Flyr ofte på bonus plus/premium pga SAS MC Fly Premium. Men at folk skulle betale ekstra for innenlands premium slik det er i dag kan jeg ikke forstå.
Jeg bruker det først og fremst pga at jobben betaler (har gunstige avtalepriser) og i de tilfellene større fleksibilitet ved endringer som måtte oppstå. Merprisen kan ellers ikke forsvares. Privat kjøper jeg economy flex og bruker heller det jeg sparer på noe som er verdt pengene. Hvem pokker betaler en tusing for en halvlunken pils og en pose nøtter ellers i den normale verden?
Det finnes nok av dem. Det er noen som skal ha "det beste" uavhengig av hva man egentlig får for pengene. Ikke det at SAS egentlig er så eksklusivt, men skal man reise innenriks har man jo ikke så mange valg med mindre man har privatfly-penger.
Joda, det var også "hot" en periode å "vaske sjampis", dvs få bartenderen til å helle flaska rett i vasken. Har man for mye penger...
Uavhengig av hvem som flyr Premium, og hvorfor de gjør det, og hvem som betaler, er jeg nysgjerrig på hva som er SAS sin tanke med denne endringen med serveringen. Før 1. oktober hadde cabincrew samme serverings konsept foran og bak i kabinen, i begge ender startet de med en serveringsvogn med hele utvalget fra menyen. Foran i flyet delte de ut gratis til de nådde det magiske lille skiltet på en stolrygg som sa at her starter GO, og så fortsatte de med samme opplegg, bare at de tok betalt for alt utenom kaffe videre bakover til de møtte crewet som startet bakfra. Etter 1. oktober gjør crewet bak i flyet akkurat det samme som før, mens crewet foran først går rundt med den blå bøtta til Premium, og så må gjøre klar en serveringsvogn med drikke (foreløpig fra hele drikkeutvalget) til de samme passasjerene på Premium. Dersom de da er ferdig før crewet bak er ferdig kan de eventuelt hjelpe til med salg videre bakover i Økonomi, men da har de ikke en serveringsvogn med hele utvalget med seg, og må bruke tid på å hente frem og tilbake. Så hva er den forretningsmessige tanken bak dette? 1. Det er mer effektivt/tidsbesparende å ikke ha full servering av menyen på Premium? 2. Det er kostnadsbesparende å tilby gratis muffins, chips og cashewnøtter, men ikke proteinbar, Haribo og "eplekake" til passasjerene i Premium? 3. Det nye konseptet oppleves mer eksklusivt for de reisende i Premium? 4 Noe helt annet? Hvis svaret er nr 3 mener jeg ut fra kommentarene her at de åpenbart har bommet. Hvis svaret er nr 1 er tanken god på papiret, men ikke i praksis. Hvis svaret er nr 2, så er det vanskelig å ikke irritere seg over at igjen er det i det norske markedet det kuttes, mens danskene får ledig midtsete og porselen på sine 45 min flighter til Berlin.