SAS forhåndsbestilte seter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av corvette8, 19. sept 2018.

  1. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg lurer på om noen har opplevd det samme som meg og om noen vet hvor man skal klage:

    Jeg har bestilt tur til Palma i april neste år.
    Kjøpt og betalt 4 seter på Nødutgang (vi er lange).

    Var inne og tittet tilfeldig på bestillingen forrige dagen og ser at plassene er borte og vi står nå oppført uten seter. Ringer SAS og får beskjed om "flybytte" og at de ikke garanterer spesifikke seter, det står i vilkårende.

    Så til mitt problem: Det er ikke flybytte, de har bare flyttet Plussavdelingen bakover så den nå dekker rad 11. Setene er nå ledige, men kun for plusskunder.

    Jeg har stilt følgende spørsmål til SAS:

    A, Jeg fikk ingen beskjed av SAS om at dere tok fra meg mine betalte og reserverte seter. Hvorfor?

    B, Jeg får ikke automatisk tilbake pengene jeg har betalt, jeg må selv kreve det. Dette sier kundeservice er standard prosedyre. Hvorfor?

    C, Jeg fikk ikke allokert tilsvarende seter. Jeg fikk faktisk ikke allokert noen seter i det hele tatt. Hvorfor?

    D, Kundeservice skylder på «flybytte» noe som ser ut til å være direkte usant, flyet som er satt opp er det samme som da jeg bestilte. Hvorfor sier man det når det ikke stemmer?

    E, Setene jeg har bestilt er fremdeles ledige for booking, men nå i PLUS. Det betyr vel at man har tatt fra meg mine reserverte seter for å selge dem dyrere. Man selger en tjeneste for så å nekte levering til tross for at det ikke finnes annen logisk grunn til dette enn at man kan selge de til andre for en høyere pris. Er dette vanlig praksis i SAS?
    Hvor ofte selger SAS seter for så å ikke levere dem slik som i mitt tilfelle?

    Hvor mange av disse reservasjonene får ikke pengene returnert fordi de ikke er klar over at de selv må kreve det?

    Hva utgjør det i kroner et typisk år for SAS?

    Kundeservice sier de ikke kan svare og henviser til et feedbackskjema på hjemmesiden. Svaret fra de som håndterer feedback er at de ikke kan motta klager på reiser som ikke er gjennomført. God dag mann økseskaft med andre ord.

    Noen som vet hvor man kan ta dette videre?

    Mvh John
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    A. Fordi det er SAS IT
    B til og med E. Se svar A

    Har opplevd det samme, og jeg endte opp med å spørre vedkommende jeg snakket med om hvorvor hun har valgt en jobb hun så åpenbart hater. Og jeg har selv jobbet i KS så er alltid hyggelig selv om jeg er litt småirritert. Jeg har helt sluttet med å betale for seter, og satser på at det er veldig få som vet om 36 timer innsjekk. Sendte selv inn en feedback, men fikk et standard klipp og lim svar.
     
  3. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,992
    Likes mottatt:
    10,928
    Bonuspoeng:
    183
    Prinsipielt hadde det vært litt interessant om noen forbrukermyndigheter tok tak i dette. Har inntrykk av at alle flyselskaper kjører lignende prinsipp om ingen penger tilbake før du evt klager. I tillegg skal de gjøre det vanskeligst mulig å faktisk klage.

    Dette er jo egentlig å stjele penger så lenge de ikke automatisk betaler tilbake.
     
    ElinPelin and corvette8 like this.
  4. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    EndreD: Ja, helt enig. de tar pengene og selger varen videre til andre uten å informere, erstatte eller tilbakebetale. I alle andre bransjer ville jo dette bli kalt svindel?

    Forbrukerrådet tar ikke reisesaker overhodet.
    Transportklagenemden tar ikke klager på reiser som ikke er gjennomført og har dessuten 6-7 måneders!! behandlingstid.......

    Som forbruker: hvor går man da når SAS nekter å svare?

    SAS refererer til paragraf 5.4 Seating

    5.4 Seating

    We will endeavor to honor advanced seating requests, however, we cannot guarantee any particular seat. We reserve the right to assign or reassign seats at any time, even after boarding of the aircraft. This may be necessary for operational, safety or security reasons.

    Når jeg da spør:

    "På hvilken måte er det nødvendig “for operational, safety or security reasons” å flytte oss til et annet sted i flyet til fordel for noen andre 8 måneder før avreise? Hvilken av de tre grunnene mener dere rettferdiggjør noe sånt?"

    Svar fra SAS da: Då vi på Customer Care endast handhar ärenden efter avslutad resa, så har vi tyvärr inte möjlighet att gå vidare. Vi anser därför ärendet som avslutat.

    Frustrerende og egentlig en kundebehandling som jeg ikke trodde fantes lenger, men så feil kan man ta.

    Mvh John
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Det er å skyte pianisten å anklage SAS IT for dette.
    Problemet til SAS er at de selger et dynamisk produkt (SAS Plus delen av kabinen), som i varierende grad vil påvirke et annet produkt de selger (setereservasjon).
    SAS burde enten kutte ut det ene eller det andre, eller i det minste etablere en automatisk tilbakebetaling når noe blir tatt fra en kunde.
    Men, som vi vet fra kansellering av fullt refunderbare billetter, SAS gir ugjerne fra seg penger når de først har fått dem.
    DET er en ledelsesbeslutning, ikke IT.
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,219
    Likes mottatt:
    17,299
    Bonuspoeng:
    293
    Kan ikke være mer enig!
     
    NoLimit, corvette8 and RoadKing like this.
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Dette skjer svært ofte og noe selskapet har rett til å gjøre.
    At det er smidig, Nei
    At det er forutsigbart, Nei
    At de har lov, Ja

    Følger med reservasjonene mine svært ofte akkurat pga dette.
    Det er veldig lenge til du skal fly, så flytype og konfigurasjon kommer til å bli endret flere ganger til før avgang. Bare å følge med, så plutselig er setene dine ledige igjen
     
    corvette8 liker dette
  8. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Tore: Hei, takk for svar.

    Jeg synes det er rart at de skal ha lov til dette. Å ta fra meg setene, javel, men å beholde pengene hvis jeg ikke spesifikt krever tilbakebetaling? Jeg vet de har paragraf 5.4 som beskrevet i tidligere innlegg, men å ta betalt for en vare, nekte levering av varen og beholde pengene? Høres rart ut for meg, går i hvert fall ikke i andre bransjer.

    Hovedpoenget mitt er ikke at de tar fra meg setene, men måten det gjøres på er helt horribel synes jeg.

    Takk for trøstende ord om omkonfigurering, jeg skal følge med fremover!

    mvh John
     
    RoadKing liker dette
  9. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Roadking:"SAS burde enten kutte ut det ene eller det andre, eller i det minste etablere en automatisk tilbakebetaling når noe blir tatt fra en kunde."

    Enig! Takk for svar

    mvh John
     
    RoadKing and ElinPelin like this.
  10. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Jeg uttrykte meg nok litt vinglete, de har rett til å flytte deg hvor de vil, men pengene dine kan de ikke beholde. Helt enig med deg at det er svakt i forhold til å få igjen pengene, men de benytter ofte 737-800 til PMI, så en endring til det skulle ikke forundre meg. Da har du rad 15-16-17 å velge i.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Med fare for å være pirkete, du har vel fortsatt muligheten til å velge seter?
    De har da ikke tatt fra deg produktet du har betalt for, altså setereservasjon, men kun de aktuelle seter du har valgt.
    Tenker at om prisen for nødutgang var høyere enn for andre seter ville det jo i og for seg være riktig at de ikke lenger leverer produktet du har betalt for, men det er jo ikke tilfellet for SAS sin del.
    Om du er interessert i å betale for andre seter enn nødutgang er jo selvfølgelig en helt annen sak..
     
    corvette8 liker dette
  12. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Are: Med fare for å være pirkete tilbake: Nei

    Setene mine er borte og hvis jeg prøver å velge nye må jeg betale på nytt så her tar du nok feil. Har prøvd.
    Jeg er sikker på at de tilbakebetaler eller gir meg nye seter (da ikke de jeg vil ha) hvis jeg ber om det, men som du kan lese over: Det verste med dette er at de ikke automatisk refunderer pengene. Ei heller gir de noen form for beskjed.

    Men takk for svar uansett!!

    mvh John
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, men da stiller situasjonen seg jo klart anderledes.
    Trodde du fikk velge nye seter ettersom setevalg allerede er betalt.

    Enig i at det da bør være automatisk refusjon.
     
    corvette8 liker dette
  14. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    En liten oppdatering: I går var setene igjen tilgjengelig.

    Fortet meg å ringe og jo da: "Ja, men da har du fått dine seter på rad 11"
    Så over bestillingen og de var lagt inn på nytt.

    I dag er de igjen borte, og beskjeden er "flybytte gjør dette nødvendig." Samme løgn som sist og samme bortforklaringer.

    Skal bli artig å se hvor mange ganger de kan gjenta dette før påsken.

    mvh John
     
    DanH, Tore and Xflipper like this.
  15. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Mistenker at SAS IT er synderen her... tipper noe har blitt gjort i systemet slik at det har blitt logget et flybytte og alle setene er frigjort, og de på kundeservice da naturlig nok tror på det systemet sier...
     

Del denne siden