Triste nyheter. Dette er en ganske vesentlig devaluering av Plusgrade.
Uten å ha statistikk på området, antar jeg at oppgraderinger betalt med poeng utgjør en langt større andel enn oppgraderinger betalt med penger. Oppgraderinger med poeng blir jo enkelt og greit langt dyrere, da man ikke får poeng tilbake igjen fra oppgraderingen. Det utgjør jo fort opp mot 10-12000 poeng på langdistanse avhengig av klasse fra/til, altså en økning i pris på opp mot 30% i enkelte situasjoner.
Sist jeg oppgraderte var PVG-CPH for et par måneder siden. Betalte 39000 poeng og gikk fra Youth Go som ga 300 poeng til Business Smart som ga 11250 poeng. Altså var faktisk kostnad 27750 poeng (som ikke er så urimelig da ledig bonussete i Business på samme avgang ville ha kostet 30000 poeng). Uten poeng fra ny klasse ville faktisk kostnad for oppgraderingen ha blitt 29% høyere.
For min del har jeg også opptjent litt grunnpoeng hver opptjeningsperiode fra Plusgrade-oppgraderinger, som også er kjipt at kuttes. Men den økte "faktiske poengprisen" for oppgraderinger er uten tvil det som svir mest.
Last edited: 27. juni 2019