Er det noen som har forstått mønsteret for SAS i helgene på OSL-KKN for tiden? Har en booking lørdag-lørdag i begynnelsen av juni som nå står med 737-700 både opp og ned, som vel betyr innstilling på begge to. Ser på Avinors nettsider at lørdagsavgangen er innstilt to uker fremover tid. Har det vært mønsteret den siste tiden at SAS alltid innstiller lørdagsavgangen? Har derfor nå også sikret meg en booking OSL-TOS-VDS-KKN på lørdagen opp. Den ser i hvert fall ut til å gå de to kommende ukene. Noen som vet om de pleier å gå (primært WF TOS-VDS-KKN jeg lurer på, å komme seg til TOS skal være mulig)? Har også sikret meg en booking hjem på søndagen, da med ettermiddagsflyet KKN-OSL. Kommende søndag går ifølge Avinor formiddagsflyet til SAS, men ikke ettermiddagsflyet. Om halvannen uke går ettermiddagsflyet, men ikke formiddagsflyet. Etter det ligger begge i øyeblikket ute. Noen som kjenner mønsteret i om SAS innstiller formiddags-, ettermiddagsflyet eller begge på søndager?
Widerøe går fast KKN-VDS-TOS-VDS-KKN på lørdager, den er nok ganske så sikker. SAS går innimellom med 4472/3 på lørdager, men de har kansellert en god del. Samme gjelder søndag, 4472/3 går innimellom mens 4478/9 alltid går.
Nå har @Flight Cancelled gitt et solid svar. Jeg har dog lyst til å spekulere litt: All den tid Kirkenes er snupunkt for Hurtigruten har dette tidligere generert mye trafikk på SK4472/4473 (formiddagsflyet t/r KKN), men nå for tida har Hurtigruten avganger kun annenhver dag pluss at man bare kan være om bord samanhengande i 24 timer. Kort sagt vil jeg tro at dette (i lag med andre faktorer) påvirker kanselleringsfrekvensen for SAS i helgene. Vedrørende Widerøe har jeg ikke noe å tilføe til det @Flight Cancelled skriver annet at jeg deler hans inntrykk om at WF kansellerer mindre. Det kan virke som om Widerøe kjører en langt ryddigere flyplan der rutene ikke blir kansellert etter hvert slik som hos SAS, i alle fall ikke her i Finnmark. Widerøe ser ut til å ha planlagt resten av året allerede for lenge siden.
Gjelder dette kanselleringslotteriet alt som får 737-700? Det er jo fortsatt noen få NG-maskiner igjen som fiser rundt i Noreg..
Stor takk! Da kan jeg sove trygt med sikringen med reservebookingene på OSL-TOS-VDS-KKN lørdagen opp og 4479 ned igjen på søndagen. Lover å vinke til Kristian hvis det blir mellomlanding i VDS på vei opp.
Såvidt jeg har forstått er 737-700 (winglets) med alle seter tilgjengelig et godt tegn. 737-700 med blokkerte midtseter et dårlig tegn.
Har 737-700 NG uten blokkerte midtseter, så enn så lenge er det nok generelle reiseråd (Starten av juni) som evt setter en stopper for flyturen til Tromsø.