Sist måned var det samboeren min som fikk endret gate på OSL 3 ganger, mellom 2 terminaler, rett før avgang, så hun måtte løpe frem og tilbake for å rekke boarding. I dag var det min tur på CPH! Fløy OSL-CPH-FRA, og når jeg kom med flyet fra OSL så har de en fin connections-infoskjerm hvor det står at flyet videre til FRA skal gå fra C10. Sjekker SAS-appen og den sier A26. For de som har vært på Kastrup så vet dere at det er litt avstand mellom de to gatene.. Går til en større infotavle, og der står det ingen gate i det hele tatt, så jeg går litt rådvill rundt og leter etter SAS-loungen. Da jeg til slutt finner loungen så finner jeg også en liten infodisk, og der kan de opplyse om at i deres system så skal flyet gå fra D2.. Flyet er nå også varslet forsinket så jeg setter meg i loungen for en lunsj, og til slutt får jeg også SMS om riktig gate (D2) Har dere andre merket at SAS trimmer dere? Eller er det generelt noe flere flyselskap har begynt med?
Har bare opplevd noe lignende en gang med DY. Da sa appen til Norwegian gate A14. Da vi kom dit 10 min før avgang var det ingen flyvning, men en infoskjerm kunne opplyse at gate D9 var riktig sted å møte opp. Ble "hurtig gange" på tvers av Gardermoen da
Det er ikke trim, det er SAS som hinter om ukens lottorekke! Spøk til side så var det modus operandi på OSL for et års tid siden, men jeg tror like mye det er flyplassen som roter ting til når det blir forsinkelser og ombygginger.
Stengt tatt har OSL kun en terminal. Det er forskjellige gateområder og klart det er surt å måtte traske igjennom heller flyplassen, men er ikke mer enn ti minutter til noen gate fra loungen. Det er mer enn man kan si om CPH.. lounge --> A26 er jo solm halvmaraton å anse..
Herr Gustafsson uttaler: For tiden utfører SAS forsøk med hyppige gate-bytter for å trimme alle passasjergruppene og ikke bare dem som har tilgang til treningsrommet i loungen. Dette vil på sikt redusere vekt ved take-off, noe som igjen vil redusere drifvstoffutgifter. De reduserte kostnadene skal benyttes til opprettelsen av en City lounge på Røst, et tilbud vi antar er sterkt etterspurt blant våre frekvente reisende.
Den som skulle være midlertidig, var det ikke? Virker ikke mye midlertidig nå, man kan da ikke fjerne B fra alfabetet! OSL-maraton fra B til C er en nokså krevende øvelse, i alle fall for denne skrotten når tidsluka var på fem minutter...