SAS EUROBONUS PREMIUM AMERICAN EXPRESS® CARD vs PLATINUM AMERICAN EXPRESS® CARD, bruk av CT

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av indahla, 11. sept 2017.

  1. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det har blitt noen spørsmål fra et nytt medlem (meg) de siste dagene så de som er lei får heller lese andre innlegg =)

    Så til spørsmålet:
    Målet mitt er å tjene opp nok EB-poeng til enten en Business- eller Førsteklasse-billett fra OSL til USA i 2018/2019. For å få med kona trenger jeg også en CT-billett. Jeg bør klare 100.000,- i omsetning på et Amex-kort i 2018.

    Spørsmålet er om jeg bør ha et Premium eller Platinum kort i 2018 (har ikke hatt kortet før)? Hva tenker dere?

    Hvis jeg bestiller kortet i midten av desember 2017 får jeg halv pris første år. Det vil si at prisen er Premium: 600/ Platinum: 850,-
    Med Premium får jeg 6000 velkomstpoeng, på Platinum 12000 poeng.
    Opptjening på Premium er 15 poeng pr. 100,-, på Platinum 20 poeng. Med 100.000,- i omsetning gir det h.h.v. 15.000 og 20.000 poeng.
    Uttak av billett er kun SAS på Premium og Star Alliance med Platinum. Hadde håpet på en tur med A380, men er ikke 100% nødvendig.

    PS: Må jeg fortsatt ha kortet når jeg skal bruke CT-billetten eller kan jeg si det opp før årsavgift for 2019 kommer?

    Takk for alle tips og råd!
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Det viktige er at du har Platinumkortet når du bikker 100.000 kr. Vilkårene sier også at du må ha det når du reiser, men skatter og avgifter kan belastes andre kort. Jeg ville gått for Platinum med en gang for å få med bonusen på 12.000 poeng.
     
    indahla liker dette
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg er dum her, men jeg kan vel ikke bikke 100.000,- uten å ha kortet..?
    Eller mente du noe annet?
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Det jeg mente var at du kan omsette for 90.000 på premium-kortet og så oppgradere til platinum før du omsetter for de siste 10.000 kr. Da vil du opptjene platinum CT.
     
    indahla liker dette
  5. n0gga

    n0gga Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Prisen for Platinum kontra Premium er jo som du selv nevner, minimal.
    Ved nærmere øyekast er det mange fordeler som også er verdt å merke seg ved Amex-kortene i tillegg til CT. Kommer ikke på alle i farta, men nevner blant annet:
    - Gode avtaler hos feks. avis, hertz o.l.
    - Gratis medlemskap hos Priority Pass (lounge-tilgang)
    - Utrolig god reiseforsikring
    - Concierge-service
    + mange flere små som hoper seg opp til å totalt sett være verdt årsprisen. Når det i tillegg er det kortet som per dags dato gir flest poeng per hundrings (for Ola Nordmann uten millioninntekt) er det spikern i kista for min del.
     
    indahla liker dette
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Forstår =)
    Hvordan er det med årsavgiften ved oppgradering? Opptjening må jo skje i samme kalenderår men årsavgiften gjelder kanskje fra dato til dato (bestilt kort)?
     
  7. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Så fremt du får godkjent søknad om Platinum, bør du går for det.

    Premium er begrenset til SAS flygninger, og det er svært begrenset med seter/datoer..

    Platinum gir hele StarAlliance, og en haug med forskjellige ruter og destinasjoner.

    C
     
  8. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Platinum er vel eneste muligheten hvis du har lyst å bruke companion ticket på en A380 :)

    Kanskje arbeidsplassen dekker kortet hvis du reiser mye? (Du må vel reise noe, hvis du har som mål å få nok eurobonus poeng til first/biz-tur til USA neste år).
     
  9. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan ser jeg hva en Business-billett koster med f.eks. Lufthansa i EB-poeng?
     
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Premium har vel fortsatt 10 000 i signup bonus + doble poeng for en spesifikk periode for nye medlemer:

    Link

    Hvis du søker om et SAS EuroBonus Mastercard Premium senest 14. september 2017, får du både doble poeng* på alle dine kjøp i oktober samt 10 000 Ekstrapoeng i velkomstgave hvis du foretar ett kjøp med kortet innen 30 dager.**

    *Gjelder ikke kontantuttak
    **Poengene settes inn på din EuroBonus-konto senest 3 måneder etter dine kjøp, under forutsetning av at du fortsatt har SAS EuroBonus Mastercard Premium kortet ved poengoverføring og ikke har hatt et kort i løpet av de siste 2 årene.
     
    indahla liker dette
  11. n0gga

    n0gga Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    indahla liker dette
  12. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Reiser ikke mye i jobb, dessverre (eller egentlig ikke da jeg liker meg best på kontoret) men har regnet litt på opptjening via Amex og Trumf (bl.a. via Payr). Hadde også en ganske solid Trumf-konto som jeg har vekslet inn =)
    50.000 poeng hver vei dekker vel biz OSL-NYC ?
     
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Gjelder det hvis jeg allerede har SAS EuroBonus World Mastercard ?
     
  14. n0gga

    n0gga Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Anbefaler deg å IKKE veksle inn trumf før du vet at du trenger det. 5 års gyldighet er lang tid, men trumf har uendelig holdbarhet. Bare et lite tips :)
     
    indahla liker dette
  15. n0gga

    n0gga Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    18
    Du må forresten ha 55k poeng for 1 pers i biz til USA, og 110 for to pers.
    (dette gjelder selvsagt T/R)
     
    indahla liker dette
  16. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    indahla liker dette
  17. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Uten at jeg skal si det 100% sikkert så mener jeg at andre her inne hvert fall har fått dette. Men det er det nok noen her inne som kan svare på i løpet av dagen tenker jeg :)
     
    indahla liker dette
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det fant jeg ut litt for sent... :(
     
  19. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    =) Trodde det var hver vei...
    Ser ut som jeg "aldri" finner noen F-billetter. Er det sjeldent å finne de? Noen som vet hva de koster?
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    nissen liker dette

Del denne siden