oslo S og 10 minutters mellomrom mellom togene så er det jo mye bedre å betale 186 kroner for NSB og kjøpe seg 1000 EBP til 200 kroner på hjemmesiden til SAS... 26 kroner dyrere, men 800 poeng ekstra.

    At jeg ikke kom på det tidligere... Kunne selvfølgelig spare pengene, men hadde allerede planlagt å bruke Flytoget.
     
    Shyneno and Fredrik81 like this.
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Mener regnestykket så litt bedre ut for meg som noen ganger tar toget inn til Drammen, men ja det er nok bedre å ta NSB.
     
  3. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg drar ikke bonuspoeng for enhver pris, for jeg verdien på ett eurobonuspoeng er 10 øre, så der dropper jeg flytoget, da prisdifferansen er for stor. Jeg tar heller ikke Flybussen da den også er for dyr, for de 100 poengene er verd ti kroner i mine øyne, så da tar jeg heller billigste løsning som er NSB rutetog til Oslo S.

    Penger har sin verdi det også :)
     
    Last edited: 12. juli 2017
    jayeff liker dette
  4. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,230
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Har man god tid og er villig til å stå på toget, så er NSB selvfølgelig klart best.. Jeg gidder ikke alltid vente, og setter pris på å kunne få meg en sitteplass hele veien. :)
     
    Wiolenze and Fredrik81 like this.
  5. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man har lyst på sitteplass og/eller ikke har tid/lyst til å legge inn en buffer pga. forsinkelser er flytoget helt klart å foretrekke.
     
  6. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Bruker generelt flytoget i rushen så jeg får sitte fra Oslo S eventuelt når jeg har dårlig tid. Flytoget har jo også en form for reiseforsikring så dem dekker nye flybilletter ved forsinkelse og det er jo noe NSB ikke har.
     
  7. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Tror man skal se på dette som en bonus.

    NSB: Klart billigere men færre avganger, litt lengre reisetid, mye mer folk, og noe lavere pålitelighet. Billett kan brukes videre i Oslo.
    Flytoget: Dyrt, men behagelig, raskt, pålitelig og mindre trengsel.

    For meg er det ofte litt vanskelig å velge, ender ofte opp med NSB når jeg har litt god tid. 100 poeng spiller lite inn på avgjørelsen men er hyggelig å få med. Vil ikke kalle det tull, men er selvfølgelig ikke veldig imponerende når man kan få det samme av å handle frukt for 50 kr.
     
    Robert H liker dette
  8. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    314
    Likes mottatt:
    569
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror ikke du og jeg har tatt flytoget på de samme tidene. Fra Oslo S til OSL har jeg mang en gang irritert meg mørkegrønn over å ha belastet min arbeidsgiver 180kr for at jeg skal få stå som sild i tønne hele veien ut til flyplassen. Ironisk nok pleier jeg å få sitteplass hvis jeg velger NSB, men de har ikke like god regularitet. Hvis man attpåtil har månedskort hos Ruter blir prisen med nsb enda hyggeligere.
     
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Sykkelthor trikset er og ta toget som går direkte fra Oslo S og ikke det som kommer fra Asker eller hvor det er.
     
    bighc liker dette
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    For oss som hopper på Flytoget vest for Oslo og ikke ønsker å skifte tog på Oslo S tidlig på morgenen - så er Flytoget vel verdt pengene. Ja vi fyller gjerne opp toget før ankomst Oslo S, men sånn er det bare :)
     
    Storg, Wiolenze and Fideco like this.
  11. Peter

    Peter EBD og Nordic Choice Club Platinum

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg tar flytoget 4-8 ganger i uken. 180 per vei er en stiv pris. Hyppige avganger, skjeldent noe tull og fryktelig enkelt. Jeg har enda ikke opplevd å måtte stå på flytoget enda.

    Forøvrig er det foretrukket av arbeidsgiver da jeg slipper å parkere bil på Gardemoen (som jeg også kan).
     
  12. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var halveis igjennom å skrive en post med omtrent akkurat dette innholdet. Når jeg reiser for jobben tar jeg konsekvent flytoget, mest fordi det er så mye lettere å føre inn i expense-systemer ettersom man får en veldig ryddig kvittering online som man også kan hente ut i ettertid. Privat tar jeg konsekvent NSB, og så lenge man ikke har behov for wifi (flytoget har ganske greit wifi) er forskjellen minimal. Med ett unntak har jeg alltid fått sete på NSB, selv i rushtiden. Joda, av og til har jeg faktisk måttet sette meg ved siden av noen på toget, og som en nordmann er det jo vanskelig å gjøre noe sånt uten å kaldsvette, men man venner seg til det meste.

    NSB har forøvrig en grei garanti de også, om ikke like bra som flytoget. Men om man først har kjøpt billet, og toget ikke går, da kan man ta drosje og sende regningen til NSB.
     
    Sykkelthor liker dette
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Tar som oftest NSB på privaten og angrer bittert hver gang jeg prøver å ta en avgang kl. 15-16 på fredager. Og så glemmer jeg hvor mye jeg hater å stå oppreist til Lillestrøm til neste gang jeg skal til OSL.

    I jobbsammenheng velger jeg konsekvent det som kommer først, prisforskjellen i Flytogets disfavør hentes raskt inn i økt fakturering.
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,519
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer veldig an på tidspunkt på døgnet, i rush er det mye mennesker på Eidsvoll og Lillehammer togene. Som andre sier, har du månedskort hos Ruter blir det enda billigere med NSB. Jeg tror det koster 60kr for en tilleggsbillett.

    Jeg har NSB personalbillett, så for meg er valget enkelt. Gratis er bedre enn 100 ebp. :p
     
    TElg78 liker dette
  15. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant hvordan folk tenker. Jeg ankommer sent på fredag og reiser sent på søndag, så ikke noen rush-hour her. Så er jeg i Oslo 2-3 ganger per år. Vanlighvis forlater jeg ikke området rundt OSL. :)
    Når jeg reiser med jobb (som kanskje skjer 2x per år) så er det flytoget (kommunen betaler bryr jeg meg mindre *host*). Når jeg reiser privat, vil jeg hente ut mest mulig for meg. Ikke noe problem å sitte på NSB toget. Kan selvfølgelig regne på hvordan jeg kan få 1000 bonuspoeng billigere. Da trenger jeg f.eks. 71,94 Trumf kroner (som tilsvarer dagligvarehandel på 7194 kroner til 1 % eller 480 kroner i frukt og grønt hos Kiwi). Skal se om jeg får nok frukt i dag - siden det ikke er Trippel denne måned :(
     
  16. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    314
    Likes mottatt:
    569
    Bonuspoeng:
    93
    Trikset mitt er å ta hva enn tog som kommer slik at jeg kommer meg ut til OSL og over på riktig side av fjellet så fort som menneskelig mulig.:D
     
    Wiolenze and Misterix like this.
  17. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Fra Drammen, asker, sandvika og lysaker så går også NSB togene som går til Gardermoen. De stopper på akkurat de samme stasjonene og bruker akkurat like lang tid som Flytoget....bare til halvpris.

    Men dersom det skal reises på ukedager i 7.30-8.30 tida er det selvsagt bedre plass på Flytoget.
     
    Last edited: 12. juli 2017
    jayeff and Larata like this.
  18. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tar aldri toget fra Oslo S, så det stemmer nok at vi ikke tar de samme togene.

    Hittil i år har jeg tatt flytoget ca. 60 ganger og det har vært forsinket 1 gang (5 min).

    Har tatt NSB ca. 10 ganger og det har vært forsinket 5 ganger (5-30 min).

    Mulig jeg bare er uheldig.
     
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Tar nesten alltid NSB selv, den ekstra (nesten) 100 lappen for 100 poeng er ikke verdt det... i øyeblikket har Flytoget også sommerruter så direktetogene går ikke og den gangen jeg tok dem i forrige uke måtte jeg stå fra Gardermoen til Oslo i ett stappfullt Flytoget. Angret bitter da med tanke på at den ståplassen kostet meg nesten 100 kr mer enn NSB...
     
  20. flyby

    flyby Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Har man god tid kan kanskje Flybussen være en middelvei - 100 ebp pr leg og prismessig nærmere NSB enn Flytoget
     

Del denne siden