Hei, Fikk nettopp sms fra SAS om at hjemreisen vår i morgen fra EWR er kansellert. Er på bonusbillett i business (klasse I). Ringte gullmailen nå for å booke om, men de nekter å booke oss om med mindre det er ledige bonusbilletter, som det selvfølgelig ikke er. Det er masse ledige revenuebilletter både på SAS og med andre selskap. Jeg prøvde å hevde at dette er IRROPS og at de har en duty of care på å få oss hjem uavhengig av bookingklasse. EU261 er vel ganske klar på dette. Men null forståelse fra agenten. Noen tips til hva man kan gjøre her?
Er det enveis billett (altså to separate bookinger) eller tur/retur? Dersom reisen er påbegynt på en t/r så er det SAS sitt ansvar å booke deg om. Har aldri hørt at de kun booker om på en påbegynt reise hvis det er ledige bonusbilletter. Har hørt det hvis hvis det er før påbegynt reise, men til og med da har jeg opplevd at SAS har vært fleksible og latt meg endre/booke om både utreise og hjemreise (selv om kun en av delene var kansellert). Og da har det ikke vært ledige bonusbilletter. Dette har vært hovedsaklig innenlands da. jeg ville prøvd telefonruletten.
Takk for raskt svar. Reisen er påbegynt ja. Prøvde agentrulletten med bedre hell nå, hun fant nye billetter omtrent samme tid som vi skulle reise men med LH (hun klarte å finne bookingklasse I) og booket og reissued i løpet av 10 min. Hun kunne også booke oss i revenue klasse C med SK metall men da med avreise en dag eller to senere som ikke fungerer så bra for oss. Helt utrolig hvor stor forskjell det er på kundeservice… Edit: det positive blir at det nå blir å sitte i 2. etg på LH sin 747-8
Om det er påbegynt tur/retur så har de ansvaret for å få det hjem uansett hva bookingklasse du har. Bra det ordnet seg og med en sånn sjeldenhet som 747 så er det jo en upgrade
Så hvis jeg er i USA og har en separat enveis billett i C med Eurobonus til f. eks CPH så har SAS ikke noe ansvar hvis flyet kanselleres? Hvis det er innenfor 14 dager må de vel allikevel reeboke til neste ledige fly? Men har vi da krav på å få dekker hotell o.l?
Jeg blir faktisk alvorlig provosert over SAS kundeservice. De har et alvorlig problem med kompetanse som er nødt til å gå ut over tilliten til selskapet. Det skal ikke være mulig at en agent sier at noe ikke går som en annen agent fikser uten problemer med flere ulike valgalternativer. Og det tullet med at man ikke kan endre og avbestille billetter på nett - hvilke andre selskap opererer slik? De siste dagene har jeg sittet i telefon med SAS gjentatte ganger bare for ting man enkelt kunne fikset selv på nett. Og de surrer med billetter, glemmer å re-issue, vet ikke helt, kommer på en svada grunn om de ikke kan svaret osv. Nei, dette er faktisk ikke bra nok. Sorry for rant! Og før noen av forumistene som forsvarer SAS uansett kommer med en kommentar om at dette ikke er så ille og noe man må forvente i disse tider, så vil jeg bare si at jeg er veldig glad i SAS og vil veldig gjerne at selskapet skal bestå, med slik de driver for øyeblikket bidrar ikke positivt.
Avbestilling så kort før og kun tilby ombooking til I-klasse er på ingen måte innafor. Her kan man faktisk kreve utbetaling av mellomlegget til egen kjøpt billett i samme klasse hvis SAS ikke har mulighet til å gi ombooking.
Vil oppfordre @lokke til å sende inn en klage på kundebehandlingen det vises til i første post. En slik avvisning må være rimelig katastrofal for noen mindre reisevante som godtar første og beste svar fra SAS? https://www.care.flysas.com/SelfService/ClaimSAS/
Dette skulle sikkert vært skrevet et annet sted! Alt er ikke galt hos SAS kundeservice. Bakgrunn, vi har en flygning fra YYZ-CPH i september og Air Canada endret på rutetidene slik at vi kunne reise med et tidligere fly fra CPH til BGO. Ringte nettopp og fikk tilbakering av en danske. Frembrakte ønsket og ha sa "det er i orden" ... og før han la på kom det nye billetter!! Det hele tok under ETT minutt.
Nei, du har uansett rett på omruting da selskapet er omfattet av EC 261. Det er hårreisende at agenter på telefon ikke kjenner reglement rundt omruting.
Helt enig! Dette skal ikke være mulig. Tenk om en som får den beskjeden og stoler på at det er slikt det skal være. Sas må virkelig stramme opp kundeservicen, dette er noe av det verste jeg har lest på lenge.
Joda. Men jeg er mindre sikker på hvordan lovverket skal tolkes der. Gjelder 14-dagersregelen for den biten eller kun for kompensasjon... Det kan tolkes begge veier og jeg vet ikke om noen rettsavgjørelser på akkurat det. Generelt vanskelig tema å Google, for 99% av artiklene på nett er om kompensasjon og ikke om rettigheter til omrouting.
14 dagers regelen gjelder erstatning, Ikke omruting. Under punktet som omhandler omruting, så vises det ikke til et tidsaspekt. https://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf
Da er jeg enig. Jeg leste en tilsvarende lovtekst på engelsk som var formatert dårligere sånn at det var vanskelig å si om 2-ukersbegrensningen gjaldt bare artikkel 5 punkt 1 c) eller både a) b) og c)
Som jeg har skrevet tidligere. Agentrulleten er neste så enkel at når du hører en i motsatt ende prate svensk, er det bare legge på
Betyr det at når OZ kansellerer en flight ICN-HAN i mars 2022 (booking klasse I) må de finne et alternativ, ikke bare si «lykke til»?
EU261 gjelder ikke for flyselskap utenfor EU, så her kan OZ gjøre hva de vil, men innenfor EU, eller til EU for et EU flyselskap så er det flyselskapet som kansellerer som har ansvaret. Ikke ticketing carrier. De vil uansett peke på hverandre, og kunden står igjen med svarteper.