Jeg lurer på om SAS ikke vet hvem de konkurrerer med, jeg gjorde noen DY søk nå og ble overrasket over hvor rimelige DY er.
La oss ta utgangspunkt i en som ukependler BGO-OSL (46 T/R), han har ikke behov for fleksibilitet, kan bestille billettene lang tid i forveien og er idag EBG (en ikke ukjent situasjon for mange).
Tidligere har han reist SAS og tjent 57500 poeng i året. Hvert andre år har han tatt ut en bonusreise til New York på business til en verdi av ca. 21 000,- inkludert avgifter.
Med de nye reglene...
SAS koster 1398,- (64308,- årlig), han tjener 625 EB poeng, får Fast Track og lounge på OSL.
Norwegian koster 798,- (36708,- årlig), han tjener 6.74 cashpoints og Fast Track er inkludert.
For å gjøre det enkelt mener jeg de 310 cash pointsene og de 28750 EB poengene ikke er verdt spesielt mye.
Iløpet av et år sparer vår venn 27600,- på å fly DY, så trekker vi fra 10 500,- for bonusreisen til New York og sitter igjen med 17 100,- spart.
Jeg personlig mener at man ikke kommer unna matkjøp på OSL selvom man har tilgang til innenriksloungen, men la gå - 200,- i matpenger kun til DY-passasjeren.
Nå sitter vi igjen med en prisforskjell på 7900 for 46 t/r BGO-OSL, jeg ville betalt dette for å fly SAS med gamle opptjeningsregler.
Hva med han som flyr SAS på nye regler? Han får ingen tur til New York (10 500,-) og taper 7900,- riksmedajler.
Hadde SAS bare levert et produkt som var ørlite forskjellig fra DY...
Last edited: 30. nov 2014