Jeg husker ikke hvor mange ganger jeg har vært gjennom sikkerhetskontrollen på OSL, men det er noen ganger i løpet av det siste året (og halvåret). Har riktignok ikke vært gjennom der i desember. Mitt klare inntrykk alle gangene jeg har gått gjennom Fast Track er at det er betydelig raskere enn den andre køen. Hvorvidt det er tregere nå enn før vet jeg ikke, men det er mulig. Det som er interessant i en diskusjon om verdien av Fast Track er vel om det er raskere enn alternativet. Jeg vet hva jeg foretrekker.
Nå mener jeg uansett et fasttrack på OSL vs slow track faktisk ofte er en liten forskjell. De er som regel ganske så effektive på OSL. Så er det andre flyplasser hvor det faktisk spiller en rolle feks LHR:
Jeg har 1-2 turer hver uke. Det er selvfølgelig tilfeller hvor det er kø der men i de fleste tilfeller går det svært hurtig. Min observajson er at den største køen ofte kommer på utsiden av billettkotrollen da noen krangler på at de skal ha fast-track mens de i utgangpsunktet ikke har tilgang. Det er også veldig mange rutinerte brukere der, selv om det innimellom er noen som ikke klarer å få nok bokser å fylle med all dritten de skal dra med seg inn på flyet (lukter jeg gave-gull/plus-billett....?).
Jeg er sikkert en av de som ikke får nok bokser! Har med gjerne med PC, Mac, iPad, to mobiler (en iPhone og en Sony Z3), har frakk, dressjakke og trillekoffert i tillegg til PC-veske. Så da blir det noen bokser som skal fylles... Jeg er rutinert, men det er som oftest de bak som har i overkant dårlig folkeskikk og f.eks. rapper en av boksene jeg har satt frem til alt stæsjet mitt. Men jeg synes det uansett går veldig mye raskere i sikkerhetskontrollen på OSL enn CPH og RIX (som er der jeg reiser mest). (Ble veldig off topic dette...)
Det står sånne scannere både på Sola, Flesland og Værnes. Og der er FastTracken stort sett en drøm å komme igjennom, blant annet av den grunn. Ellers synes jeg dog ikke at FastTrack på OSL har blitt så fylt opp kontra SlowTrack som enkelte beskriver, men OSL har uansett et massivt problem med at de ikke greier å ha alle sluser åpne i kjernetid. Det er kort og godt for dårlig, men det er verken DY eller SK sin skyld.
Jeg håper dere som svarte at det er viktigere at flyet ikke faller fra hverandre i luften, enn å tjene EB-poeng, skammer dere skikkelig nå...
Problemet mitt med Fasttracken på OSL er at boksesystemet et så dårlig. I den vanlige kontrollen kan man begynne å legge i bokseren, mye lengre bak i køen. Noe som fører til raskere flow.
[korpsfører] Folkens... disse arbeidsrettdiskusjonene tar vi på http://www.pprune.org/ Her på Bonusfeber har vi en hyggelig tone. Vi er ikke et krangleforum, men en gjeng som diskuterer det vi elsker - reising. At det er litt edgy når noen reduserer fordelene for de reisende må vi leve med. Vi kan gjerne forsvare endringene, men vi gjør det på sak og med et smil om munnen. Når jeg skulle lære å slåss, av en som virkelig kunne å slåss, var det første han lærte meg å smile. "Smil ellers får du en på trynet". KLONK. [/korpsfører]
Det er drøm helt til du skal ha med deg noen. Fløy nettopp fra Værnes med en kollega, stappa i vanlig med LANG kø, INGEN i Fast track. Jeg går gjennom, og når jeg prøver å få med han så blir det uling og tuting. Selvsagt ingen der til å hjelpe. Så jeg må ned til båndet for en prat, frem og tilbake (vekter; å kan du ha med en ekstra?? ), til slutt så ber jeg han bare å gå under sperrebåndet. Enden på visa var ingen sjekket billetten hans. Enda godt jeg skal fly med madammen fra OSL i jula, der er det manuelt. Hu er sånn som ikke "gidder å styre" med sånne ting og steller seg heller i den vanlige køen
Sjå der ja, hoho, jeg som bare antok at det også gikk i TRD. Da er det kun der det er betjent FastTrack, takk for presisering!
Har tatt med meg flere i FT på trd, scanner bare mitt BP to ganger, ta en screenshot av bp på mobilen din og send det til den du reiser med, evt skriv ut et ekstra BP
Ser at Tormod Sandstø igjen hevder at endringene ikke er radikale med følgende sitat: "SAS har prognoser som viser at med de nye opptjeningsreglene vil bli omtrent like mange gull- og diamantkunder som nå. - Hadde endringen vært en radikal endring ville jo dette betydd færre kunder på disse nivåene, men det er det altså ikke, sier han". For noe sprøyt! Propagandamaskineriet fortsetter..
Jeg blir så provosert når det går an å si noe så idiotisk. Til og med en førsteklassing på barneskolen har nok matematikkunskaper til å skjønne at det han sier ikke henger på greip. Kanskje han rett og slett ikke vet bedre og har blitt foret med uriktig informasjon fra EB-avdelingen?
Nå er det vel et spørsmål om hva man legger i dramatisk endring. Men hvis SAS sier at det ikke vil påvirke volumet voldsomt, så er vel faktisk de best posisjonert til å mene noe om dette. De vet nøyaktig hvilke bilettklasser som blir solgt og til hvem. Er jo en hvis fare for at vi på bonusfeber optimalisere mer enn de fleste.
Nå har jo SAS vært kjent å fatte beslutninger som ikke alltid er like vellykkede... Historien de siste 10-15 årene viser vel også at lønnsomheten er så som så. Kanskje pga årsaker helt utenfor selskapets kontroll, men kanskje ikke bare det.
Vel.. Om så SKULLE være tilfelle (det er det ikke) er det jo uansett en fullstendig bortforklaring/fortielse av alle de andre endringene. Hvor mange som klarer EBG/EBD er en ting, men de belønnes jo rææva nå ifht. tidligere mtp. opptjente poeng.
Der kan du se, det hadde ikke jeg heller fått med meg - håper bare de i sikkerhetskontrollen er klar over det samme!