SAS forandrer Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jameson, 27. nov 2014.

  1. Ragna Rekkverk

    Ragna Rekkverk Aktivt Medlem

    Innlegg:
    354
    Likes mottatt:
    882
    Bonuspoeng:
    93
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Send til gull/diamant mailen, EBRetro har et par måneders behandlingstid.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
  4. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Siste bunnivå er at SAS nekter meg poeng (gjennom en autogenerert e-post) for K hos SQ, noe som de selv påpeker på eurobonus.no gir 100 % opptjening. Siste ord er ikke sagt. Gullmailen neste.
     
    wilhelm and Cecilie like this.
  5. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på om SAS ikke vet hvem de konkurrerer med, jeg gjorde noen DY søk nå og ble overrasket over hvor rimelige DY er.
    La oss ta utgangspunkt i en som ukependler BGO-OSL (46 T/R), han har ikke behov for fleksibilitet, kan bestille billettene lang tid i forveien og er idag EBG (en ikke ukjent situasjon for mange).

    Tidligere har han reist SAS og tjent 57500 poeng i året. Hvert andre år har han tatt ut en bonusreise til New York på business til en verdi av ca. 21 000,- inkludert avgifter.

    Med de nye reglene...

    SAS koster 1398,- (64308,- årlig), han tjener 625 EB poeng, får Fast Track og lounge på OSL.
    Norwegian koster 798,- (36708,- årlig), han tjener 6.74 cashpoints og Fast Track er inkludert.

    For å gjøre det enkelt mener jeg de 310 cash pointsene og de 28750 EB poengene ikke er verdt spesielt mye.

    Iløpet av et år sparer vår venn 27600,- på å fly DY, så trekker vi fra 10 500,- for bonusreisen til New York og sitter igjen med 17 100,- spart.
    Jeg personlig mener at man ikke kommer unna matkjøp på OSL selvom man har tilgang til innenriksloungen, men la gå - 200,- i matpenger kun til DY-passasjeren.

    Nå sitter vi igjen med en prisforskjell på 7900 for 46 t/r BGO-OSL, jeg ville betalt dette for å fly SAS med gamle opptjeningsregler.

    Hva med han som flyr SAS på nye regler? Han får ingen tur til New York (10 500,-) og taper 7900,- riksmedajler.

    Hadde SAS bare levert et produkt som var ørlite forskjellig fra DY...
     
    Last edited: 30. nov 2014
    milehigh, Islending, pgaa and 2 others like this.
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det tilbud hos DY og dette er ikke normal pris OSL-BGO, den er på 499 hvis du bestiller litt i forveien.
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det var jeg ikke klar over, og det jevner ut regnestykket mitt en hel del. Normalsprisene ser ut til å være 799 (SAS) og 599 (DY, uten fast track).

    Da kan en likegjerne fly SAS til Bergen, og få *G status.
     
    Last edited: 30. nov 2014
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ukependler med SAS og prisen avviker langt mindre enn ditt eksempel.
    Som regel når DY har tilbud selges fredag ettermiddag fra Oslo og søndag kveld tilbake til Oslo til høyere pris enn resten av kaka.
    Når SAS har salgt er disse også billige slik at jeg i mange tilfeller ender opp med billigere billetter hos SAS på de mest gunstige tidspunkt.

    Normalpris på 599 og 799 stemmer for Sør-Norge men inneværende år har det en rekke ganger vært salg hos SAS for 349,399,499 og 599 (699 kaller jeg ikke engang salg...). SAS møter så og si alltid DY sine tilbud med +200 kr, og par helger siden med +100kr.

    Selv om poengene går ned vil jeg nok fortsette å fly SAS pga fasttrack ved OSL/CPH samt loungene, men håper på større bonus for EGB/EBD.
     
  9. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Tja har glemt å kommentere denne her nærmere. BIllig plus ser særdeles ugunstig ut, de billigste bookes vel inn i klasse A så vidt jeg husker? C,D Z er vel full flex Plus?
    De har gjort ting veldig veldig idiotisk.
     
  10. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Det er i allefall ingen tvil om at alle pressesjefene som har uttalt seg om at "dette vil ikke gjelde reisende flest" lyver så det nesten er skammelig..
     
    Cecilie and vegardg like this.
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får helt vondt inni meg av disse endringene. BLÆH. :( Og når man bor som man bor, så er det ikke mange andre fornuftige alternativer.
     
    mhsalv liker dette
  12. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Rødnese? :p

    Er glad jeg bor i Oslo jeg, dog så får man jo ikke noe OneWorld poeng innenriks på no vis, men nå er jo en stor majoritet av mine reiser til høyre etter security på OSL.
     
  13. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg sa fornuftige alternativer ;)

    Men ja, det er klart, DY er en mulighet, selv om de er ganske jevnprisa med SK på youth fare, og da bikker det gjerne i favør blåhalene.... Enn så lenge.
     
  14. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Er det ikke litt villedende markedsføring å annonsere med 100% Eurobonus-poeng, etter at endringene er annonsert? :(
     

    Attached Files:

  15. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Helt klart! Og man har en god case mot SAS dersom man booker slike turer og det viser seg i ettertid at de kun gir 25% opptjening. Da må de nok krype til korset og gi deg 100%.
     
  16. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Svaret de gir på facebook

     
  17. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    951
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo ikke svaret. Dette er jo nå, altså 1. desember der de opplyser om at man får 100% opptjening av poeng. Det kalles villende markedsføring og er ulovlig i Norge.
     
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har du en screenshot av dette som du kunne lagt ut her? Slik at man kan lagre den for å kreve riktige poeng til neste år?
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Virker som dette ble innført med litt haste-preg uten at det er tenkt igjennom hva som må endres i systemet.
    Også ganske spesielt at det ikke er kommunisert ut til EB-medlemmer.

    Forøvrig, om man søker etter bonusbilletter får man også opp det gamle "Hvor mange poeng tjener jeg" feltet med "gammel" opptjening for neste år.
     
  20. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Ettersom jeg blingset noe forferdelige når jeg skulle bestille gårsdagens BGO-OSL (trodde prisen var kr.1.500,- i GO) så endte jeg opp hos Norwegian. Jeg pendler Bergen-Oslo annenhver uke, altså fast 4 enkelt legs hver måned, samt enkelte dagsturer frem og tilbake. I fjor så kom jeg vel opp i rundt 60 legs. Kjøper billigste billetter, får igjen på skatten, men av likviditetsmessige årsaker er dette greit.

    Grunnet omstendigheter kom jeg altfor tidlig til Flesland (hadde 1820, var der 1630). Spiste litt mat og slappet av når jeg hørte gate closing på DY 1740 til Oslo. Den som intet våger intet vinner. Gikk bort til gaten, sa som sant var at jeg hadde den kjipeste billetten og ingen rettigheter, men kan jeg bytte? Det gikk helt greit. Det har ALDRI skjedd på SAS gull eller ikke. Når man da kommer inn på flyet så er det nytt, det er dus belysning som gjør at det både går an å sove, eller lese. Ikke som på SAS hvor det er omtrent lyskastere på hele veien. Det var heller ingen servering så man slapp det gnålet på høytalere og i midtgang.

    På pris OG flyopplevelse så er FAKTISK Norwegian best. De har også fasttrack, så da sitter jeg igjen med lounge, pri på bagasje OG bonuspoeng. Det ENESTE SAS er bedre på enn Norwegian er de tre siste, og hvis en av de ryker (bonuspoeng) så er det kun 2 småting igjen som gjør at man skal velge dem. Spørsmålet er da; er pri på bagasje og innenrikslounge OSL verdt de penga? Nei det er de ikke....

    Selvsagt greit med gullkort de få gangene man skal til utlandet OG bruker *A, men det er så sjelden at det egentlig ikke kan bli med i beslutningsgrunnlaget.
     
    Last edited: 01. des 2014

Del denne siden