SAS flygning kan ikke lenger bookes

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TravelManBiz, 10. sept 2020.

  1. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har en bonusreise til Nord Norge med familien der jeg har brukt FlyPremium med SAS. Jeg var inne i dag og skulle sjekke hvor mye billetten kostet med penger. Fikk nå beskjed om man ikke kunne booke billetter denne dagen. Sjekket Expertflyer og alle klassene stod nå som 0. Betyr dette at flighten mest sannsynlig kommer til å bli kansellert? Det er ingen andre direkte fly denne dagen med SAS.

    Vi har avreise på en søndag, men jeg vil gjerne reise ut på fredag samme uken men da var det en høy pris på bonuspoeng. Hvis flyet på søndag kanselleres, kan jeg da få byttet til avgangen på fredag uten å betale mere poeng?
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du allerede har en booking på en flight så er det SAS sitt ansvar å tilby deg en alternativ reise. Aksepterer du ikke alternativet kan du si nei og reisen kanselleres og refunderes, gjelder uansett billettype.
     
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar, men kan jeg kreve å få fly 2 dager tidligere eller må jeg ta flyet på mandag? Det er ikke aktuelt å fly mandag. Og hva pleier det å bety at alle klassene står i 0? Jeg ønsker jo å reise.
     
    Last edited: 10. sept 2020
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    472
    Bonuspoeng:
    63
    Når du får beskjed om at reisen din er kansellert og endret til en annen flight, kan du velge mellom å akseptere endringen, foreslå et alternativ eller kansellere. Om den foreslåtte endringen ikke passer så godt (noe du selv avgjør), foreslår du et alternativ.
    Går de ikke med på det, kansellerer du og får dine utlegg refundert (etterhvert, og når det passer SAS).
     
  5. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Flott! Da kan jeg bytte:) Men jeg vil gjerne ha svar på hva det betyr at alle klassene står i 0 og flygningen er fjernet fra SAS.no. Noen som har erfaring med dette? Jeg sjekket seat map på Expertflyer og det er noen få seter som er resertvert, masse åpne seter. Så enten vil SAS legge tilbake flighten for bestilling eller kansellere. Jeg vet jeg kan vente og se, men vil gjerne legge noen planer hvis sjansen er stor for kansellering.
     
  6. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Det at alle klasser er nullet ut pleier å bety at SAS planlegger å sjonglere litt på ruteplanen sin, og at nåværende avgang nok kommer til å bli flyttet eller innstilt.

    Sist jeg observerte dette på en innenlandsrute ble det satt opp nye avganger, med nye flightnummere og tidspunkt, etter noen dager. Vil gjette på at dette også skjer på ruten din, da det virker usannsynlig at SAS skal kutte eneste søndagsavgang til en innenlandsdestinasjon.
     
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Så da er neste spørsmål. Hvis de kansellerer og setter opp et annet fly samme dag men annet tidspunkt, gir dette rett til å flytte dag? Hva hvis de beholder flightnummer men endrer tidene, kan jeg da bytte dag? Sorry jeg spør mye, men er ikke så inne i SAS sine regler rundt dette. Jeg er SAS Gullmedlem uten at det betyr så mye her regner jeg med.
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at SAS vanligvis er nokså fleksible når noe oppstår, spesielt med bonusbilletter. Om endringen er liten nok har man ikke så mye rettigheter på papiret, men inntrykket mitt er at mye er opp til den individuelle kundebehandleren -- noe som kan slå begge veier. Gullstatus kan hjelpe, selv om den eneste håndfaste fordelen er prioritet i telefonkøen når man må ringe inn :)
     
    themichael and TravelManBiz like this.
  9. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Men husk at gjør de disse endringene 14 dager eller mer før avreise har du i så måte ingen rettigheter. Enten får du tilbake poeng og/eller penger om ny avgang ikke funker for deg, eller du får flytte til en annen dag om det er ledige bonusbilletter.
    Du sa at det var høyere pris på bonusbillettene to dager før. Da er det ikke bonus, men billetter betalt med poeng og penger. Altså vanlig billett.
    Da er det trolig ikke bonusbilletter ledig på den fredagen, så at du da kan bookes om dit virker lite sannsynlig uten en stor dose godvilje fra SAS.
     
    TravelManBiz liker dette
  10. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Det kan bety to/tre ting: ruteendring, maskinendring, og/eller overbooking.
    Så nei, det betyr ikke nødvendigvis at flyet ditt blir innstilt.
     
    TravelManBiz liker dette
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for gode svar :) Jeg har fortsatt bookingen og avgangen på mine sider på SAS.no og jeg gikk til "Endre sete" valget. Da så jeg at det var ca 12 rader i Plus og det var kun 3 andre seter som var tatt i tillegg til mine 5. Er det ikke slik at "nesten" alle som bestiller Plus velger sete? Så da har vi 70++ seter i Plus og bare 8 av dem er reservert, da tyder vel ikke det på overbooking?

    Til info ringte jeg kundeservice i dag og de sa det samme at flygningen ikke var tilgjengelig for booking, men de hadde noen Full Flex de fortsatt kunne booke via telefonen. Dette er også ikke innenfor 14 dager så får vente å se:) Men da har jeg lært mye om SAS også i denne prosessen.
     
  12. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    En liten oppdatering. Fikk akkurat en melding på SAS appen min at det er en endring på min bestilling. Avgang er nå fredag for alle sammen:D Kanskje det hjalp litt med den mailen jeg sendte til den danske (ikke norske) gullmailen for et par timer siden om å få byttet avgangen:p
     
    Ragna Rekkverk, Eddie47 and Kristian like this.
  13. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Bra at det ordna seg.
    Bare til info, de færreste seter i Plus blir faktisk valgt ved booking på enkelte ruter.
    Hvis det ikke dreier seg om en altfor forretningstung rute er de fleste pluss billetter i norge solgt av reisebyråer på vegne av andre, blant annet pasientreiser osv.
    Mao. det er bra mange der som enten ikke får informasjon om at setevalg er inkludert, eller at de har noe viktigere å tenke på enn akkurat det ;)
     
    TravelManBiz liker dette

Del denne siden