Kikka litt på det der. Er det ikke slik at flyselskapene har blitt fritatt for avgifter for en periode fremover?
Flypassasjeravgift (eller Luftfartpassasjeravgift som SAS kaller det) er gitt fritak ut 2020. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/saravgifter/om/flypassasjeravgift/oppheves-for-flyginger-i-perioden-januar-til-og-med-oktober-2020/ Passasjeravgift er en samlepost for andre lufthavnrelaterte avgifter, og må fremdeles betales.
Flypassasjeravgiften på kr 76,50 + mva er foreløpig satt på pause ut 2020. Den er også fjernet i forslag til statsbudsjettet for 2021, men det er ikke formelt vedtatt enda. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/saravgifter/om/flypassasjeravgift/ https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/statsbudsjettet-2021/
Jeg har meldt meg på julekalenderen, men ikke fått noen varsler om ny luke i kalenderen. Hva er grunnen til det? Ligger ikke i søppelposten heller.
Jeg stusset på det samme her jeg sitter og skal bestille meg et par turer. Selv om dette en vakker dag blir formelt vedtatt skal vi vel se langt fra tilbakebetaling av nevnte (unødvendige) avgift for disse flygningene
Takk @Spielhaug og @trygveat . Hvis det er slik at det er like rundt hjørnet at det formelt vedtaes så venter jeg liksågodt ettersom det var dårlig med poengdealer der og da.
Hvorfor klarer aldri SAS å skrive noenlunde korrekt norsk? Burde ikke være så vanskelig å skrive Bodø med ø.
Jeg har noen SAS bonus bookinger innenlands i 2021. Hvis Stortinget vedtar å fjerne denne flypassasjeravgiften for 2021, så burde det vel være mulig å ringe SAS og be de refundere denne avgiften for disse bookingene? Er det noen som har gjort dette før?
Tilbakebetaler SAS flypassasjeravgiftene som de har krevd inn for 2020, etter at fritaket kom? Jeg ringte SAS, og det hadde de ikke hørt noe om.
Jeg innrømmer det... Når SAS tilbyr 50% poengrabatt så hender det at jeg booker meg to forskjellige destinasjoner samme helg...for å kunne velge senere. Etter de siste ukers kalendertilbud har jeg fått SMS om at dette ikke er lov, noe jeg igrunn har forståelse for. Jeg blir bedt om å ta kontakt med SAS for å unngå at begge reisene kanselleres. Men....er dette noe nytt? Jeg har ikke opplevd dette tidligere...og det betyr at jeg må bli grundigere i valg av destinasjonsvalg fremover
Var det samme flyvning i noen av bookingene, eller kun overlappende tidsrom? Flyselskapene har systemer for å plukke opp duplikatbestillinger, så kan tenkes at det er noe slikt som har slått til.
Merkelig Jeg har ofte bestillinger som overlapper, noen ganger fordi jeg er usikker på når jeg skal reise, og andre ganger fordi jeg ikke klarer å bestemme meg. Jeg har feks to ulike bestillinger i høstferien 2021. En østover og en vestover. Pga Covid-19.
Og du er helt sikker på at det ikke er noen overlappende flighter på de bestillingene? Da vet jeg ikke. Men det enkleste er vel å ringe dem og høre. Edit: Mine flighter er på dagene etter hverandre, så jeg er ikke booket på to fly samtidig. Det kan hende det er tilfelle hos deg? At det ikke går an å være booket på to fly som går på samme tid?
Før... I gamle dager da jeg hadde TravelPass unlimited bestilte jeg ofte på flere fly en fredag fordi jeg ikke alltid visste når jeg var ferdig på jobb. I begynnelsen fikk jeg ofte en telefon fra SAS om at jeg måtte bestemme meg for hvilket fly jeg ville fly med, men etterhvert sluttet de med det ..
Jeg booker også ofte to turer i samme tidsrom, særlig i høytider eller ferier når vi ikke har bestemt oss hva vi gjør. Jeg har også booket noen dobbelthelger til våren i forbindelse med poengkampanjen deres. Aldri hørt noe, men må jo innrømme at jeg skjønner hvorfor de gjør dette. Det er fleksibiliteten med bonusbilletter som kanskje er den største verdien for meg. Jeg prøver å ikke misbruke dette slik at jeg avbestiller så tidlig som mulig.
Fint å få innspill på forumet her, men synes det er merkelig at det tydeligvis ikke er en konsekvent praksis fra SAS’ side på dette. Jeg har fått slik melding 2 ganger nå etter 50%-kampanjene i desember. Mulig jeg er er svartelista...har nok gjort dette litt for ofte