Nå har jeg kun vært på Svalbard en gang å fløy da direkte fra Oslo og utland terminalen og passerte passkontrollen. Når man da flyr fra Oslo via Tromsø, er det da som hvilken innenlands flyvning å man da må gå av i Tromsø før passkontroll? Eller avgår flyet fra utland terminalen da og? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...de-ikke-gjennomfoert-passkontroll/a/24152104/
Tja. Det er pass-/dokumentkontroll i Tromsø når man flyr via TOS. Om jeg husker rett så må alle av flyet i Tromsø, man forflytter seg til gate 20 (som er utenlandsgaten) og viser pass/dokument til politiet der.
Sysselmannen dro til flyplassen, men de fikk ikke lov til å utføre passkontrollen av noen "høye herrer" på fastlandet. Så dette handler nok om politikk, som det meste her oppe. Derfor snudde flyet gang nummer 2 og retunerte til fastlandet.
Jeg har fløjet via TOS en enkelt gang, og vi skulle alle forlade flyet og medbringe alle vores ting. Derefter ind gennem terminalen og ud til gate 20 for paskontrol, hvorefter vi kunne boarde det samme fly med afgang til LYR. Lyder ikke som den bedste måde at håndtere det på, med kontramelding så alle passagerer er strandet i enten Oslo eller på Svalbard - og ekstra dyrt for SAS...