Jeg har en SAS Plus booking i sommer med FlyPremium. Nå har avgangstidspunktet blitt endret med noen timer og flytypen er endret til 737-700. Så da regner jeg med at den kanskje blir kansellert. Jeg prøvde å søke på sas.no etter alternative flighter med fant ikke noen. Men på wideroe.no fant jeg flighter. Spørsmålet mitt er da, vil SAS være villig til å endre til disse flightene som kun er synlig på WF sine sider og ikke sas.no? Har SAS også en regel der man kan endre avgangsflyplass innenfor 300 miles ved kanselleringer?
Heisann! Eg har ikkje hatt noko problem med å få endra til WF i staden for SK. Rett nok har eg alltid minst éi strekning med WF i alle mine innanriksreiser, så det er i så tilfelle kanskje ikkje så vanskeleg å få ei ekstra WF-strekning då. Konkret døme: Opphaveleg billett: TRD--OSL--KKN--VDS vart til TRD--BGO--TOS--VDS. Altså: Frå 2x SK + 1x WF til 3x WF. Eg forstår det slik at det er ikkje heilt dette du spør om då du tenkjer å bytta SK med WF på ei strekning der begge selskapa fly (t.d. TRD--OSL), men eg tenkjer at du ganske lett får WF om du vil ha det. Andre kan ha opplevd dette annleis.
Takk for svar. Ruten er OSL—ALF med SAS. Hvis den kanselleres og det er ingen andre alternativer den dagen direkte, kan jeg f. eks fly OSL-BGO-TOS-ALF istedenfor med WF? Hvor mange timer må SAS endre ankomst tidspunktet for at det skal regnes som en kansellering? Er det 3 eller 4 timer?
Mange innenlandsflyvninger opereres med 737-700, så det er ikke noe sikkert tegn på kansellering før alle midtsetene i Plus blokkeres.
Eg vil tru at du i dette tilfellet helst får SK frå Gardermoen til Langnes og så WF den siste halvtimen frå TOS til ALF, men dersom SK-agenten er fullstendig på vidda i norsk geografi kan du vel få klemt inn ein tur over til Flesland, men eg hadde ikkje satsa gullkortet mitt på det
@Eddie47 korrigerte meg på at det gjelder hele maskinen, så dette er også synlig på setekartet i Go. Aner ikke hvorfor SAS velger å gjøre det slik, men gjennom pandemien har endring til 737-700 + blokkering av alle midtseter sammenfalt med at flyvningen stenges for salg før den etter en stund kanselleres helt. Det samme gjelder når long haul-flyvninger endres til A340.
Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å få noen flighter med statuspoeng mot Diamant kortet på SAS nå som de har kampanje Vil en forsinket ankomst på over 3t være det samme som kansellering?
Kikket gjennom mine Sas bookinger nå og ser at ca 75% av mine back up bookinger for sommeren enten har dette på avreise eller ankomst Samtlige av disse ble booket under sist poeng kampanje. Hvor nære avgang vil Sas endre disse? Om noen av disse vil være aktuelle, vil det være vanskelig booke hotell grunnet man ikke vet oppholdets eksakte datoer.
Har inntrykk av at SAS rydder i ruteplanen litt i rykk og napp. Ville forventet senest 14 dager før slik at det ikke skal være noe spørsmål om EU261-kompensasjon. Som eksempel fikk jeg tidligere denne uken beskjed om kansellering av en innenriksflight i slutten av april. Den store fordelen er at SAS normalt er veldig fleksible når slikt skjer. Reisen min var booket på 50%-salg i desember og jeg fikk flyttet turen til valgfrie avganger (uten ledige bonusbilletter) til sommeren uten nytt poengtrekk.
Du blir ombooket automatisk og får mail om at noe er endret, ikke hva som er endret så du må granske reiseruten for å finne det ut selv. Dersom du ikke reagerer innen 5 dager så har du akseptert endringen.
Akkurat det veit eg ikkje det eksakte svaret på, men eg har opplevd at SAS er ganske runde i kantane om dagen, så dersom du seier at tre timar seinare ankomst ikkje passar dine planar heilt, så vil eg tru at dei er med på å sjå på alternativ. Når det er sagt, flygingane t/r ALF er vel eit minstekrav frå staten (sjølv om SK flyg dei kommersielt), så det vil gå direktefly dagleg, vil eg tru. No har eg ikkje finstudert ruteendringar på ALF gjennom pandemien, så eg kan ikkje gi deg gode tesar på kva slags endringar i ruteplanen som vil oppstå, diverre.
Her om dagen fekk eg eit varsel i SAS-appen om endring. Då stod kanselleringa tydeleg markert med raude bokstavar og alternativ flyging var lagt inn. Eit par timar seinare same dag kom det SMS og e-post om endring på same reise. Då var dei raude bokstavane borte frå SAS-appen. Det at SAS stort sett ikkje informerer om kva som er endra gjer jo at vi får lov til å bli med på ei slags skattejakt eller ein rebus. Det betyr òg at sjølv om vi ikkje får bestilt så mange nye reiser, så får vi jobba litt med dei bestillingane som vi alt har gjort. Her synst eg SAS er ganske så omtenksame overfor oss med langt framskriden reisefeber!
Kan Sas kansellere en bonus booking uten å komme med et alternativ når det finnes alternative turer til samme reisemål dager tidligere/etter ?
Det kan de sikkert. Er det SK flighter, eller Star alliance? Med Star har jeg mistet legs uten å få alternativer. Fikset selv.