SAS EuroBonus senker drivstofftillegget på "Star Alliance reiser"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sexten, 31. juli 2016.

  1. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    https://insideflyer.no/sas-eurobonus-senker-alliance-reiser/

    Denne artikkelen vart lagt ut for nokre dagar, men eg kan ikkje sjå den diskutert noko plass på forumet?
    Eg synes jo det er ein SVÆRT positiv nyhet som aukar verdien på EB-poeng for meg ganske vesentlig.
    Det einaste negative eg kan komme på i farten må jo eventuelt være "Avianca-smutthullet" som jo no då vert tetta, men det var vel rimelig begrensa bruk av det uansett.

    Umiddelbart så tenkjer eg jo at dette vil gjere reiser med f.eks. TK og TG mykje meir attraktivt, som jo ofte har hatt ledige award-seter men høge avgifter.

    Men så til mitt spørsmål. Eg ser det vert opplyst om at SAS har delt verda inn i 3 soner, nokon som har noko informasjon om kva desse sonene er?

    Og er desse 116 euro ein flat sum uavhegnig av klasse?
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    Hat vert diskutert tidligere da det kom for noen mnd siden :) Har bare ikke kommet offisielt fra SAS før nå ;) husker ikke hvilken tråd det var i i farten.
    Klasse er uavhengig, så skal du med F eller biz til Australia der det før var 8 laken i avgift er det mye å spare nå :D
    116 per vei vel å merke
     
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men er me eigentled sikre på at du "slepp unna" med det? :) Hvis f.eks. Europa er Sone 1, Asia Sone 2 og Oseania Sone 3 så må du jo nødvendigvis via Sone 2 for å komme deg til Sone 3? :) Derfor ganske viktig kva desse sonane er. Men det er uansett positivt at ein no kan nytta seg fritt av TG, LH osv. utan å tenkje SÅ mykje på avgiftene.
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    En her inne(husker ikke hvem :() som endra en tidligere reise til Australia så skatter ble beregnet på nytt, da sparte han 5-6 tusen* 2(CT).
    Så vet ikke hva de mener med sonene
     
    sexten liker dette
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    29,741
    Bonuspoeng:
    183
    Har booket OSL-BKK-HKT i C med TG, drøy 8lapper i avgifter. Vil det kunne la seg gjøre å slette billettene, så booke umiddelbart igjen og kunne hente noen kroner selv om det ikke er ledige seter per i dag?
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel til og med mulig å bestille de regne avgiftene på nytt? Ville jeg forsøkt :)

    Er forøvrig ikke bare Avianca men også United som har vært YQ fritt.
     
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Noen har fått det til, noen ikke. Jeg måtte kansellere og rebooke, med fare for å miste setene. . Ta en tlf og hør, evt agentrulett.
     
  8. Anders

    Anders Anders

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg booket CT i biz fra Oslo til Melbourne i februar. Synes da at skattene og avgiftene var saftig høye, men lot det gå.
    Ringte Tallin fire uker før avreise (juni), møtte en veldig hyggelig agent som raskt endret skattene og avgiftene til nytt nivå, fikk tilbake 4800 kr. pr. pers. Totalt 9600 kr :)
     
    Last edited: 31. juli 2016
    mathiasfe, Baldrick and Travellingalf like this.
  9. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan vil avgiftene bli på en rute fra europa - BKK via HND og samme vei tilbake?
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    Om du får godkjent ruta(er ikke så inn i sone reglene i Asia kombinert med CT) blir det 116*2 ;)
     
  11. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel ingen problem å fly via TYO eller ICN på vei til BKK eller SIN av det jeg har lest :) så lenge det bare er et stopp i transittsonen
     
    Xflipper liker dette
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    Da blir det 116*2 euro i avgift ;)
     
    Robamu liker dette
  13. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Altså 116x2 EUR t/r. Høres jo for godt ut til å være sant :D:D
     
    Xflipper liker dette
  14. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Det er jo kun fuel avgift...andre skatter og avgifter kommer i tillegg.
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    Tilsvarer ofte bare noe hundre lapper ;)
    Men du har helt rett :)
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,843
    Likes mottatt:
    2,413
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg postet det første gang her i denne tråden i begynnelsen av mai: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-amex-companion-ticket-ct-q-a.2844/
    Og den ble diskutert mye der.

    De fleste agenter omregner avgiftene, men hvis de ikke vil, kan du bare ta å legge til et leg til bookingen, og når de re-beregner og spør om bekreftelse, så ombestemmer du deg og tar bort leg´ et igjen. Og vips, reduserte avgifter :D
    Blir nok kanskje belastet 150krx2, men sparer tusenlapper. Så hvis ikke agentene vil, så er det en grei måte å tvinge dem på ;)
     
  17. wreilert

    wreilert Galactic Cowboy

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Booket en CT tur i starten av Mai i I-klasse (Biz) med hhv WF, AV og SK.

    TRF - SVG - LHR - BOG - LIM - BOG - LHR- OSL

    Måtte da betale 4114,- per pers (http://puu.sh/qlMHv/2a1c6ff003.png), ser da ut som det er 116EUR*2 per billett. Skulle gjerne visst hvilke områder disse 3 inndelingene innebefatter.

    Synd, trodde først det var noen penger å få igjen da jeg leste artikkelen på forsiden, men ser vel riktig ut da.
     
  18. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    har du bestillt etter mai har du fått de nye skattene, sjekket med Talinn i går. Hun sa at de brukte å reissue billetten og refundere for mye betalte skatter mot et gebyr på 150kr pr pers.
     
  19. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,476
    Likes mottatt:
    29,741
    Bonuspoeng:
    183
    Forresten noen som har kommet gjennom til CT på tlf i det siste, får bare tjenesten er ikke tilgjengelig for øyeblikket...
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg fått en gang men det var 5-10 minutter før stengetid så jeg antok de kun sperret telefonen litt før for å unngå at folk sitter der i 45 minutter etter stengetid..
     
    Wiolenze liker dette

Del denne siden